خبر فوری

 
سمیع الحق و نقش وی در مذاکرات صلح طالبان و ارتباط آن با قتل وی
کد خبر :480788547

14:05 1397/08/12


سمیع الحق پدر روحانی طالبان با صحبت‌های پی‌ در پی خود با طالبان آن‌ها را به میز مذاکرات کشاند. این عمل سمیع الحق بدون رضایت ارتش پاکستان و سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) صورت گرفت. سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) به‌هیچ ‌وجه نسبت به مذاکرات طالبان با ایالات‌متحده و دولت افغانستان رضایت نداشته است


 

سمیع الحق رئیس جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع که به عنوان رهبر معنوی طالبان شناخته می شود و از احترام خاصی میان مقامات طالبان برخوردار بود روز گذشته طی یک سوء قصد در منزل خود با ضربات شدید چاقو کشته شد.

سمیع الحق نفوذ بسیار زیادی در میان طالبان داشت و مقامات کشورهای مختلف از جمله افغانستان،آمریکا و پاکستان به دنبال آن بودند تا سمیع الحق به عنوان واسطه نقش میانجیگری را برای فراهم کردن زمینه مذاکرات صلح با طالبان را ایفا کند و بارها و بارها دیدارهایی با سمیع الحق از سوی مقامات افغانستان صورت گرفته است.

مقامات افغانستان تصور میکردند که برای کشاندن طالبان پای میز مذاکره با دیگر گروه های افغان،سمیع الحق میتواند نقش اساسی را ایفا کند.

طالبان سمیع الحق را به عنوان رهبر معنوی خود تصور میکند و اخبار متعددی در زمینه روابط میان سمیع الحق و طالبان تحت تجزیه و تحلیل کارشناسان قرار گرفته است.

در تاریخ 12 اکتبر سال جاری سمیع الحق در دیدار خود با نخست وزیر پاکستان از وی تقاضا کرده بود که دولت پاکستان به مهاجرین افغان و بنگالی تابعیت پاکستان اعطا کند.

در 2 اکتبر سال جاری نیز هیئتی متشکل از مقامات سیاسی و علمای افغانستان در دیدار با سمیع الحق رئیس جمعیت علمای اسلام از وی تقاضا کرده بودند برای برپایی مذاکرات صلح با طالبان،میانجیگری نماید.

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی دارالعلوم حقانیه هیئتی متشکل از مقامات دولتی افغانستان،جمعی از علمای افغان و سفیر افغانستان در اسلام آباد با سمیع الحق دیدار کردند.

هیئت افغانی  در این دیدار با اطمینان بخشی به مولانا سمیع الحق گفتند:برای برقراری صلح در افغانستان،آنان(طالبان) تصمیمات شما را به عنوان واسطه قبول خواهند نمود.

مولانا سمیع الحق در پاسخ به این درخواست هیئت افغانستانی پیشنهاد داد که برای این منظور ابتدا علمای مخلص افغانستان با گروه طالبان یک دیدار مخفی را ترتیب دهند به صورتی که آمریکا و پاکستان در آن دخالت ننمایند،تا دو طرف از اهداف اساسی یکدیگر آگاه شوند.

طبق خبر منتشر شده در خبرگزاری بین المللی بلومبرگ سمیع الحق از چین خواسته بود تا برای مذاکرات صلح افغانستان تلاش نماید.

سمیع الحق در 19 جولای سال جاری،از پیشنهاد آمریکا مبنی بر مذاکرات مستقیم استقبال کرده بود.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری دان رئیس جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع الحق در سخنانی پیشنهاد آمریکا برای مذاکرات صلح را مفید توصیف کرد و افزود:برقراری مجدد امنیت در افغانستان و بازگشت نیروهای آمریکایی به کشورشان تنها از طریق مذاکرات امکان پذیر خواهد بود.

در تاریخ 24 اوت 2017 سمیع الحق مدعی شده بود که ارتش پاکستان هیچگاه علیه شبکه تروریستی حقانی اقدام نخواهد کرد.

سمیع الحق رئیس جمعیت علمای اسلام در باشگاه مطبوعاتی طی نشست خبری با انتقاد از بیانیه های دونالد ترامپ علیه پاکستان گفت:وی با کسانی که در ارتباط هست هنوز هم در حال جنگ در افغانستان علیه آمریکا هستند.

در 15 سپتامبر 2017 سمیع الحق در خصوص طالبان گفته بود:در صورت وقوع هرگونه حمله احتمالی آمریکا علیه پاکستان،طالبان حمایت کامل را اسلام آباد خواهد نمود.

در تاریخ 31 دسامبر 2013 نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان از سمیع الحق تقاضای آغاز مذاکرات صلح با طالبان پاکستان و گروه های مرتبط با این گروه را کرده بود.

در تاریخ 22 جنوری 2014 سمیع الحق با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که از روند مذاکرات صلح با طالبان پاکستان کنار میرود.

در تاریخ 20 دسامبر 2014 با رد ارتباط وی با طالبان پاکستان آن را توطئه و دسیسه دشمنان علیه خود توصیف کرد بود و گفت من هیچ ارتباطی با طالبان ندارم.

وی با محکوم نمودن قتل دانش آموزان کوچک مدرسه نظامی در پیشاور گفته بود:اسلام اجازه کشتار کودکان و زنان را به ما نمیدهد.

طبق اطلاعات به دست آمده سمیع الحق نقش اصلی در کسب رضایت طالبان برای مذاکرات با ایالات ‌متحده و دولت افغانستان را داشته است. سمیع الحق پدر روحانی طالبان با صحبت‌های پی‌ در پی خود با طالبان آن‌ها را به میز مذاکرات کشاند. این عمل سمیع الحق بدون رضایت ارتش پاکستان و سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) صورت گرفت. سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) به‌هیچ ‌وجه نسبت به مذاکرات طالبان با ایالات‌متحده و دولت افغانستان رضایت نداشته است و این عمل سمیع الحق بر خلاف خواسته‌های سازمان اطلاعاتی پاکستان(ISI) صورت پذیرفت. از طرفی تمامی حملات طالبان پاکستان طی چند سال اخیر علیه ارتش پاکستان و پلیس این کشور بوده است.

چندی پیش رویترز اعلام کرد که سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) خواهان تغییر ریاست طالبان است. سازمان اطلاعاتی پاکستان به دنبال تعیین مهره اصلی خود در ریاست طالبان بود.

پس از سوء قصد قرار گرفتن سمیع الحق و به قتل رسیدن وی، عبدالله گل‌ فرزند ژنرال حمید گل نیز مورد حمله تروریستی قرار گرفت اما وی توانست از این حمله تروریستی جان سالم به دربرد. حمید گل رئیس سابق سازمان اطلاعاتی پاکستان است که گروهک تروریستی طالبان را بنیان گذاشت و پسر وی یعنی حمید گل نیز در مذاکرات طالبان با ایالات‌متحده و دولت افغانستان نقش مستقیم و اصلی را ایفا می‌کرد.

امنیت در افغانستان موجب نارضایتی و اختلاف میان ژنرال‌ های ارتش پاکستان و سازمان اطلاعاتی پاکستان(ISI) شده است. رئیس ارتش پاکستان ژنرال باجوا خواهان برقراری امنیت در افغانستان است و این موضوع با سیاست های سازمان اطلاعاتی پاکستان(ISI) سازگاری ندارد و اگر این روند همچنان ادامه یابد به ‌زودی شاهد برکناری ژنرال باجوا از مقام فرماندهی ستاد ارتش پاکستان خواهیم بود.

ارسال نظر

 
1