خبر فوری

 
 
سخنگوی ارتش پاکستان: اسلام آباد تسهیل کننده در روند صلح افغانستان است نه تضمین کننده آن
کد خبر :1737576009

10:50 1400/04/20


برچسب ها : پاکستان و افغانستان, دولت افغانستان, روابط عمومی ارتش پاکستان, روند صلح افغانستان, سخنگوی ارتش پاکستان, طالبان افغانستان, مذاکرات صلح افغانستان, مرز پاکستان و افغانستان,

سخنگوی ارتش پاکستان طی اظهاراتی در خصوص روند صلح افغانستان گفت: پاکستان به صورت خالصانه در روند صلح افغانستان همکاری نمود و نقش ویژه ای در آن داشت، اکنون مردم این کشور باید تصمیم بگیرند افغانستان در چه وضعیتی قرار گیرد.


راولپندی: به گزارش راز نیوز| سخنگوی ارتش پاکستان طی اظهاراتی در خصوص روند صلح افغانستان گفت: پاکستان به صورت خالصانه در روند صلح افغانستان همکاری نمود و نقش ویژه ای در آن داشت، اکنون مردم این کشور باید تصمیم بگیرند افغانستان در چه وضعیتی قرار گیرد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، سرلشکر بابر افتخار مسئول روابط عمومی ارتش پاکستان روز گذشته طی سخنانی در گفتگوی اختصاصی با یکی از شبکه های خبری خصوصی پاکستان اظهار داشت: پاکستان همکاری های خود در زمینه صلح افغانستان را به صورت خالصانه مبذول داشته است، باید این نکته را به یاد داشته باشیم که اسلام آباد تسهیل کننده در پیشبرد روند صلح افغانستان بوده نه تضمین کننده آن.

وی افزود: در خصوص حل صلح آمیز مسئله افغانستان و آینده این کشور باید مردم خود افغان تصمیم بگیرند که خواستار چه آینده ای برای خود می باشند، روند صلح افغانستان در حال حاضر در مرحله ای حساس و حیاتی قرار دارد، پاکستان همواره با جدیت تمام در جهت حل مسئله افغانستان به سرپرستی مردم و رهبران افغان تلاش نموده است.

سرلشکر بابر افتخار خاطرنشان کرد: نیروهای ارتش ملی افغانستان طی 20 سال گذشته از سوی ارتش آمریکا تحت آموزش قرار گرفته اند که از توانایی و قدرت خاصی برخوردار هستند، ارتش افغانستان علاوه بر نیروی زمینی دارای نیروی هوایی نیز می باشد.

وی گفت: هزینه های بسیار هنگفتی برای آموزش نیروهای افغان صرف شده است و آمریکا آنها را آموزش داده است، ارتش ملی افغانستان آموزش دیده است و از امکانات خوبی همچون سلاح های پیشرفته و نیروی هوایی نیز برخوردار است، برای آموزش آنها چندین تریلیون دلار هزینه شده است.

سخنگوی ارتش پاکستان تصریح کرد: من به عنوان یک نظامی اطمینان دارم ارتش افغانستان علاوه بر دارا بودن مهارت و استعدادهای نظامی، توانایی کنترل وضعیت موجود را دارد، چنانچه ارتش افغانستان با داشتن مهارت های وسیع قادر به کنترل اوضاع کشور نباشد، حوادث و پیچیدگی های مختلفی به وجود خواهد آمد.

سرلشکر بابر افتخار در پاسخ به یک سوال خاطرنشان کرد: نیروهای آمریکایی به کشور خود بازگشته اند و نیروهای متحد آمریکا نیز در حال بازگشت از افغانستان هستند، خروج نیروهای نظامی آمریکایی و متحدانش نهم مرداد ماه به پایان خواهد رسید.

وی گفت: شرکای منطقه باید پس از مشاوره با رهبران افغان در این خصوص تصمیم گیری کنند، تدوین برنامه جامع در خصوص وضعیت صلح افغانستان پس از مشاوره های طولانی صورت گرفته است و اکنون تمام دنیا بر این باور است که پاکستان نقش بسیار صادقانه ای در روند صلح افغانستان داشته است.

وی افزود: هیچکدام از طرف های قدرت در افغانستان گزینه مورد نظر پاکستان نیستند، خود مردم افغانستان باید در خصوص راهکار حل مسئله افغانستان تصمیم گیری کنند و رهبر خود انتخاب نمایند، اما در صورت ایجاد بن بست در حل مسئله افغانستان ما می توانیم با آنان همکاری کنیم.

سخنگوی ارتش پاکستان در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن تاکید مجدد بر تلاش های صادقانه اسلام آباد در خصوص صلح افغانستان گفت: اگرچه پاکستان در این زمینه همکاری نموده است اما فراتر از حدود تعیین شده نخواهیم رفت.

وی با بیان اینکه مسئله افغانستان از طریق استفاده از قدرت و اسلحه حل نخواهد شد تصریح کرد: طی دو دهه گذشته این مسئله حل و فصل نشده است و در آینده نیز هیچگونه ظرفیتی برای استفاده از قدرت وجود ندارد، در حال حاضر درگیری میان طالبان و نیروهای مسلح افغان ادامه دارد اما تصمیم گیری نهایی تنها از طریق مذاکرات صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه این گفتگوی اختصاصی به تشریح وضعیت امنیت در مرزهای مشترک با افغانستان پرداخت و گفت: وضعیت امنیت در مرز پاکستان و افغانستان و مدیریت آن بهبود یافته است، 90 درصد از فرآیند حصارکشی در مرز 2611 کیلومتری پاکستان و افغانستان پایان یافته است و در حال حاضر حصارکشی در مناطق کوهستانی و برفگیر در دست اجراست، اما بر اساس تدابیر اندیشیده شده برای مدیریت امنیتی مرزی چندین قلعه در مناطق مرزی ایجاد شده است، همچنین دسته ای جدید از نیروهای سپاه مرزی(FC) برای حضور در پاسگاه های مرزی نیز تشکیل شده است.

سرلشکر بابر افتخار افزود: آغاز جنگ داخلی در افغانستان همچون گذشته پاکستان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و ما برای مقابله با این وضعیت تدابیری را اندیشیده ایم، در حال حاضر گروه های مختلف تروریستی همچون داعش و تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند که نیروهای مسلح پاکستان را هدف حمله قرار می دهند و در نتیجه حملات این گروه های تروریستی در حین فرآیند حصارکشی در مناطق مرزی تاکنون چندین نظامی پاکستانی به شهادت رسیده اند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ورود موج جدید از مهاجران افغان در صورت آغاز جنگ داخلی در افغانستان گفت: در صورت ایجاد شرایط جنگی در افغانستان و ورود مهاجران افغان به پاکستان وزارت کشور برنامه ریزی جامعی را در این خصوص را اندیشیده است.

سخنگوی ارتش پاکستان تصریح کرد: تفکر و سیاست پاکستان واضح و روشن است، ما اجازه استفاده از سرزمین خود علیه دیگران را نخواهیم داد و در این زمینه مصمم و جدی هستیم، متاسفانه جامعه جهانی و نیروهای مسلح بین المللی در جلوگیری از اقدامات تروریستی علیه پاکستان صادقانه عمل نکردند.

وی با اشاره به حضور هند در افغانستان خاطرنشان کرد: هند تلاش نمود با سرمایه گذاری در افغانستان نفوذ خود در این کشور را گسترش داده و به منافع پاکستان ضربه وارد کند، اما اوضاع کنونی باعث افزایش نگرانی های هند در این کشور شده است، هند تمام توجه خود را برای ضربه وارد نمودن به پاکستان متمرکز نموده است، هند تاکنون چندین مرتبه برای مقصر دانستن پاکستان در خصوص ناامنی و بی ثباتی در افغانستان تلاش نموده است، اما جهان بر این باور است که پاکستان به صورت صادقانه در جهت برپایی صلح و ثبات در افغانستان تلاش کرده است.

ارسال نظر

 
1