خبر فوری

 
سفر داوود زئی به پاکستان و دیدار با شخصیت های مذهبی این کشور
کد خبر :1783607510

17:39 1397/10/21


برچسب ها : افغانستان, پاکستان,

پس از ورود نماینده خصوصی افغانستان عمر داوود زئی به پاکستان، وی علاوه بر محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان با دیگر افراد همچون فضل الرحمن و سراج الحق نیز دیدار و گفت و گو کرد.


 

به گزارش راز نيوز پس از ورود نماینده خصوصی افغانستان عمر داوود زئی به پاکستان، وی علاوه بر محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان با دیگر افراد همچون فضل الرحمن و سراج الحق نیز دیدار و گفت و گو کرد.

عمر داوود زئی در سفر به پاکستان ابراز داشت که اقدام پاکستان درخصوص مسئله صلح افغانستان اقدامی موثر و مثبت بوده است. گفتنی است این نخستین باری است که افغانستان از اقدامات پاکستان به عنوان اقدامی مثبت در زمینه صلح افغانستان یاد می کند.

از طرفی طالبان نیز ابراز داشته است که آمریکا از طریق برخی کشورهای اسلامی در حال افزایش فشارها بر طالبان است. دیدار مقامات دولتی افغانستان با شخصیت های غیر سیاسی پاکستان و مخصوصا مذهبی بسیار نادر است. قبل از این نیز هیئت افغانستان با سفر به پاکستان و دیدار با سمیع الحق از وی خواستار آن شده بود تا وی با گفت و گو با طالبان آنها را راضی به مذاکرات با دولت افغان بکند.

ناگفته نماند که عمر داوود زئی نیز در گفت و گو با فضل الرحمن از وی خواستار آن شد تا وی نیز با گفت و گو با طالبان آنها را راضی به مذاکرات با دولت افغانستان بکند.

 

 

دیدار با سراج الحق


لازم به ذکر است که عمر داوود زئی پس از دیدار با رئیس جماعت اسلامی پاکستان سناتور سراج الحق، با وی در رابطه با مسائل مهم منطقه و مخصوصا پاکستان و افغانستان به طور مفصل به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت. گفتنی است در این دیدار معاون جماعت اسلامی پاکستان محمد اسلم و شبیر احمد خان نیز حضور داشتند.
 


سراج الحق در این دیدار با مهم خواندن مسئله صلح و امنیت افغانستان برای منطقه بر ارتقاء روابط اقتصادی میان پاکستان و افغانستان تاکید کرده و گفت : کلید امنیت افغانستان در دستان ملت افغان است. برای برپایی صلح افغانستان، باید میان احزاب و گروه های مختلف مذاکرات انجام شود.
وی تصریح کرد که دولت افغانستان باید نظر احزاب مخالف و اپوزیسیون را جلب کند، امنیت افغانستان به نفع پاکستان نیز است.

وی با اشاره به این امر که روابط اسلامی پاکستان و افغانستان روابطی غیر قابل انکار است و با تصریح بر این امر که سود و زیان دو کشور یکی است گفت : به همین دلیل است پاکستان در تلاش است تا به هر نحوی امنیت در افغانستان برقرار شود زیرا این امر موجب امنیت پاکستان نیز خواهد شد.

وی افزود آمریکا باید با مذاکرات مسائل افغانستان را حل بکند و به طور سریع اقدام به خروج نظامیان خود از افغانستان را نیز عملی بکند. وی اظهار داشت که این مسئله را باید به ملت افغانستان واگذار کرد، و به دلیل دخالت های نابجا در مذاکرات، مذاکرات برای چندمین بار لغو شده اند .

در پایان نماینده خصوصی رئیس جمهور افغانستان، با تشکر از اقدامات قاطع پاکستان در زمینه صلح افغانستان ابراز داشت که پاکستان همیشه در لحظات سخت و حساس در کنار مردم و ملت افغانستان بوده و آنها را کمک کرده است. وی همچنین از اقدامات جماعت اسلامی پاکستان در زمینه صلح افغانستان قدردانی کرده و گفت : امیدوارم که همکاری پاکستان با افغانستان دائمی باشد.

ارسال نظر

 
1