خبر فوری

 
سخنرانی شاه محمود قریشی در اجلاس تروئیکا پلاس
کد خبر :2051715673

15:02 1400/08/20


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, چین, دولت طالبان افغانستان, روسیه, سخنرانی, شاه محمود قریشی, طالبان افغانستان, وزیر امور خارجه پاکستان,

اجلاس تروئیکا پلاس با حضور نمایندگان ویژه چین، پاکستان، روسیه و آمریکا برای افغانستان در اسلام آباد برگزار شد.


اسلام آباد : به گزارش راز نیوز | اجلاس تروئیکا پلاس با حضور نمایندگان ویژه چین، پاکستان، روسیه و آمریکا برای افغانستان در اسلام آباد برگزار شد. شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در اجلاس افتتاحیه تروئیکا پلاس سخنرانی کرد.

شاه محمود قریشی گفت : افغانستان در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد، جامعه بین المللی باید دسترسی به منابع منجمد و ارائه کمک های بشردوستانه را در شرایط اضطراری تضمین کند. طالبان علاقه مند به روابط هستند، آنها می خواهند که جهان آنها را قبول و به آنها کمک کند. جامعه بین المللی از اشتباهات گذشته اجتناب کند و روابط مثبت را حفظ کند. پاکستان و افغانستان دارای میراث و تاریخ مشترک هستند صلح و ثبات در افغانستان به نفع پاکستان به عنوان نزدیک ترین همسایه اش است.

وی افزود : رابطه با افغانستان نه تنها باید حفظ شود، بلکه به دلایل متعددی باید افزایش یابد تا این کشور دوباره قربانی جنگ داخلی نشود، هیچ کس نمی خواهد دوباره آن اتفاق را ببیند، هیچ کس خواهان سقوط اقتصادی نیست که باعث افزایش بی ثباتی خواهد شد، همه خواهان برخورد مؤثر با عناصر تروریستی فعال در داخل افغانستان و جلوگیری از بحران جدید پناهندگان هستند. همه ما در مورد افغانستان نگرانی های مشترک داریم در حالی که صلح و ثبات در آنجا به نفع مشترک ماست.

وی اظهار داشت : در این شرایط تروئیکا پلاس برجستگی پیدا کرده و نقشی کلیدی دارد. ما اطمینان داریم که تروئیکا پلاس به دولت افغانستان کمک خواهد کرد تا کار کند، صلح و ثبات و رشد اقتصادی پایدار را ارتقا دهد، و همچنین دامنه فعالیت تروریست ها در داخل افغانستان را کاهش دهد.

شاه محمود قریشی گفت : دسترسی به منابع منجمد افغانستان تلاش های ما را برای ایجاد فعالیت های اقتصادی تقویت خواهد کرد و اقتصاد افغانستان به سمت ثبات و پایداری حرکت خواهد کرد. به همین ترتیب، سازمان ملل متحد و آژانس های آن باید ترغیب شوند تا راه هایی را برای دسترسی به شهروندان عادی افغانستان و کمک به آنها در این وضعیت بیابند. ما به عنوان نزدیک ترین همسایگان خود، در چهار دهه گذشته مستقیما از این درگیری و بی ثباتی در قالب پناهجویان، مواد مخدر و تروریسم آسیب دیده ایم. ما شرایط کنونی را فرصتی برای پایان دادن به این درگیری و جنگ طولانی می بینیم.

وی افزود : از 15 اوت میزبان بسیاری از همتایان خود از کشورهای مختلف بوده ام. ما از همسایگان افغانستان به خاطر حمایت از پیشنهاد ما برای ایجاد یک پلت فرم منطقه ای برای بحث در مورد نگرانی ها و فرصت های مشترک سپاسگزاریم.

وی اظهار داشت : سفر ماه گذشته من به کابل به ما کمک کرد تا بفهمیم دولت جدید افغانستان از جامعه جهانی چه انتظاراتی دارد. همچنین به ما فرصت داد تا نظرات خود را با رهبری طالبان در میان بگذاریم و انتظارات جامعه جهانی را برجسته کنیم.

ارسال نظر

 
1