خبر فوری

 
 
سرانجام بی توجهی به تهدیدات ارتش پاکستان
کد خبر :1083654489

16:00 1399/03/09


برچسب ها : PTM, ارتش پاکستان, جنبش حفاظت پشتون, عارف وزیر,

نیلیش کنور مقاله نویس "INTERVENTION news" در مقاله خود به نتیجه بی توجهی به تهدید ارتش پاکستان در قبال جنبش حفاظت از پشتون پرداخته و کشته شدن عارف وزیر از رهبران جنبش PTM را نیز از نتایج این بی توجهی دانسته است.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| نیلیش کنور مقاله نویس "INTERVENTION news" در مقاله خود به نتیجه بی توجهی به تهدید ارتش پاکستان در قبال جنبش حفاظت از پشتون پرداخته و نوشت: آزاد شدن فوری عارف وزیر رهبر جنبش حفاظت از پشتونPTM پس از دستگیری در تاریخ 29 فروردین توسط پلیس منطقه وانا، موجب خوشحالی وی شده بود، زیرا آزادی در مدت زمان کم آن هم شخصی که پرونده ای علیه او به دلیل سخنرانی ضد پاکستان در افغانستان تشکیل شده باشد، بی سابقه است. وی که شاید به دلیل عدم فعالیتی علیه رهبران جنبش از سوی ارتش پاکستان پس از سخنرانی ژنرال آصف غفور فرمانده اسبق ستاد روابط عمومی ارتش که گفته بود "دیگر وقت جنبش پی تی ام به پایان رسیده است" خرسند، و بر این باور بود که دیگر واکنشی علیه آنان پس از گذشت یکسال صورت نگرفته و نخواهد گرفت. عارف وزیر شاید بر این باور بود که این سخنان از سوی سخنگوی ارتش پاکستان تنها برای ایجاد استرس روانی بوده تا جنبش از انتقاد ارتش خودداری ورزد. اما پس از کشته شدن عارف وزیر، تحلیل گران مصمم شدند تا در مورد تهدید ژنرال آصف غفور، تفکر و تامل کنند و می گویند: عارف وزیر باید این تهدید را جدی می گرفت ، زیرا تاریخ شاهد است که هر شخصیتی خواه خبرنگار، فعال اجتماعی  یا هرکس دیگری، ارتش را هدف انتقاد قرار داده است، یا کشته شده و یا هم ربوده شده است. همچنین تحلیل گران بر این باورند که با توجه به این که قبل از این نیز 17 نفر از خانواده عارف وزیر هدف چنین مرگی قرار گرفته اند، وی نیز باید جوانب احتیاط را رعایت می کرد مخصوصا پس از تهدید سخنگوی ارتش پاکستان؛ تعجب آور این است که عارف وزیر چگونه فکر کرد که ارتش پاکستانی که هیچگاه تهدید تو خالی نمی کند، هیچگونه آسیبی به او نخواهد رساند.

 

نیلیش کنور در ادامه مقاله خود ابراز داشت: ژنرال آصف غفور تنها به این سخن که "وقت آنها به پایان رسیده است" بسنده نکرده و در ادامه نیز اظهار داشت "ما نمی خواهیم اقدام شدیدی انجام دهیم، زیرا ما به افرادی که شما آنها را تحریک می کنید اهمیت می دهیم، وگرنه برخورد با شما دشوار نیست."

وی افزود: در کشوری که ادعای دموکراسی دارد، سخن گفتن با لهجه ای تند و تهدید آمیز از سوی یک مقام ارتشی با یک شهروند غیر نظامی شاید بندرت یافت شود، اما این روال در پاکستان رایج است. ارتش پاکستان خود را شایسته ترین سازمانی تصور می کند که تعیین کند چه چیزی به نفع کشور است و چه چیزی نه؛ در ادامه ژنرال آصف غفور بدون اثبات، اتهام پشتیبانی مالی کشور های افغانستان و هند از جنبش پی تی ام را ابراز داشت و گفت: این گروه، دشمن کشور است . شاید هم این سخن آصف غفور که گفته بود "دستوری از سوی ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل ستاد ارتش مبنی بر عدم انجام اقدامی سخت و شدید علیه جنبش حفاظت از پشتون" و در ادامه، اظهارات آصف غفور که ابراز داشت "به صورت کامل دستورات فرمانده کل اجرایی خواهند شد، هیچگونه آسیبی به این افراد وارد نخواهد شد و نه هیچگونه اقدام غیر قانونی علیه آنان صورت خواهد گرفت"، موجب تقویت خود اعتمادی عارف وزیر شده باشد. احتمالا آزاد شدن عارف وزیر پس از گذشت ده روز از دستگیری ، وی را به این فکر واداشت که آزادی او پیرو سخنان ژنرال آصف غفور صورت گرفته است که گفته بود "هیچگونه اقدام غیر قانونی علیه آنها صورت نخواهد گرفت" .

اما متاسفانه، در 4 رمضان درحالی که عارف وزیر مقابل منزلش در حال قدم زدن بود، افراد ناشناسی با تیراندازی به سمت او، وی را به قتل رساندند. نیلیش کنور در ادامه خاطر نشان کرد که عدم ابراز هیچ گونه سخنی از سوی مقامات نظامی و سیاسی و یا محکومیت این حادثه، این گمانه زنی را تقویت می بخشد که سازمان امنیتی پاکستان ISI در آن نقش داشته باشد. شاید سکوت دولت نیز برای این بوده تا این موضوع را نیز با نشان دادن به عنوان درگیری مسلحانه قومی و قبیله ای، دفع کنند. بر اساس این ظنها، سازمان عفو بین الملل در تویتی اعلام کرد که باید تحقیقات قاطع و شفاف در مورد قتل عارف وزیر انجام شود و عاملان آن مجازات شوند. تویت سازمان عفو بین الملل به خواننده بوسیله کلمات "شفاف و واضح" نشان می دهد که عناصری وجود دارند که می توانند مانعی در مسیر تحقیقات بی طرف ایجاد کنند. اما به هر حال ، داشتن امید و توقع از پلیس برای انجام تحقیقات شفاف امری بی معنی است، زیرا آی اس آی به قدری کار خود را درست انجام می دهد که این مولفه را نیز به عنوان درگیری بین قبایل معرفی کند.

ارسال نظر

 
1