خبر فوری

 
سخنرانی وزیر امور خارجه پاکستان در بیست و پنجمین اجلاس سازمان اکو در سطح وزرا
کد خبر :793425479

13:54 1400/09/07


برچسب ها : اجلاس, اسلام آباد, پاکستان و سازمان اکو, پنجاب, سخنرانی, شاه محمود قریشی, وزیر امور خارجه پاکستان,

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در بیست و پنجمین اجلاس سازمان اکو در سطح وزرا سخنرانی کرد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در بیست و پنجمین اجلاس سازمان اکو در سطح وزرا سخنرانی کرد.

وی طی این سخنرانی گفت: حضور در این اجلاس باعث افتخار من بوده و از دولت ترکمنستان و دبیر کل این سازمان به دلیل برگزاری این اجلاس تشکر می کنم.

وی افزود: کشورهای عضو سازمان اکو برای سال 2025 اهدافی بلند پروازانه تعیین کرده و از گزارش تهیه شده پیشرفت ها توسط دبیرخانه قدردانی می کنم.

وی گفت:کرونا بر اقتصاد کشورهای عضو سازمان اکو تاثیر منفی داشته و برای رفع آن باید افزایش میزان واکسیناسیون و رعایت دیگر تدابیر بهداشتی صورت گیرد. برابری در تولید، توزیع و در دسترس بودن واکسن کرونا باید مورد تاکید قرار گیرد. ما همچنین باید تکمیل اهداف تعیین شده برای سال 2025 در این سازمان که با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل کاملا همکاهنگ بوده را سرعت ببخشیم . تکمیل کریدور حمل و نقل استانبول- تهران-اسلام آباد مهم ترین هدف سازمان اکو بوده و ما از آن استقبال می کنیم.

وی همچنین گفت: بهره برداری کامل از کریدور ترانزیتی از طریق افغانستان برای کشورهای عضو اکو دارای اهمیت بوده که تنها با ایجاد امنیت در افغانستان امکان پذیر است. ما باید به افغانستان و مردم آن کمک های اقتصادی و بشردوستانه ارائه کنیم تا بتوان از یک فاجعه بزرگ اقتصادی و انسانی در آن جلوگیری کرد. ما باید دولت جدید در کابل را تشویق کنیم تا دولت جامع تشکیل داده و حقوق بشر از جمله حقوق زنان را رعایت کرده و از طریق مبارزه با تروریسم، ثبات را در افغانستان ایجاد کند. دستور کار 6 کشور همسایه افغانستان اهمیت ویژه ای در ثبات افغانستان دارد.

وی در ادامه گفت: کشورهای عضو اکو باید به یکدیگر به منظور اجرای طرح های توافق شده برای افغانستان کمک کنند. از جمله پروژه های مهم در افغانستان خط لوله انتقال گاز تاپی، کاسا 1000، نیروگاه برق و خط راه آهن ترمز مزار شریف-کابل می باشند. ما امیدواریم که کریدور اقتصادی پاکستان و چین موجب توسعه منطقه شود. اعضای سازمان اکو باید پروژه های بیشتری را شناسایی، تهیه و اجرا کنند. زمان تقلید از سازمان های آ سه آن و اتحادیه آفریقا با ایجاد یک منطقه تجارت آزاد منطقه ای اکو فرا رسیده است.

وی افزود: این امر موجب سرمایه گذاری های مشترک، بهره وری بهتر و رقابت پذیری اقتصاد کشورهای عضو این سازمان خواهد شد. علاوه بر این تقویت بانک اکو و شرکت بیمه اکو می تواند نقش مثبت تجاری و توسعه ای در اهداف تجارت، سرمایه گذاری و همکاری های مشترک ایفا کند. برای دستیابی به اهداف این سازمان باید بانک های توسعه چندجانبه، منطقه ای و ملی با حمایت مالی از طریق بازارهای خصوصی نقش ایفا کنند.

وی سپس گفت: در چشم انداز سال 2025 اذعان شده است که اقتصاد کشورهای عضو سازمان اکو تنها زمانی توسعه می یابد که مبتنی بر علم و دیجیتالی شده باشد. به همین علت از افتتاح مرکز تحقیق و توسعه در آذربایجان استقبال کرده و اطمینان داریم که این مرکز می تواند در کنار تبادل اطلاعات علم و فناوری، از همکاری در تحقیق و توسعه و کاربردهای فناوری، به عنوان یک مکانیسم عمل کند. هممان با ظهور اقتصاد دیجیتال در جهان، همکاری اعضای اکو تعیین خواهد کرد که آیا آن ها می توانند رشد پویا را حفظ کنند یا خیر.

وی همچنین گفت: کشورهای عضو سازمان اکو باید به منظور نصب و راه اندازی سخت افزار و نرم افزارهای IT و آموزش نیروی کار در حوزه دیجیتال برنامه ای تدوین و اجرا کنند. برای استفاده حداکثری از موقعیت جغرافیایی کشورهای عضو، سازمان اکو باید ترویج منافع مشترک و همکاری با طرح کمربند و جاده چین و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: دبیرخانه سازمان اکو باید مطالعاتی انجام دهد که چگونه می توان چنین همکاری هایی را افزایش داد. سازمان اکو باید فرصت های موجود در بازارهای چین، روسیه، اروپا، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه آفریقا را شناسایی کند. تمام اعضای سازمان اکو باید برای کشورهای در حال توسعه کار کنند تا توسعه و شکوفایی مشترک بدست آید.

وی در پایان گفت: سال آینده پاکستان ریاست سازمان اکو را در دست می گیرد و ما برای رسیدن به اهداف مشترک خواستار حمایت اعضای سازمان اکو هستیم.  ما به عنوان عضوی از سازمان اکو امیدواریم که بتوانیم با اسلام هراسی مبارزه کرده و از تمام مسلمانان از جمله مردم کشمیر و فلسطین برای حق تعیین سرنوشت و آزادی آن ها حمایت کنیم.

ارسال نظر

 
1