خبر فوری

 
 
شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان امروز عازم ایالات متحده آمریکا خواهد شد
کد خبر :1486636970

14:28 1398/04/26


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, پاکستان, تجارت, سرمایه گذاری, طالبان, مذاکرات, واشنگتن, وزیر امور خارجه,

براساس اطلاعات حاصله از منابع محکم، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان امروز (چهارشنبه) برای برنامه ریزی و تعیین وقت دیدارهای عمران خان نخست وزیر پاکستان طی سفرش به آمریکا، عازم واشنگتن خواهد شد. شاه محمود قریشی طی سخنرانی در سمینار روز سه‌شنبه در رابطه با روابط پاکستان_آمریکا گفت: روابط با ایالات متحده آمریکا موضع اساسی در سیاست های خارجی پاکستان بوده است.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از منابع خبری پاکستان، براساس اطلاعات حاصله از منابع محکم، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان امروز (چهارشنبه) برای برنامه ریزی و تعیین وقت دیدارهای عمران خان نخست وزیر پاکستان طی سفرش به آمریکا، عازم واشنگتن خواهد شد. نخست وزیر پاکستان نیز در تاریخ یکشنبه 30 تیر (21 ژوئیه) به آمریکا سفر خواهد کرد.

قابل ذکر است شاه محمود قریشی طی سخنرانی در سمینار روز سه‌شنبه در رابطه با روابط پاکستان_آمریکا گفت: روابط با ایالات متحده آمریکا موضع اساسی در سیاست های خارجی پاکستان بوده است، هرچند که این روابط با پستی و بلندی هایی روبرو بوده اند، اما در کل این رابطه هنگامی که آمریکا و پاکستان همکاری خود را ادامه دادند، به نفع دو کشور بود.
قابل ذکر است این سمینار توسط موسسه سیاست اسلام آباد تنها یک هفته قبل از سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به دعوت رسمی ترامپ به آمریکا برگزار شده است.
وزیر خارجه پاکستان در ادامه تصریح داشت: تفکری سازنده و توام با همکاری می تواند در بهبودی روابط دو کشور موثر واقع شود. پس از اعلام سیاست های آمریکا درباره آسیای جنوبی در اوت 2017 و پیام تویتری دونالد ترامپ در اوایل سال 2018، روابط اسلام آباد_واشنگتن با سردی روبرو شدند.
ناگفته نماند دونالد ترامپ در تاریخ یکم ژانویه 2018 در پیام تویتری خود با متهم کردن پاکستان به فریب، خبر قطع بودجه ائتلاف نظامی آمریکا به پاکستان را اعلام کرده بود.
قریشی افزود، اما پس از پیروزی عمران خان (نخست وزیر فعلی پاکستان) در اوت 2018، روابط دو طرف رو به بهبودی گام نهادند. پس از سفر مائیک پومپیو وزیر امور خارجه آمریکا به پاکستان در ماه سپتامبر ، دو طرف خواستار ایجاد جهتی جدید در مسیر روابط میان دو کشور شدند. به گفته قریشی، ما بر این باوریم که سیاستی سازنده و توأم با همکاری میان دو طرف می تواند موجب دستیابی به منافع مشترک امنیت و ثبات منطقه شود، تا از این طریق بتوان خوشحالی را برای مردم منطقه به ارمغان آورد. فرصت و امکانات گسترده ای برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور وجود دارند. با نگاه به تاریخ، در می‌یابیم که آمریکا یکی از شرکای مهم تجاری پاکستان بوده است. بازارهای آمریکا پس از اتحادیه اروپا بزرگترین بازارها برای صادرات محصولات پاکستانی هستند و در سال مالی 2018_19، 16% درصد از صادرات کل پاکستان تنها برای کشور آمریکا بود. طی این زمان، حجم تجارتی دو کشور بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است. آمریکا از بزرگ ترین سرمایه گذاران در پاکستان است و فرصت های بیشماری برای سرمایه گذاران آمریکایی وجود دارد. طی سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به آمریکا در خصوص احتمالات گسترش روابط تجاری و اقتصادی نیز گفتگویی انجام خواهد شد. پاکستان به درخواست آمریکا زمینه مذاکرات این کشور با طالبان را فراهم ساخت که تمامی شرکای در این زمینه به تلاش های پاکستان در این رابطه معترف هستند.
وی افزود، به دلیل هماهنگی میان سیاست های آمریکا و پاکستان درباره افغانستان، امید حل و فصل شدن مشکل دیرینه افغانستان روشن تر شده است. ما از اولویت های آمریکا در افغانستان آگاه هستیم و پاکستان از تصمیم پرزیدنت ترامپ برای یافتن راه حل سیاسی در افغانستان استقبال می‌کند. این تایید موضع قدیمی ما است. پاکستان درپی یک وظیفه مشترک، درحال تسهیل امر گفتگوی میان آمریکا و طالبان با خلوص نیت بوده است.

ارسال نظر

 
1