خبر فوری

 
 
سفر وزیر امور خارجه پاکستان به آمریکا و نقش آن در کاهش تنش میان اسلام آباد و واشنگتن
کد خبر :1233472645

14:11 1401/02/24


برچسب ها : آی اس آی, بلاول بوتو زرداری, دولت پاکستان, رئیس سازمان اطلاعات پاکستان, سپهبد ندیم انجم, سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان, نیویورک, واشنگتن, وزیر امور خارجه آمریکا, وزیر امور خارجه پاکستان,

دولت جدید ائتلافی پاکستان پس از به روی کار آمدن تمامی تلاش های خود برای کاهش تنش های به وجود آمده با آمریکا را به کار بسته است، در همین راستا قرار است وزیر امور خارجه جدید دولت پاکستان هفته آینده به دعوت همتای آمریکایی خود به نیویورک سفر نماید.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| دولت جدید ائتلافی پاکستان پس از به روی کار آمدن تمامی تلاش های خود برای کاهش تنش های به وجود آمده با آمریکا را به کار بسته است، در همین راستا قرار است وزیر امور خارجه جدید دولت پاکستان هفته آینده به دعوت همتای آمریکایی خود به نیویورک سفر نماید.

بر اساس جزئیات منتشر شده، عاصم افتخار سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاکستان در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه خود اعلام داشت: بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان هفدهم مه(27 اردیبهشت ماه) به دعوت همتای آمریکایی برای شرکت در نشست امنیت غذایی نیویورک به این کشور خواهد رفت.

دفتر وزارت خارجه پاکستان در ادامه افزود: بلاول بوتو زرداری در نشست امنیت غذایی که در نیویورک برگزار می شود شرکت خواهد داشت و جزئیات بیشتر سفر وی در حال برنامه ریزی است.

از سوی دیگر ژنرال ندیم انجم رئیس سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) نیز پیش از بلاول بوتو در واشنگتن حضور دارد.

ژنرال افتخار بابر سخنگوی ارتش پاکستان با تایید سفر رئیس سازمان اطلاعات پاکستان به آمریکا تصریح کرد: اطلاعات بیشتری از جزئیات فعالیت های ژنرال ندیم انجم در آمریکا در اختیار ندارم، اما اینگونه سفرها در سطح امنیتی و اطلاعاتی امری عادی است.

گفتنی است پس از اظهارات ضد آمریکایی عمران خان نخست وزیر اسبق پاکستان و گسترش تنش میان اسلام آباد و واشنگتن، این رفت و آمد مقامات امنیتی و سیاسی پاکستان به آمریکا از نگاه تحلیل گران نوعی تلاش مقامات اسلام آباد برای بهبود روابط با واشنگتن خوانده می شود.

ریاض کوکر معاون اسبق وزارت امور خارجه پاکستان در این خصوص اظهار داشت: تماس تلفنی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با بلاول بوتو همتای پاکستانی خود و دعوت از وی برای سفر به نیویورک اقدامی مثبت و قابل تحسین است، اما این سفر وی به عنوان سفر رسمی وزیر امور خارجه پاکستان به آمریکا تلقی نخواهد شد بلکه نوعی دعوت برای حضور در یک کنفرانس بین المللی می باشد.

وی افزود: سفر وزیر امور خارجه و رئیس سازمان اطلاعات پاکستان به آمریکا تلاش خوبی برای بهبود روابط دوجانبه با آمریکا است، اما بهتر بود بلاول بوتو پس از شرکت در نشست امنیت غذایی به واشنگتن دی سی دعوت می شد و وی با دیگر مقامات آمریکایی نیز دیدار و رایزنی می کرد.

ریاض کوکر خاطرنشان کرد: بلاول بوتو سیاستمدار جوان پاکستان است، پدربزرگ وی ذوالفقار علی بوتو و مادر وی بینظیر بوتو آشنایی جامعی با سیاست خارجی و روابط با آمریکا دارند و با توجه این سوابق می توان انتظار داشت بلاول بوتو در آمریکا مورد احترام و استقبال مقامات این کشور قرار گیرد.

علی سرور نقوی دیپلمات سابق و مدیر اجرایی مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی نیز سفر وزیر امور خارجه پاکستان به آمریکا را بسیار با اهمیت می داند.

وی در این باره اظهار داشت: مشارکت استراتژیک واشنگتن و دهلی نو و خصومت آمریکا با چین مانع روابط آمریکا و پاکستان و همکاری دوجانبه میان این دو کشور خواهد شد.

به عقیده وی آمریکا هیچگاه دست به اقدامی نخواهد زد که همکاری استراتژیک وی با هند و یا دشمنی با چین تحت تاثیر قرار گیرد و بر همین اساس فرصت های بسیار محدودی برای توسعه روابط میان پاکستان و آمریکا ایجاد خواهد شد و تمایل زیادی از سوی واشنگتن به چشم نخواهد آمد.

در حالی که از یک جانب سفر مقامات سیاسی و امنیتی پاکستان به آمریکا مورد تمجید قرار می گیرد، عمران خان نخست وزیر اسبق پاکستان همچنان در سخنرانی و اظهار نظرهای مختلف خود بر نقش آمریکا در سرنگونی دولت وی و مداخله مستقیم واشنگتن در این زمینه تاکید دارد.

سرور نقوی در خصوص تاثیر این اظهار نظرها بر روابط اسلام آباد و واشنگتن ابراز داشت: اتهام زنی های عمران خان هیچگاه به اثبات نرسید بنابراین اظهارات وی هیچ تاثیری در بهبودی و یا وخیم تر شدن روابط پاکستان و آمریکا نخواهد داشت.

از سوی دیگر ریاض کوکر در این خصوص معتقد است متحد شدن پاکستان با آمریکا در گذشته و جان فشانی های اسلام آباد برای آمریکا هیچگاه از سوی واشنگتن مورد تمجید قرار نگرفت، اما بالعکس آمریکا روز به روز روابط خود با هند را توسعه داد.

وی افزود: آمریکا همواره تلاش نموده است با استفاده از ابزارهای مالی و سیاسی همچون گروه ویژه اقدام مالی(FATF) و صندوق بین المللی پول(IMF) پاکستان را تحت فشار قرار دهد، در حالی که در قبال جنایت های ضد انسانی هند علیه اقلیت ها و مردم کشمیر سکوت اختیار کرده است که موجب تشویق بیشتر دهلی نو برای انجام اینگونه اقدامات می شود.

ارسال نظر

 
1