خبر فوری

 
سردرگمی پاکستان در مناقشه مسکو و کی یف/ سکوت اسلام‌آباد در بحران اوکراین
کد خبر :312623264

16:07 1400/12/13


برچسب ها : ارتش روسیه, پاکستان و اوکراین, پاکستان و روسیه, تجهیزات نظامی, سفیر اوکراین, عمران خان, مسکو, نخست وزیر پاکستان, همکاری دفاعی, ولادیمیر پوتین,

مناقشه میان روسیه و اوکراین و حمله نیروهای روسی به خاک اوکراین بسیاری از کشورهای جهان که دارای روابط و مناسبات با هر دو کشور مذکور هستند را دچار سردرگمی کرده است، در این میان اسلام‌آباد که دارای روابط دفاعی دیرینه با اوکراین است نیز سکوت را نسبت به حمایت از مواضع غرب ترجیح داد.


 

اسلام‌ آباد: به گزارش راز نیوز| مناقشه میان روسیه و اوکراین و حمله نیروهای روسی به خاک اوکراین باعث شده است بسیاری از کشورهای جهان که دارای روابط و مناسبات با مسکو و کی اف هستند دچار سردرگمی  شوند، در این میان اسلام‌آباد که دارای روابط دفاعی دیرینه با اوکراین است نیز سکوت را نسبت به حمایت از مواضع غرب ترجیح داد.

پاکستان به عنوان متحد مهم غیر ناتوی آمریکا در نشست روز چهارشنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از موافقت با قطعنامه ضد روسی واشنگتن با محوریت محکومیت لشکرکشی مسکو به اوکراین امتناع ورزید. علاوه بر پاکستان 34 کشور دیگر از جمله سه کشور حوزه آسیای جنوبی شامل هند، سریلانکا و بنگلادش نیز تلاش نمودند در مناقشه مسکو و کشورهای غربی بی ­سویگی را اختیار کنند.

منیر اکرم نماینده دائمی پاکستان در سازمان ملل متحد در تشریح علت عدم مشارکت پاکستان در صدور قطعنامه ضد روسی گفت: در این قطعنامه برخی از نگرانی­ های امنیتی مسکو مورد توجه واقع نشده است.

دیدار اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو

 

با توجه به سفر عمران خان نخست‌وزیر پاکستان به مسکو طی روزهای اخیر و دیدار وی با ولادیمیر پوتین هم‌زمان با نخستین روز از حمله مسکو به اوکراین، سکوت و بی­طرفی پاکستان در قطعنامه غرب علیه روسیه دور از انتظار نبود.

عمران خان در سخنان روز دوشنبه خود از محکوم نمودن حمله روسیه به خاک اوکراین اجتناب ورزید و در مقابل با دفاع از انتقادات وارده در خصوص سفر وی به مسکو بدون پرداختن به توافقنامه­های تجاری و دفاعی پاکستان و اوکراین از واردات 2 میلیون تن گندم از روسیه خبر داد.

مارکیان چوچک سفیر اوکراین در اسلام ‌آباد نیز تنها یک روز پس از اظهارات عمران خان در سخنانی به پاکستان یادآوری نمود که اسلام آباد در سال گذشته 1 میلیون و 300 هزار تن گندم را از اوکراین وارد کرده و این امر به تأمین امنیت غذایی پاکستان کمک نموده است.

سفیر اوکراین خاطرنشان کرد: ما امیدواریم متحدان پاکستانی ما با اتخاذ موضع شفاف این جنگ را محکوم و روسیه را برای کاهش تنش و توقف جنایات در اوکراین متقاعد کنند.

پاکستان علاوه بر خرید غلات از اوکراین، دارای روابط دفاعی با این کشور بوده و تجهیزات نظامی و دفاعی خود را از این کشور تأمین می­کند، پاکستان از سال 1997 میلادی مشتری تانک­های T80 ساخت اوکراین است و در واقع اوکراین از دهه 1990 میلادی شریک دفاعی پاکستان به شمار می رود. البته عمران خان و سفیر اوکراین در اظهارات خود هیچ اشاره­ای به مشارکت دفاعی میان پاکستان و اوکراین نداشته‌اند.

تانک های T-80UD ساخت اوکراین

 

به گفته هفته ‌نامه دفاعی جِینز انگلستان؛ در حال حاضر پاکستان نزدیک به 320 دستگاه تانک ساخت اوکراین را در ناوگان نظامی خود در اختیار دارد.

سپهبد شاهد لطیف افسر بازنشسته ارتش پاکستان در این باره معتقد است: پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین رتبه نخست در زمینه فناوری برخوردار بود، اگرچه پاکستان تانک‌های خود را از چین نیز تهیه کرده بود اما تانک‌های ساخت اوکراین از بهترین قابلیت‌ها و امکانات بهره­مند بودند.

هفته‌نامه دفاعی جِینز انگلستان در گزارش سال گذشته خود اعلام داشت: پاکستان در سال 2021 برای تعمیر و نگهداری تانک‌های T80 و 320، توافقنامه‌ای به ارزش بیش از 5 میلیون دلار را با اوکراین امضا نموده است.

احمد شعیب سپهبد بازنشسته ارتش پاکستان در این خصوص گفت: ما تانک های گوناگونی همچون الضرار و T-80UD و جدیدترین تانک­های ساخت چین را در اختیار داریم اما باید گفت تانک­های T-80UD مهم‌ترین تانک ­های در اختیار ارتش پاکستان به شمار می‌روند.

اگرچه دولت و ارتش پاکستان آمار دقیقی از تجهیزات نظامی و تسلیحات دفاعی در اختیار را اعلام نمی­کنند؛ اما طبق اعلام مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، ارزش مالی توافقنامه­های دفاعی میان پاکستان و اوکراین از سال 1991 میلادی تا 2020 به 1.6 میلیارد دلار می رسد.

در ماه مه 2021 میلادی ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ستاد ارتش پاکستان در سفر به اوکراین با مقامات عالی‌رتبه نظامی این کشور دیدار و از تأسیسات نظامی ارتش اوکراین در دومین شهر بزرگ این کشور یعنی خارکیف بازدید به عمل آورد.

بر اساس اعلام خبرگزاری «کی­یف پست» اوکراین، پاکستان در سپتامبر 2021 توافقنامه‌ای به ارزش 150 میلیون دلار در زمینه تعمیر و نگهداری تانک و خرید دیگر تجهیزات و تسلیحات نظامی را با اوکراین به امضا رساند.

نخست‌وزیر پاکستان در اظهارات خود اگرچه به تمجید از روسیه نپرداخت؛ اما نسبت به حمایت­های اسلام ­آباد از آمریکا در جنگ علیه تروریسم در افغانستان در دو دهه ابتدایی قرن 21 ابراز تأسف و پشیمانی نمود.

وی با اشاره به حملات گسترده پهپادهای آمریکایی علیه تروریست‌ها در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان خاطرنشان کرد: شرم آورترین چیز این بود که یک کشور در حمایت از کشور دیگری که آن را بمباران می‌کرد در حال مبارزه بود.

ارسال نظر

 
1