خبر فوری

 
 
سفر وزیر دارایی پاکستان به آمریکا برای گفتگو در رابطه با وام IMF
کد خبر :813219368

18:37 1398/01/18


برچسب ها : IMF, آمریکا, پاکستان, صندوق بین الملی, مذاکرات, هند,

وزیر خزانه داری پاکستان " اسد عمر " هفته جاری برای شرکت در نشست فصل بهار گروه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول IMF به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و در رابطه با بسته مالی نهاد بین‌المللی مالی گفتگو خواهد کرد.


 

به گزارش راز نیوز، وزیر خزانه داری پاکستان " اسد عمر " هفته جاری برای شرکت در نشست گروه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول IMF به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و در رابطه با بسته مالی نهاد بین‌المللی مالی گفتگو خواهد کرد.
اسد عمر در کنفرانس خبری روز جمعه خود گفته بود که امیدواریم مذاکرات با آمریکا سودمند خواهند بود و تا اواخر ماه میلادی جاری ، پاکستان و IMF توافقنامه بسته کمک مالی را امضاء خواهند کرد.
اسد عمر یک روز پس از آغاز اجلاس فصل بهار، سه شنبه وارد آمریکا خواهد شد. این اجلاس از تاریخ 19 لغایت 25 فروردین ماه ادامه خواهد داشت. تیم ماموریتی صندوق بین المللی پول احتمالا در پایان ماه میلادی با سفر به پاکستان، بسته کمک مالی را نهایی خواهد کرد. اما این درحالی است که کشور پاکستان مدعی شده است که لابی هند مقیم پایتخت آمریکا " واشنگتن" تلاش های خود برای عدم پرداخت وام صندوق بین‌المللی پول به کشور پاکستان را آغاز کرده است. سه تن از اعضای کنگره آمریکا تید اس یوهو، ایمی بیرا و جیورج هولدنگ در نامه ی روز جمعه خود به وزرای خارجه و خزانه داری ایالات متحده آمریکا، خواستار جلوگیری از پرداخت وام IMF به کشور پاکستان شده بودند. اعضا همچنین اذعان داشتند که پاکستان از این وام برای بازپرداخت وام خود به چین تحت پروژه سی پیک استفاده خواهد کرد. گفتنی است که دو تن از اعضای کنگره، امور هند را نظارت می کنند.

ناگفته نماند که کشور پاکستان در ماه اکتبر سال گذشته میلادی به طور رسمی درخواست وام از صندوق بین المللی پول IMF کرده بود که از آن پس تاکنون برای قطعی شدن این وام، مقامات طرفین در دفعات متعدد بایکدیگر ملاقات و مذاکرات انجام داده اند. وضعیت اقتصادی پاکستان به دلیل افزایش کسری بودجه، کاهش ذخایر ارزی، ماهش صادرات، کاهش درآمد مالیاتی، کاهش ضریب پول و با پرداخت وام های خارجی، بدتر شده و وارد وضعیتی بحرانی شده است. این امر موجب آن شد تا پاکستان مجددا و برای باری دیگر خواستار وام از IMF شود.

اقدامات انجام شده توسط دولت فعلی پاکستان برای توازن در وضعیت اقتصادی با شکست مواجه شده و باوجود کمک های مالی عربستان سعودی، چین و امارات متحده عربی، همچنان ارز پاکستان با کاهش ارزش روبرو است.

قابل ذکر است که طرفین تاکنون نتوانسته اند در خصوص سیاست های اقتصادی بایکدیگر به توافق برسند. صندوق بین المللی پول IMF خواستار افزایش مالیات به میزان 13% درصد تا سال آینده مالی برای برقراری توازن در حجم اقتصاد داخلی از پاکستان شده است.
منابع وزارت دارایی پاکستان طی گفتگو با رسانه های گفتند که درصورت پذیرش درخواست IMF، دولت باید تا سال آینده مالی مبلغ 5.4 تريليون روپیه را بتواند کسب کند.

ارسال نظر

 
1