خبر فوری

 
 
سیاست های عربستان برای تحریم نفت ایران
کد خبر :1034832527

16:26 1397/06/01


برچسب ها : ایران, پاکستان, تحریم, عربستان سعودی, نفت,

بانک توسعه اسلامی جهانی سهمیه ای به ارزش 4.5 بیلیون دلار برای خرید نفت از عربستان به پاکستان داده است .


بانک توسعه اسلامی سهمیه ای به ارزش 4.5 بیلیون دلار برای خرید نفت از عربستان  به پاکستان داده است .

اسلام آباد : بانک توسعه اسلامی ، سهمیه ی خرید نفت به ارزش 4.5 بیلیون دلار و به مدت سه سال به پاکستان داده است که این امر موجب برقراری توازن بین روپیه پاکستان و دلار در بازار ارز پاکستان خواهد شد .قبل از این بازار ارز روپیه پاکستان و دلار تحت فشار شدیدی بود که باعث نوسانات جدی در نرخ این دو ارز میشد.

به گفته وزارت مالی و امور اقتصادی پاکستان: شرکت بین المللی تجارت اسلامی که یکی از اعضای بانک توسعه اسلامی است ، طی این هفته از بانک توسعه اسلامی وامی به ارزش 100 میلیون دلار دریافت کرده است .

شرکت بین المللی تجارت اسلامی وابسته به شهر جده در عربستان سعودی است که زیر نظر بانک توسعه اسلامی فعالیت میکند .


طی چند روز گذشته خبر های منتشر شده غیر رسمی،حاکی از آن بوده است که عربستان قصد کمک به وضعیت اقتصادی پاکستان،تحت برنامه ای جامع دارد،که بعدها این خبر مورد تائید قرار گرفت که شرکت بین المللی تجارت اسلامی چنین وامی را از بانک توسعه اسلامی دریافت کرده است.

این درحالی است که نخست وزیر سابق پاکستان از عربستان سعودی درخواست وام به ارزش 5 بیلیون دلار را کرده بود که موفق به دریافت آن نشد و اکنون دولت جدید پاکستان امیدوار است بتواند حداقل 2 بیلیون دلار به عنوان وام از عربستان دریافت کند.

 

نخست وزیر  سابق پاکستان،نواز شریف از چین نیز درخواست وام را داده بود اما چین نیز همانند عربستان پاسخ منفی به پاکستان داد و اکنون با روی کار آمدن عمران خان،چین نیز در بیانیه های خود برای کمک مالی بالغ بر 2 بیلیون دلار به پاکستان اعلام آمادگی نشان داده است که 50 درصد آن،طی هفته گذشته به پاکستان پرداخت شد.

 

پاکستان با دریافت وام های مذکوره قادر خواهد بود تا انرژی های مورد نیاز کشورش از جمله : نفت خام و فرآورده های نفتی تصفیه شده از سال 2018  تا 2020 را تامین کند.

 

اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که مبلغ 100 میلیون دلار، از وام 4.5 بیلیون دلاری تصویب شده از سوی دولت عربستان،توسط شرکت تجارت اسلامی دریافت و به پاکستان انتقال یافته است.

 

بانک توسعه اسلامی نیز رضایت خود از پرداخت وامی بالغ بر 3.2 بیلیون دلار به پاکستان را در سال 2017 اظهار کرده بود که پس از در خواست های پاکستان طی سال 2017 تا 2018 این بانک مبلغ وام را از 3.2 بیلیون به 4.5 بیلیون دلار افزایش داده است .

 

شرکت بین المللی تجارت اسلامی طی سال های 2017 تا 2018 به 4 کشور کمک کرده است که آنها توانستند به ارزش 870 میلیون دلار نفت خام  به کشور خود وارد کنند .

 

پالایشگاه نفتی مشترک پاکستان و عربستان به همراه پالایشگاه ملی پاکستان طی سال های 2018 تا 2020 قادر خواهند بود نفت خام به ارزش 4.5 بیلیون دلار را وارد کنند که این معامله از طریق بازار بین بانکی انجام خواهد شد که این امر به طور چشمگیری از فشار موجود بر این بازار کاسته خواهد شد.

 

گفتنی است در سال 2017 اقتصاد کل پاکستان و بانک مرکزی پاکستان به ترتیب مبالغی بالغ بر 18 و 6.7 بیلیون دلار ضرر داده اند.در حالی که واردات پاکستان در سال 2017،مبلغ 60.9 بیلیون دلار بوده است که این ضرر متحمله بزرگترین ضرر اقتصادی پاکستان در طول تاریخ این کشور بوده است .

 

تحلیل :

 

کمک غیر نقدی عربستان به پاکستان از سیاست های خارجی عربستان سعودی است تا پاکستان همانند گذشته نتواند از ایران نفت وارد کند و از این طریق بتواند به صادرات نفتی ایران ضرر وارد کند.

ارسال نظر

 
1