خبر فوری

 
سردار اختر جان مینگل: باید 50 درصد از سود قرارداد ریکودیک به دولت و مردم بلوچستان داده شود
کد خبر :781668000

17:56 1400/10/13


برچسب ها : BNP, بلوچستان, حزب مردمی بلوچستان, حزب ملی مردمی, ریکودیگ, سردار اختر مینگل, طلا, غارت, گاز, معدن, منابع معدنی,

سردار اختر جان مینگل رئیس حزب ملی مردمی بلوچستان BNP طی گفتگو با مطبوعات با بیان اینکه این حزب درصورتیکه 50 درصد از سود قرارداد ریکودیک به دولت بلوچستان داده نشود، این قرارداد را به رسمیت نمی شناسد، افزود: باید در این زمینه ابراز اطمینان شود و ما می خواهیم که 50 درصد از سود استخراج مواد معدنی و پروژه، به دولت ایالت بلوچستان داده شود تا اینکه مشخص شود که چه مقدار طلا و دیگر مواد معدنی از این منطقه استخراج می شود.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| سردار اختر جان مینگل رئیس حزب ملی مردمی بلوچستان BNP طی گفتگو با مطبوعات با بیان اینکه این حزب درصورتیکه 50 درصد از سود قرارداد ریکودیک به دولت بلوچستان داده نشود، این قرارداد را به رسمیت نمی شناسد، افزود: باید در این زمینه ابراز اطمینان شود و ما می خواهیم که 50 درصد از سود استخراج مواد معدنی و پروژه، به دولت ایالت بلوچستان داده شود تا اینکه مشخص شود که چه مقدار طلا و دیگر مواد معدنی از این منطقه استخراج می شود.

شایان ذکر است که ریکو دیگ یا ریکودیک شهر کوچکی در شمال غرب چاغی ایالت بلوچستان پاکستان است که دارای پنجمین رتبه ذخایر طلای دنیا می باشد. این شهر در منطقه بیابانی و 70 کیلومتری شمال غرب نوکندی نزدیک به مرز مشترک پاکستان با ایران و افغانستان واقع شده است.

این رهبر حزب ملی مردمی بلوچستان اظهار داشت: درصورتیکه قرارداد ریکودیگ برخلاف منافع مردم بلوچستان باشد، این حزب به همراه دیگر احزاب علیه قرارداد در مجلس ایالتی اعتراض خواهند کرد. وی افزود: برخی حزب ما را متهم می کنند که مخالف توسعه است، درحالیکه ما با استثمار مردم بلوچستان به نام توسعه ایالت مخالفیم. در دهه 1952 میلادی در منطقه سوئی بلوچستان ذخایر عظیمی از گاز کشف شد و ایالت بلوچستان مستمر 46 درصد گاز کل کشور را تامین می کرد که اکنون 15 درصد باقی مانده است، اما مردم بلوچستان همچنان از گاز محروم هستند و این نقض ماده 52 قانون اساسی می باشد.

وی با بیان اینکه مردم منطقه دیره بگتی چاره ای جز روشن کردن چوب ندارند، با اشاره به پروژه سندیک کاپر، اظهار داشت که کار بر روی این پروژه آغاز شده است درحالیکه این پروژه به جای ایجاد زمینه های شغلی، درحال غارت منابع طبیعی ایالت بلوچستان می باشد. وی خاطر نشان ساخت که حزبش با پروژه بزرگراه رتو دیرو گوادر که در سال 1999 میلادی آغاز شده بود، مخالفت کرده و آن را با غارت ایالت بلوچستان مترادف دانسته بود.

اختر مینگل گفت: با آغاز پروژه هایی تحت سی پیک بسیار گفتند و تبلیغات کردند که سی پیک سرنوشت بلوچستان را تغییر خواهد داد اما این برخلاف حقایق میدانی است، حقایق میدانی این است که مردم گوادر از آب آشامیدنی، برق و زمینه های شغلی محروم هستند و از طریق کشتی های غیربومی به غارت منابع بلوچستان پرداخته می شود. و به دلیل بی عدالتی حاکمان، ایالت با 6 تا 7 عملیات نظامی و اضطراری مواجه شد.

وی با اشاره به توافق صورت گرفته با دولت فدرال پاکستان (عمران خان)، خاطر نشان ساخت که این توافقنامه 6 ماده ای شامل بازیابی افراد ربوده شده توسط نیروهای امنیتی، سهمیه بلوچستان در مشاغل فدرال، ایجاد قانون برای جلوگیری از تغییر نسبت جمعیتی در گوادر و برنامه هایی برای ساخت جایگاه های استخراج منابع معدنی به منظور جلوگیری از غارت منابع طبیعی از بلوچستان، بود. از آنجایی که در بلوچستان مکان هایی برای استخراج رسمی مواد معدنی وجود ندارد، مشخص نمی شود که چه مقدار طلا، مس و سایر مواد معدنی استخراج و به کشورهای دیگر ارسال می شود.

وی افزود: توافقنامه جدید سندیک باید پس از رفع نگرانی های گذشته، امضاء شود. درصورت حصول توافق ریکودیک، باید 50 درصد سود به مردم بلوچستان داده شود. براساس اطلاعات حاصله، 100 کیلومتر مساحت در پروژه ریکودیک در اختیار شرکت "براک گولد" قرار داده شده است، اگر شرکت ظرفیت راه اندازی استخراج مواد معدنی را ندارد، باید با شرکت دیگری که بتواند چنین چیزی را راه اندازی کند، توافق شود، این امر تا حدودی باعث حل شدن مسئله شغلی در بلوچستان می شود.

ارسال نظر

 
1