خبر فوری

 
سخنرانی بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان در شورای امنیت
کد خبر :105690818

13:22 1401/09/24


برچسب ها : اسلام هراسی, بلاول بوتو زرداری, تغییرات آب و هوایی, تغییرات اقلیمی, سخنرانی, شورای امنیت سازمان ملل متحد, صلح, قطعنامه,

وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنرانی در شورای امنیت خواستار اجرای قطعنامه های شورا در مورد کشمیر شد و از شورای امینت خواست به تعهدات خود برای ارتقای صلح در منطقه عمل کند


 

نیویورک: به گزارش راز نیوز |  وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنرانی در شورای امنیت خواستار اجرای قطعنامه های شورا در مورد کشمیر شد و از شورای امینت خواست به تعهدات خود برای ارتقای صلح در منطقه عمل کند. وی افزود: مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین مجمع جهانی باید دربرابر افزایش برابری و عدالت در روابط بین الملل نقش ایفا کند.

وی درباره موضوع صلح و امنیت بین الملل گفت: موضوع کشمیر که در  دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد است، که هنوز حل نشده است. ما این موضوع را، موضوع جند ملیتی میدانیم و اگر شما خواهان موفقیت شورا درباره چندجانبه هستید مطمئناً میتوانید این موضوع را حل کنید. قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل باید اجرایی شود تا اگر درباره کشمیر سوال شد بتوان گفت که این موضوع چندجانب گرایی میتواند موفق باشد، و ثابت کنید شورای امنیت میتواند صلح را در منطقه به ارمغان بیاورد. بلاول بهوتو گفت: پاکستان معتقد است که دموکراتیزه شدن بیشتر سازمان ملل متحد و شورای امنیت و مجمع عمومی به این نهاد قدرت می بخشد و برای برقراری اقتدار اخلاقی به این سازمان کمک میکند.

وی در ادامه افزود: اینکه شورای امنیت اعضای بپذیرد و حق وتو را افزاریش دهد برای کمک به مقصد های این سازمان کمکی نمیکند. وی گفت: توجه جهان باید معطوف به مقابله با بسیاری از تهدیدها و چالش‌های جهانی مانند تغییرات اقلیمی، تهدیدات هسته‌ای، تروریسم، آوارگان و آوارگی، قحطی و گرسنگی باشد که ما آن روبرو هستیم. در عین حال ما باید در رابطه با افراطگرایی و با تفکر عدم پذیرش و تحمل نژادی و مذهبی که در آن اسلام هراسی نیز شامل میشود مبارزه کنیم که در برخی کشور ها به تهدید، تبعیض، خشونت و حتی نسل کشی علیه اقلیت های آسیب پذیر ایجاد می کند.

بلاول بوتو زرداری افزود: چندجانبگرایی باید مطابق با منشور سازمان ملل متحد و با رعایت اصول همگانی از جمله حق مردم برای تعیین سرنوشت خود، عدم استفاد قدرت، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و عدم مداخله در امور داخلی کشور مبتنی باشد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد باید نقش محوری در تقویت چندجانبه گرایی و ترویج برابری و عدالت در روابط بین الملل ایفا کند. وی گفت: توانمندسازی تمامی ارگان های مهم سازمان ملل متحد از جمله مجمع عمومی، شورای امنیت، شورای اقتصادی و اجتماعی، شورای حقوق بشر، دیوان بین المللی دادگستری، دبیرکل و سازمان ملل بسیار مهم است استفاده موثر از آنها اجتناب ناپذیر است.

وزیر خارجه پاکستان در ادامه سخنرانی خود با تاکید بر منحرف شدن توجه جهان از جاه طلبی های ملی کوته نگری خواست تا به یک جبهه چندجانبه جمعی بروند، در درجه اول تهدید های موجود که آنها به عنوان یک نژاد بشر با آن موجه هستند، خواه همه گیری کویید باشد یا تغییرات آب و هوایی خواه مسائل تهدید هسته ای باشد یا تروریسم. ما شاهد ایدئولوژی های بیگانه هراسی و افراط گرایی، عدم تحمل نژادی و مذهبی هستیم که باید با آنها مقابله کرد که اسلام هراسی نیز شامل آن میشود که در برخی کشور ها به نسل کشی علیه اقلیت های آسیب پذیر می رسد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: تلاش آنها برای ارتقای نظم، صلح و ثبات بین‌المللی بیهوده نخواهد بود تا به هدف دوم منشور، یعنی توسعه اجتماعی اقتصادی جهانی نرسند. وی خاطرنشان کرد، در نتیجه همه گیری کووید-19، تشدید درگیری ها و اثرات مکرر و شدید تغییرات آب و هوایی، نزدیک به صد کشور در حال توسعه با مشکلات شدید اقتصادی مواجه هستند.

وزیر امور خارجه گفت که به عنوان رئیس گروهG77  به پیگیری دستور کار گسترده چندجانبه گرایی ادامه خواهد داد.

 

ارسال نظر

 
1