خبر فوری

 
 
سراج الدین حقانی: توافق با آمریکا یک نقطه عطف مهم است
کد خبر :1785968660

16:25 1398/12/02


برچسب ها : افغانستان و آمریکا, طالبان, مذاکرات صلح,

سراج الدین حقانی رهبر طالبان در مقاله ارائه شده به نیویورک تایمز با عنوان "آنچه طالبان می خواهد"، نوشت: امروز، توافق با آمریکا یک نقطه عطف معمولی نبوده بلکه مهم است.


به گزارش راز نیوز| سراج الدین حقانی رهبر طالبان در مقاله ارائه شده به نیویورک تایمز با عنوان "آنچه طالبان می خواهد"، موضوعاتی چون جنگ افغانستان، معامله با ایالات متحده و پیامدهای بعدی را برجسته سازی نمود.

وی گفت: همه ما قیمت سنگین طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا را پرداخت کردیم، در این جنگ هر کسی یکی از عزیزان خود را از دست داده است، ما خود راه جنگ را نتخاب نکردیم و این بر ما تحمیل شد، ملت افغانستان طی 40 سال گذشته هر روز جان های با ارزش خود را از دست دادند. طالبان هیچ راهی جز دفاع علیه آمریکا و متحدانش را نداشت، همه از جنگ بیزار هستند، هیچ شکی نیست که اکنون باید این روند خونریزی پایان یابد. خروج نظامیان خارجی درخواست اساسی ما بوده است، امروز، توافق با آمریکا یک نقطه عطف معمولی نبوده بلکه مهم است. طی برگزاری روند مذاکرات، در اثر بمباران شهروندان افغان توسط آمریکا با وجود فشار زیاد ، تیم طالبان برای موفقیت روند مذاکرات با آمریکا، تلاش زیادی انجام داده است. از نگرانی ها و سوالات مطرح شده از سوی  خارج و داخل در پی عقب نشینی نیروهای خارجی به طور کامل آگاه هستیم و پاسخ من به این نگرانی ها این است که بستگی به مردم افغانستان دارد. ما نباید اجازه دهیم تا سلطه و مداخلت های غیر بومی بر نگرانی های ما در خصوص نخستین مذاکرات واقعی تاثیر گذارند.

رهبر طالبان با بیان اینکه مهم است که هیچ یک از ما از قبل درباره روند مذاکرات نتیجه گیری نکند و شرط نگذارد، گفت: ما متعهد به یک سیستم سیاسی هستیم که در آن صدای مردم افغانستان منعکس و در حقیقت محترم باشد، و هیچ افغانستانی نباید خود را جدای از آن تلقی کند. من بسیار امیدوارم که پس از استقلال از قدرت های خارجی، متحد شویم و یک سیستم اسلامی بیاوریم که در آن همه مردم ازحقوق برابر برخوردار باشند، زنان نیز طبق دستور اسلام، آزادی مطالعه و کار داشته باشند و همه مردم عدالت را براساس شایستگی به دست می آورند. ما از خطرات گروه های غیر بومی علیه جهان نیز به خوبی آگاهیم، اما این نگرانی ها سیاسی و بی اساس هستند، هیچ شهروند افغان نمی خواهد کشورش غارت شده و به یک میدان نبرد تبدیل شود. بزرگ ترین چالش ما این است که گروه های مختلف برای مبارزه مشترک برای آینده افغانستان تلاش کنند و امیدوارم که ما قادر به انجام آن هستیم، درصورت موفقیت در توافق با دشمنان خارجی ، سایر موضوعات را از طریق مذاکرات درون افغانی حل خواهیم کرد. ما خواستار برقراری روابط با تمامی کشورها براساس احترام متقابل هستیم و با شرکای خود برای ایجاد صلح پایدار و بازسازی افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی همکاری می کنیم. پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، آمریکا نیز می تواند نقش مثبت در پیشرفت کشور ایفا کند. از اهمیت بالای روابط دوستانه با تمامی کشور ها مطلع هستیم، با جدایی از جهان نمی توانیم زندگی کنیم، افغانستان جدید یک عضو با عزت جامعه بین المللی خواهد بود. ما به نزدیکی توافق با امریکا رسیده ایم، ملت افغانستان به زودی در مورد این توافق جشن خواهند گرفت، با تکمیل این توافق، مردم خروج نیروهای خارجی از افغانستان را شاهد خواهند بود. آن روز خیلی دور نیست که ما به این نقطه عطف برسیم و همه خواهر و برادران افغانستان برای ساختن یک کشور صلح آمیز و مرفه با هم کار خواهیم کرد. پس از این ما سعادت جدیدی را  رقم می زنیم که در آن از همه مخالفان خود که از کشور خارج شده اند دعوت خواهیم کرد تا همه بتوانند با عزت و افتخار در کشور خود زندگی کنند.

ارسال نظر

 
1