خبر فوری

 
 
شاه محمود قریشی: پاکستان خواهان مذاکرات مستقیم طالبان با دولت افغانستان است
کد خبر :1722499117

10:37 1397/10/21


برچسب ها : افغانستان, دولت افغانستان, شاه محمود قریشی, طالبان افغانستان, مذاکرات صلح,

شاه محمود قریشی: پاکستان خواهان آن است که طالبان، عدم مذاکره به دولت افغانستان را ترک نماید، تا بتوانیم برای خاتمه بخشیدن به جنگ 17 ساله افغانستان به گفتگو بپردازیم.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان، شاه محمود قریشی اظهار داشت: پاکستان خواهان آن است که طالبان، عدم مذاکره به دولت افغانستان را ترک نماید، تا بتوانیم برای خاتمه بخشیدن به جنگ 17 ساله افغانستان به گفتگو بپردازیم.

وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری دان گفت: ما خواهان آن هستیم که آنان گردهم بیایند، زیرا این تلاشی برای حل مسائل افغان هاست و تا زمانی که آنان با گردهم آمدن در کنار یکدیگر به گفتگو نپردازند، قدرت های خارجی نخواهند توانست در این زمینه نقش داشته باشند.

وی افزود: پاکستان برای مذاکرات میان دولت آمریکا و طالبان افغانستان در ابوظبی به ایفای نقش پرداخت که در آن کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز حضور داشتند و آن مذاکرات مثبت و نتیجه بخش ارزیابی شده بود.

اما با این وجود طالبان از موضع خود مبنی بر عدم مذاکره با دولت افغانستان، عقب نشینی نمیکند، زیرا طالبان ، دولت افغانستان را عروسکی دست نشانده قدرت های خارجی میداند و آنان به دنبال یافتن راه حل برای خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان هستند.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس هیئت اجرایی افغانستان با انتقاد از امتناع طالبان از مذاکرات با دولت افغانستان اظهار داشت: تا زمانی که این مذاکرات صورت نپذیرد، اتمام درگیری ها و اختلافات در افغانستان، تنها یک خواب و آرزو خواهد ماند.

دکتر محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با انتشار پیامی در این خصوص در صفحه توییتر خود بار دیگر بر حمایت پاکستان از مذاکرات داخلی افغانستان را اعلام نمود.

وی در پیام خود اظهار داشت: پاکستان در حال همکاری برای ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان است، ما معتقدیم مذاکرات داخلی میان طرف های درگیر در افغانستان میتواند به مذاکراتی نتیجه بخش بینجامد.

وزیر امور خارجه پاکستان در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات حال حاضر و موانع مقابل مذاکرات افغان-افغان اظهار داشت: هیچکس تصور نمیکرد آمریکا و طالبان زیر یک سقف به مذاکره و گفتگو بپردازند، اما این امر عملی شد.

لازم بذکر است شاه محمود قریشی ماه گذشته به منظور پیشبرد روند مذاکرات صلح افغانستان، به 4 کشور افغانستان، ایران، روسیه و چین سفر نمود و با مقامات این کشورها به بحث و رایزنی پرداخت و آنان را در جریان تلاش های پاکستان برای ایجاد زمینه مذاکرات صلح افغانستان گذاشت.

مذاکرات صلح افغانستان در سال 2015 پس از انتشار خبر مرگ ملا عمر سرکرده طالبان افغانستان متوقف گردید.

ارسال نظر

 
1