خبر فوری

 
 
سیاست‌های جدید عربستان سعودی
کد خبر :911719810

23:12 1397/11/14


برچسب ها : امنیت ملی, پادشاہ, سلمان, عربستان, ملک, ملی,

به دستور ملک سلمان پادشاه عربستان وزیر گارد ملی، مشاور امنیت ملی و مدیر امنیت ملی، تغییر می‌کند


 

 

به دستور ملک سلمان پادشاه عربستان وزیر گارد ملی، مشاور امنیت ملی و مدیر امنیت ملی، تغییر می‌کند

 

 

به دستور ملک سلمان پادشاه عربستان وزیر گارد ملی، مشاور امنیت ملی و مدیر امنیت ملی، تغییر می‌کند. در زمینه سیاست خارجه، اعلام آتش بس با یمن، تغییر رفتار اتحادیه عرب با سوریه، تغییر رفتار هم پیمانان عربستان با سوریه مثل بازگشایی سفارت امارات در سوریه، تغییر وزیر خارجه که به شدت ضد ایرانی بود و جایگزینی «ابراهیم العساف» به عنوان شخصی پخته و معتدل ، همگی گویای تغییراتی جدید در رفتار عربستان است.

 

به گزارش راز نیوز به نقل از پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، تغییر رفتار عربستان در سیاست‌های داخلی و خارجی خود بار دیگر خبر ساز شده است. عربستان از ابتداء تشکیل حکومت وهّابی آل سعود تا سال ۲۰۱۵م و قبل از به حکومت رسیدن ملک سلمان در تلاش بود تا سیاستی محافظه کارانه در پیش بگیرد. حتی در مسأله فلسطین با وجود مخالفت در زمینه تشکیل اسرائیل، همواره تلاش می‌کرد تا هیمنه و مرکزیت خود در جهان اسلام را حفظ و هم در مقابل، منافع غرب و صهیونیسم را تأمین کند.

 

اما در کمال ناباوری با به حکومت رسیدن ملک سلمان، ولیعهدی و در دست گرفتن امور توسط بن سلمان، سیاست‌های خارجی آن تبدیل به سیاستی تهاجمی شد. مخالفان اسد در سوریه را مورد حمایت مالی و تسلیحاتی خود قرار داد. با یمن وارد جنگ شده و در بحرین دخالت نظامی می‌کند. با ایران و جبهه مقامت در منطقه یعنی حماس و حزب الله لبنان، مخالفت و در جهت اخلال و تضعیف قوای آنان در منطقه گام برداشت. در حقیقت یکی از دلایل نزدیکی عربستان به اسرائیل و آمریکا همین است که جدای از تضعیف قدرت نفوذ مقاومت و ایران در منطقه، آنان را به عنوان حامی خود در منطقه انتخاب کرده است.

 

با این وجود ما شاهد تغییر دوباره ساختار سیاسی و داخلی عربستان هستیم. به دستور ملک سلمان پادشاه عربستان وزیر گارد ملی، مشاور امنیت ملی و مدیر امنیت ملی، تغییر می‌کند. در زمینه سیاست خارجه، اعلام آتش بس با یمن، تغییر رفتار اتحادیه عرب با سوریه، تغییر رفتار هم پیمانان عربستان با سوریه مثل بازگشایی سفارت امارات در سوریه، تغییر وزیر خارجه که به شدت ضد ایرانی بود و جایگزینی «ابراهیم العساف» به عنوان شخصی پخته و معتدل ، همگی گویای تغییراتی جدید در رفتار عربستان است.۱

 

البته این تغییر در رفتار تحلیل‌های متفاوتی را در پی داشته است. برخی معتقدند این تحولات بیانگر آن بوده که بن سلمان قدرت اول عربستان نیست و این امر به قدرت رسیدن او در آینده را تحدید می‌کند. چرا که تغییرات سیاسی بیشتر نمادین بوده و تغییرات داخلی آن نیز در سطح امنیتی مثل رئیس گارد ملی، می‌تواند برای او خطر آفرین باشد. در مقابل عده‌ای معتقدند که این تغییرات توسط خود بن سلمان و بر اساس مشاوران آمریکایی، اماراتی و بعضاً اسرائیلی صورت گرفته. آنان معتقدن این تغییرات برای دلجویی از شاهزادگان سعودی و فراهم کردن زمینه به حاکمیت رسیدن بن سلمان است.۲ به عبارتی آنان سعی دارند تمام اتفاقات اخیری مثل قتل خاشقجی و غیره را به گردن افراد اخراج شده بیاندازد و به عملکرد محمد بن سلمان مصونیت ببخشند.۳

 

اما علت اصلی این تغییر رفتار چیست؟ در واقع این تغییر رفتار به دلیل از بین رفتن چهره سیاسی عربستان در منطقه و جهان است. به عبارتی در حال حاضر عربستان هژمونی خود در منطقه را از دست داده و در جهان چهره‌ای منفور دارد. حتی کنگره آمریکا نیز در صدد صدور قطعنامه‌ای  علیه اوست. بنابراین این کشور برای بازیابی جایگاه خود در منطقه، به انجام این تغییرات ناگزیر بود.

ارسال نظر

 
1