خبر فوری

 
 
شاه محمود قریشی: ما خواهان رابطه ی معامله ای با آمریکا نیستیم
کد خبر :881937445

19:29 1400/09/23


برچسب ها : آمریکا, پاکستان و آمریکا, رابطه ی دو جانبه, سازمان ملل متحد, سرمایه گذاری, شاه محمود قریشی, عمران خان, نخست وزیر پاکستان, وزیر امور خارجه پاکستان,

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان گفت: تدابیر پاکستان از مدار و محور ژئو سیاسی به ژئو اقتصادی تغییر کرده است.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنرانی در گفتگوی مارگالا 2021 که توسط مؤسسه تحقیقات سیاست اسلام آباد تاسیس شده است، گفت: تدابیر دولت پاکستان از مدار و محور ژئو سیاسی به ژئو اقتصادی تغییر کرده است همچنین ما باید طرز فکر فعلی ژئو سیاسی را تغییر داده  و اهمیت ژئو اقتصادی را درک کنیم و آینده سیاست خارجی موفق در گرو عدم تکرار اشتباهات استراتژیک اوایل دهه 1990 است.

وی افزود: ما ارزش زیادی برای روابط دیرینه خود با ایالات متحده آمریکا قائل هستیم. ما خواهان رابطه ی معامله ای با آمریکا نیستیم بلکه خواهان روابط چندجانبه ای هستیم که تحت تاثیر موج سیاست های منطقه ای و جهانی قرار نگیرد.

وی ادامه داد: در پرتو تدابیر عمران خان نخست وزیر پاکستان، گذر از ژئو سیاسی به ژئو اقتصادی مستلزم برقراری رابطه با ایالات متحده آمریکا بر اساس اولویت های تغییر یافته ما می باشد همچنین همکاری با آمریکا برای گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری و ارتباط منطقه می تواند به نفع هر دو طرف باشد.

وی بیان کرد: سازمان ملل متحد هشدار داده است که افغانستان با یک بحران انسانی بسیار جدی مواجه است که پیامدهای آن نه تنها مردم افغانستان بلکه ما را نیز به عنوان کشور همسایه درگیر خواهد کرد.

ما از تشکیل یک دولت مردمی در افغانستان حمایت می کنیم که به حقوق زنان و تمام اقلیت های قومی و مذهبی احترام بگذارد همچنین دولت افغانستان به همه همسایگان خود اطمینان داده است که از خاک افغانستان جهت تروریسم علیه کشورهای همسایه استفاده نخواهد شد.

شاه محمود قریشی در ادامه با بیان اینکه بدون صحبت درباره هند، گفتگو در مورد مسائل سیاست خارجی کامل نخواهد بود، گفت: تلاش پاکستان برای تقویت صلح و تنوع زیستی نمی تواند یکجانبه باشد همچنین پس از به قدرت رسیدن دولت ما در پاکستان سعی داشتیم که گفتگو و مذاکره با دولت ها را فراهم ببخشیم اما همسایه شرقی ما هند، سعی دارد تمامی راه های مذاکره و گفتگو را ببندد.

ارسال نظر

 
1