خبر فوری

 
 
سفرای سه کشور بر همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کردند
کد خبر :242201606

10:26 1398/04/24


برچسب ها : افغانستان, ایران, پاکستان, رفعت مسعود, سفیر پاکستان, عراق, مشهد,

سفرای کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان در ایران که برای شرکت در جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در مشهد حضور دارند روز شنبه در نشست با مسئولان دانشگاه فردوسی بر همکاری و هم افزایی سازنده با این دانشگاه تاکید کردند.


مشهد: به گزارش راز نیوز به نقل از ایرنا، سفرای کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان در ایران که برای شرکت در جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در مشهد حضور دارند روز شنبه در نشست با مسئولان دانشگاه فردوسی بر همکاری و هم افزایی سازنده با این دانشگاه تاکید کردند.

سفیر کشور پاکستان در ایران در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران مهد دانش، علم و هنر است و شخصیت‌هایی همچون اقبال لاهوری بر فرهنگ مردم پاکستان تأثیر گذاشتند.

خانم رفعت مسعود افزایش هرگونه روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور را مفید دانست و افزود: از مسئولین و دست اندرکاران علم، دانش و فرهنگ در ایران تقاضا داریم با شناساندن ایران به مردم پاکستان و چگونگی پذیرش و تحصیل دانشجویان پاکستانی در دانشگاه‌های ایران موجب افزایش روابط علمی و فرهنگی دو کشور شوند تا در آینده نزدیک بتوانیم شاهد حضور دانشجویان پاکستانی در دانشگاه‌های ایران و همچنین حضور دانشجویان و استادان ایرانی در دانشگاه‌های پاکستان باشیم.

سفیر کشور افغانستان در ایران نیز گفت: منطقه توس و شهر مشهد، برای مردم افغانستان آشناست و افتخار می‌کنم که امروز در دانشگاه فردوسی مشهد حضور دارم.

عبدالغفور لیوال افزود: دانشگاه فردوسی مشهد به توانمندی‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی خوبی دست یافته است و خوشحالم که بیش از 30 درصد دانشجویان بین المللی این دانشگاه از کشور افغانستان هستند. این دانشجویان سفیران علمی و فرهنگی افغانستان در ایران به شمار می روند.

وی اظهار داشت: دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های ایران باید بتوانند با درک و یادگیری آموزه های علمی و پژوهشی خود منجر به توسعه کشور افغانستان گردند و دولت افغانستان تلاش کرده است با افزایش مناسبات علمی، فرهنگی و بین المللی با کشور ایران باعث رشد و توسعه دوجانبه گردد.

وی گفت: به زودی مرکز فرهنگی افغانستان در شهر مشهد افتتاح می‌شود و ازجمله فعالیت ها و برنامه های این مرکز، افزایش سطح روابط فرهنگی و هنری ایران و افغانستان و همچنین کمک به دانشجویان افغانستانی در دانشگاه های ایران است.

وی ابراز امیدواری کرد با افتتاح این مرکز دوستی و تعامل بین دو کشور بیشتر شود و بر حضور دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های ایران افزوده گردد.

سفیر کشور عراق در ایران نیز با ابراز خوشحالی از حضور بیش از 50 درصد دانشجویان عراقی در مشهد و تحصیل 750 دانشجوی عراقی در دانشگاه فردوسی گفت: افزایش تعاملات با دانشگاه فردوسی مشهد لازم و ضروری است.

سعد جواد قندیل افزود: وزارت علوم کشور عراق حضور دانشجویان عراقی در دانشگاه فردوسی مشهد را در رأس و اولویت قرار داده که این انتخاب برگرفته از جایگاه دانشگاه فردوسی در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی جهان است.

وی ابراز امیدواری کرد حضور دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های ایران باعث توانمندی آنان در عرصه های مختلف علم و دانش شود و در رشد و شکوفایی کشور عراق تأثیر گذار باشد تا بیش از پیش روابط بین دو کشور را مستحکم نماید.

وی سفر سالانه پنج میلیون زائر ایرانی به کشور عراق و حضور 4 میلیون زائر عراقی در ایران را نشان از عمق روابط دو ملت دانست و گفت: ایران در زمان‌های مختلف از عراق حمایت کرده است تا کشور ما از بحران های مختلف عبور نماید و جا دارد عراق نیز به کشور دوست و برادر خود ایران، در عبور از بحران های اقتصادی که توسط آمریکا ایجاد شده است کمک کند.

مدیر همکاری های علمی بین المللی و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه فردوسی مشهد هم در این نشست با اشاره به جایگاه دانشگاه فردوسی در عرصه تولید علم و دانش در ایران گفت: دانشگاه فردوسی با دارا بودن بیش از 1750 دانشجوی بین المللی از 27 کشور جهان و آموزش زبان فارسی به بیش از 1000 زبان آموز در طول سال رتبه نخست دانشگاه‌های بین المللی ایران را از آن خود کرده است و جزو سرآمدان و پیشگامان بین المللی سازی دانشگاه ها در ایران به شمار می‌رود.

احسان قبول افزود: دانشگاه فردوسی در حال گسترش همکاری های علمی با کشورهای منطقه و همسایه است و حضور سفرای این سه کشور موجب تداوم و همکاری بیشتر کشورها با دانشگاه فردوسی مشهد خواهد بود.

وی با اشاره به عقد 161 تفاهمنامه همکاری با 74 کشور جهان، گشایش 12 دفتر و نمایندگی در کشورهای مختلف جهان از جمله عراق و افغانستان اظهار داشت: تدریس 30 استاد بین‌المللی از کشورهای اروپایی و آمریکا در دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین حضور بیش از 60 دانشجو و استاد در دانشگاه‌های مختلف جهان جهت گذراندن فرصت های مطالعاتی نشان از فعالیت خوب دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه بین الملل است.

وی دیپلماسی علمی را از برنامه های راهبردی دانشگاه فردوسی دانست و حضور همزمان سفرای کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان در این دانشگاه را نتیجه آن عنوان کرد.

ارسال نظر

 
1