خبر فوری

 
 
ستون نویس پاکستانی: داعش پس از شکست به دست طالبان در افغانستان، درحال محکم کردن جای پای خود در پاکستان است
کد خبر :1233143455

14:37 1400/02/29


برچسب ها : استان ننگرهار, پاکستان و افغانستان, تروریست, تروریسم, داعش, طالبان افغانستان, فرمانده طالبان, فرمانده طالبان افغانستان, ولایه الباکستان,

رفعت الله اورکزئی ستون نویس پاکستانی در مقاله ای با پرداختن به شاخه پاکستان گروه تروریستی داعش، نوشت: طی مدت زمان اخیر گروه افراط گرای داعش مسئولیت برخی از عملیات ها را با اسم "ولایه الباکستان" برعهده گرفته است ...


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| رفعت الله اورکزئی ستون نویس پاکستانی در مقاله ای با پرداختن به شاخه پاکستان گروه تروریستی داعش، نوشت: طی مدت زمان اخیر گروه افراط گرای داعش مسئولیت برخی از عملیات ها را با اسم "ولایه الباکستان" برعهده گرفته است که این امر باعث مطرح شدن سوالاتی می شود. این گروه پیش از این در اعلامیه های خود برای برعهده گرفتن مسئولیت حملات خود در پاکستان از اسم "داعش خراسان" استفاده می کرد نه اسم "ولایه الباکستان"؛ اما درپی استفاده از عنوان جدید به نظر می رسد که داعش برای پاکستان نیز شبکه جدید راه انداخته است درحالیکه از سوی داعش خراسان اعلامیه ای به صورت رسمی در این رابطه منتشر نشده است. این گروه جدید از ماه مه سال 2019 تا پایان 2020 میلادی درکل مسئولیت 38 حملات را برعهده گرفته است که یکی از آنها شهادت شیعیان هزاره در ماه ژانویه سال جاری در بلوچستان پس از ربایش، است.

هرچند درگیری مسلحانه شدید میان سازمان افراط گرای دولت اسلامی خراسان (داعش) و طالبان در افغانستان از چند سال گذشته ادامه دارد که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از شبه نظامیان میان دوطرف شده است، اما در روز های اخیر کشته شدن برخی از فرماندهان اصلی طالبان افغانستان به دست دولت اسلامی در پاکستان این تصور را ایجاد کرده است که گویی جنگجویان داعش با باز کردن جبهه ای در برابر طالبان در آن سوی مرز انتقام شکست خود به دست طالبان در افغانستان را می گیرند. با این حال برای درک این پیشرفت مهم باید برخی از وقایع را تجزیه و تحلیل کرد.

این ستون نویس در ادامه مقاله خود، نوشت: ملا نیک محمد یکی از فرماندهان مهم چند روز قبل طی تیراندازی عناصر مسلح ناشناس در پیشاور پاکستان به هلاکت رسید، در این حمله سه تن دیگر نیز زخمی شدند. مسئولیت این حمله را شاخه پاکستان گروه افراط گرای دولت اسلامی (داعش) برعهده گرفت. ملا نیک محمد از اهالی شهر خوگیانی توره بوره بلندی های مشهور استان ننگرهار متصل به مرز افغانستان-پاکستان است . این منطقه در ننگرهار پایگاه محکم داعش بوده است، سال 2015 میلادی زمانیکه داعش در منطقه پاکستان-افغانستان ظاهر شد به سرعت برخی از شهر ها و مناطق ننگرهار به سلطه داعش درآمدند و سپس کل استان در این منطقه به پایگاه قوی داعش تبدیل شد. 

داعش در این مناطق خسارت زیادی به طالبان افغانستان وارد کرد و درگیری های خونین بین این دو سازمان برای مدتی ادامه داشت، اما در نهایت طالبان افغانستان موفق شد مناطق را از حضور داعش پاکسازی کند.

در ادامه این گزارش آمده است که نیک محمد از رهبران سرفهرست طالبان افغانستان پایان دهنده داعش در ننگرهار است، وی آخرین گروه باقیمانده از داعش در مناطق توره بوره و مناطقی از شهرستان خوگیانی را باشکستی فجیع مواجه ساخته و نابود کرد. گفتنی است پیش از این نیز داعش حمله انتحاری ناموفق علیه این فرمانده طالبان افغانستان انجام داده بود . طی ماه های اخیر یکی از دیگر از فرماندهان طالبان افغانستان به نام مولوی عبدالهادی نیز توسط عناصر مسلح در ماه فوریه در پیشاور هدف حمله قرار گرفت. مولوی عبدالهادی در دولت طالبان، فرماندار استان لغمان بود. هرچند تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است اما منابع طالبان تاکید دارند که دولت (به اصطلاح) اسلامی در هلاکت این فرمانده دست دارد.

در ماه ژانویه سال جاری نیز یکی دیگر از فرماندهان طالبان به اسم فرمانده عبدالصمد ملقب به ملا تور در حمله ای حوالی پیشاور کشته شد درحالیکه مسئولیت قتل او را نیز هیچ گروهی برعهده نگرفت. اما برخی منابع قتل او را به دلیل خصومت شخصی اعلام می کنند. بزرگترین درگیری بین داعش و طالبان افغانستان در اکتبر سال گذشته در پیشاور زمانی رخ داد که یک انتحاری مدرسه مولوی رحیم الله حقانی روحانی افغانستانی که به عنوان مخالف دولت اسلامی شناخته می شود، را هدف قرار داد. در این حمله 8 فراگیر علوم دینی کشته و تعدادی زخمی شدند. هدف اصلی این حمله مولوی رحیم الله حقانی سرپرست مدرسه و از علمای افغانستانی بود که زنده ماند. گفته می شود این پیشوای مذهبی افغان نه تنها مناسبات نزدیکی با طالبان افغانستان داشته بلکه در بیشتر موارد سخنرانی های ضد داعش نیز انجام داده است. هرچند مسئولیت این حمله را نیز هیچ گروهی برعهده نگرفت، اما سازمان های امنیتی پاکستان به صورت صد در صد مطمئن هستند که این عملیات از سوی دولت اسلامی بود. همچنین طی سالهای اخیر شاهد افزایش حملات علیه رهبران طالبان افغانستان در ایالت بلوچستان پاکستان نیز هستیم. تقریبا یک و نیم سال قبل مدرسه ملا احمد الله آخونزاده برادر کوچکتر ملا بیت الله آخونزاده امیر مرکزی طالبان افغانستان در منطقه کچلاک بلوچستان هدف حمله انتحاری قرار گرفت که منجر به هلاکت ملا احمد الله به همراه سه تن دیگر شد. هرچند مسئولیت این حمله را نیز هیچ گروهی برعهده نگرفته است، اما منابع طالبان معتقدند که این حمله نیز از سوی (گروه تروریستی) دولت اسلامی (داعش) انجام گرفته است. داعش همچنین مسئولیت حمله انتحاری در ماه ژانویه سال گذشته علیه مسجد (گروه تروریستی ) طالبان افغانستان در کویته را برعهده گرفته بود که منجر به کشته شدن 15 نفر از جمله یک افسر ارشد نیروی پلیس شده بود.

ستون نویس پاکستانی در پایان این مقاله نوشت: تحلیل حوادث حاکی از آن است که (گروه تروریستی) دولت اسلامی خراسان پس از شکست فجیع توسط (گروه تروریستی) طالبان افغانستان در افغانستان وتضعیف، درتلاش است تا در هر فرصتی مخالفان خود را در آن سوی مرز هدف قرار دهد، اکنون به نظر می رسد که آنها هم اکنون جبهه ای در پاکستان علیه طالبان افغان تشکیل داده اند اما از سوی دیگر شاهد سیاست صفر از سوی پاکستان علیه دولت اسلامی هستیم. سازمان های امنیتی ما حضور داعش در این سوی مرز (پاکستان) را همواره رد کرده اند. این نیز یک حقیقت است که تا چند سال قبل یک شبکه منظم داعش در پاکستان وجود نداشت، اما با نگاهی بر این اتفاقات در می یابیم که داعش پس از شکست توسط طالبان در افغانستان، درحال تلاش برای سفت کردن جای پای خود در پاکستان است.

ارسال نظر

 
1