خبر فوری

 
 
شرط طالبان افغانستان برای پذیرش آتش بس 6 ماهه
کد خبر :1755991108

10:21 1397/09/28


برچسب ها : آمریکا, ابوظبی, افغانستان, طالبان افغانستان, مذاکرات صلح,

اگرچه تاکنون جزئیات رسمی از مذاکره گروه طالبان و مقامات آمریکایی منتشر نشده است اما اخیرا شماری از رسانه‌های افغانستان اعلام کردند که نمایندگان طالبان در جریان این مذاکرات خواستار واگذاری دولت جدید افغانستان به این گروه هستند.


 

به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری اسپونتیک، گفته می شود دولت ایالات متحده در نشست مذاکرات صلح در ابوظبی به طالبان پیشنهاد نموده است تا با آتش بس شش ماهه در افغانستان موافقت کند و هم به عنوان بخشی ازحکومت وحدت ملی در آینده سیاسی افغانستان شرکت کند.

اگرچه تاکنون جزئیات رسمی از مذاکره گروه طالبان و مقامات آمریکایی منتشر نشده است اما اخیرا شماری از رسانه‌های افغانستان اعلام کردند که نمایندگان طالبان در جریان این مذاکرات خواستار واگذاری دولت جدید افغانستان به این گروه هستند.

همچنین طالبان دردیدارهای قبلی با زلمی خلیل زاد، خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان، خارج شدن نام رهبران این گروه از فهرست هراس افکنان سازمان ملل، آزادی زندانیان و بازنگری در قانون اساسی را از جمله پیش شرط های‌ خود برای مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان اعلام کرده بود.

طی روزهای گذشته، مذاکرات میان طالبان افغانستان و دولت آمریکا با میانجیگری پاکستان و با حضور مقامات امارات متحده عربی و عربستان سعودی در ابوظبی در حال انجام است.


نخست وزیر پاکستان هفته‌ی پیش اعلام کرد که در پاسخ به نامه‌ی رییس‌جمهور امریکا، این نشست میان طالبان و امریکا را برنامه‌‎ریزی کرده‌است، گرچند عمران خان محل برگزاری این نشست را پاکستان خوانده بود اما این نشست در ابوظبی برگزار می‌شود. 

با وجود اینکه طالبان اعلام کرده است که در ابوظبی تنها با نمایندگان امریکا دیدار و مذاکره خواهد اما خبرها حاکی از حضور نمایندگانی از دولت افغانستان در این مذاکرات است.

ریاست جمهوری افغانستان علی رغم حمایت از  تلاش‌های خلیل‌زاد، تاکید دارد که مذاکرات رسمی با طالبان را تنها هیات مذاکره کننده دولت افغانستان به پیش خواهد برد.

از سوی دیگر مقامات افغانستان، برحفظ دست آوردهای هفده ساله درافغانستان از جمله حقوق زنان، تاکید کرده و بارها اطمینان داده‌اند که دست‌آوردهای چندین ساله خود را در قبال صلح با طالبان، کنار نخواهند گذاشت.
مذکرات مستقیم میان طرف های اصلی بحران افغانستان، یعنی دولت کابل و گروه طالبان، از جمله موضوعات مهمی است که بارها از سوی کشورهای مختلف بر آن تاکید گردیده است و روسیه نیز اخیرا برای ایجاد زمینه مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان، نشستی را ترتیب داده بود.

نشست صلح افغانستان روز جمعه، 18 آبان سال جاری، با حضور نمايندگان شورای عالی صلح افغانستان و گروه شبه نظامی طالبان در شهر مسکو برگزار گردید.

ارسال نظر

 
1