خبر فوری

 
سفیر پاکستان در واشنگتن: کنترل طالبان بر افغانستان به جای شک و شبهه میان اسلام آباد و واشنگتن، فرصت همکاری را فراهم کرد
کد خبر :163204443

14:54 1400/05/28


برچسب ها : افغانستان, پاکستان و آمریکا, دکتر اسد مجید خان, سفیر پاکستان, سفیر پاکستان در آمریکا, طالبان افغانستان,

اسد مجید خان سفیر پاکستان در آمریکا طی مصاحبه با مجله برجسته آمریکایی "فارن پالیسی" با بیان اینکه کنترل طالبان بر افغانستان به جای شک و شبهه میان اسلام آباد و واشنگتن، فرصت همکاری را فراهم کرد، افزود: به نظر من اکنون در ایده مقابله با تروریسم پاکستان، آمریکا، چین و روسیه تشابهاتی وجود دارد...


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| اسد مجید خان سفیر پاکستان در آمریکا طی مصاحبه با مجله برجسته آمریکایی "فارن پالیسی" با بیان اینکه کنترل طالبان بر افغانستان به جای شک و شبهه میان اسلام آباد و واشنگتن، فرصت همکاری را فراهم کرد، افزود: به نظر من اکنون در ایده مقابله با تروریسم پاکستان، آمریکا، چین و روسیه تشابهاتی وجود دارد، به نظر من این خوب است که در خصوص افغانستان میان آمریکا و پاکستان به صورت کامل اجماع وجود دارد درحالیکه میان وزرای امور خارجه پاکستان و آمریکا در این زمینه به طور مفصل گفتگو صورت گرفته است.

وی افزود: آمریکا به دنبال تفاهم میان تمامی جناح ها در افغانستان است، ما نیز چنین چیزی را می خواهیم، آمریکا می خواهد خشونت کم شود، ما نیز به دنبال همین هستیم. آمریکا می خواهد نتایج گذشته حفظ شوند، ما نیز همین را می خواهیم، در مورد تروریسم به همراه چین و روسیه همه ما نگران هستیم. وی ضمن رد کردن تصور هرگونه کمک اسلام آباد به طالبان در پیشروی، گفت: با نگاه عمیق به رویدادهای افغانستان واضح می شود که چنین تصوراتی اشتباه است.

اسد مجید خان در پاسخ به سوالی اظهار داشت که ما همواره از گذشته جهت برپایی صلح در افغانستان نقش ایفا نموده ایم و درآینده نیز به این اقدام ادامه خواهیم داد. وی در پاسخ به این سوال که آیا تمامی رهبری طالبان خارج از پاکستان است، گفت: من تنها این را می دانم که رهبری طالبان از دوحه به افغانستان منتقل شده است.

وی افزود: ما (در افغانستان) تنها خواستار یک دولت جامع هستیم و همین توقع را داریم که از طریق یک ماموریت صلح جامع چنین حکومتی برپا شود. "تریکا" (ایالات متحده آمریکا، پاکستان، چین و روسیه) روزهای 19 و 20 مرداد ماه جلسه خوبی در دوحه داشت و ما با شرکای اصلی نماینده همه گروه ها در تماس هستیم. تشکیل دولت در افغانستان همچنین باید نشان دهنده حضور نماینده های اقشار مختلف باشد. وی در خصوص انتظارات برای دستیابی به این اهداف گفت که ما واقعیت های زمینی را بررسی می کنیم و اقدامات اخیر طالبان در افغانستان نشان می دهد که طالبان نیز از خواسته های جامعه بین المللی آگاه هستند. به همین دلیل است که در پیشروی کنونی طالبان اقدامات خشونت آمیز زیادی انجام نشد و برخی مدارس نیز بازگشایی شده اند.

اسد مجید خان در پاسخ به سوال مطرح شده در مورد کمگ های اطلاعاتی و غیره آمریکا درخصوص اقدامات القاعده، داعش و دیگر گروه های تروریستی، اظهار داشت: اساسی ترین چیز تروریسم است و ما نیز همچون دیگر گروه ها در این زمینه نگران هستیم. تا جاییکه ممکن است ما با آمریکا و جامعه بین المللی همکاری خواهیم کرد و در گذشته نیز در این زمینه همکاری جد داشته ایم. وی با استناد به گزارش های اخیر به دست رسیده گفت که این گزارش ها نشان می دهد که طالبان تاکنون به حقوق بشر و مسائلی چون آموزش دختران به حرف های جامعه بین المللی گوش داده است و امیدواریم آنها به این عمل ادامه خواهند داد. اینکه آنها (طالبان) متعهد می شوند امر خوشایندی است و آنها برای این به این امور عمل می کنند زیرا می دانند که نگاه های بین المللی بر روی آنها است.

اسد مجید خان سفیر پاکستان در واشنگتن در ادامه در خصوص اتهامات هند علیه پاکستان، گفت: متاسفانه همواره سرزمین افغانستان علیه ما مورد استفاده قرار گرفته است و روند فعالیت های ضد پاکستان به وضوح توسط هند حمایت می شود، اما افغانستان باید به این موضوع رسیدگی کند.

ارسال نظر

 
1