خبر فوری

 
سازمان ملل متحد:جنگ علیه قحطی در یمن رو به شکست است
کد خبر :2022327155

14:16 1397/06/31


برچسب ها : بحران, سازمان ملل, قحطی, گرسنگی, یمن,

دفتر حقوق بشر سازمان ملل بر اثر افزایش شدت قحطی و کمبود مواد غذایی در سراسر یمن زندگی بسیاری از شهروندان یمنی با خطر جدی روبروست


 

به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس،دبیر دفتر حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به وضعیت اسفناک شهروندان یمنی گفت:مردم یمن در حال شکست در مقابله با بدترین بحران انسانی هستند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت،وضعیت فعلی یمن را بسیار وخیم اعلام نموده است و گفته است این وضعیت بحرانی در هفته های اخیر به بدترین نوع خود رسیده است.

بر اساس اعلام مارک لوکوک دبیر دفتر حقوق بشر سازمان ملل بر اثر افزایش شدت قحطی و کمبود مواد غذایی در سراسر یمن زندگی بسیاری از شهروندان یمنی با خطر جدی روبروست فلذا ما باید گام اساسی در این زمینه برداریم.

وی در گزارش خود آورده است که وضعیت یمن و مردمانش آنچنان بحرانی است که ما برای اولین بار شاهد خوردن برگ درختان توسط شهروندان یمنی برای غلبه بر گرسنگی هستیم.

وی گفت:از یک طرف وضعیت بد اقتصادی که باعث کاهش 30 درصدی ارزش پول یمن شده و از سویی دیگر شدت گرفتن درگیری ها در حومه بندر حدیدیه واقع در دریای سرخ  هر دو نشانه ای از تحت فشار قرار دادن عملیات های امدادی توسط دشمنان یمن می باشد.

بندر حدیدیه از بنادر اصلی تامین مایحتاج غذایی و مواد دارویی برای یمن است.

پس از قیام حوثی ها در یمن و سرنگون نمودن دولت وقت در سال 2014 و حمله عربستان سعودی و ائتلاف نظامی به یمن،وضعیت این کشور را به یک کشور جنگ زده تبدیل نمود.

پس از دخالت عربستان و حملات متعدد علیه مواضع حوثی ها،تاکنون بیش از 10 هزار از شهروندان یمنی بر اثر کمبود مواد غذایی و دارو فوت کرده اند.

طبق گفته مارک لوکوک در 6 ماه ابتدای سال جاری،سازمان ملل و دیگر گروههای فعال حقوق بشری،بیش از 8 میلیون از شهروندان را یمنی را مورد حمایت و کمک قرار دادند که بیشتر آنان برای وعده غذایی بعدی خود نگران بودند.

وی گفت:اکثر شهروندان یمنی مایحتاج خود را از خارج تامین میکنند و به دلیل وضعیت بد ارز در یمن،بیش از یک میلیون از مردم یمن برای امرار معاش و تامین خوراک خود به مشکل برخورده اند.همچنین قیمت هیزم  نیز بر اثر وضعیت بد اقتصادی یمن به صورت دو چندان افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است که افزایش شدت درگیری ها در اطراف بندر حدیدیه در هفته های اخیر و مسدود شدن مسیر زمینی حدیدیه-صنعا باعث گردیده است انتقال کالاهای ضروری و امداد رسانی توسط گروههای حقوق بشر به مرکز یمن با کندی مواجه گردد.

بر اساس محاسبات دفتر حقوق بشر سازمان ملل،حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر دیگر به آمار 8 میلیون مدد جوی یمنی اضافه خواهند شد.

وی با تاکید بر ادامه داشتن کمک های سازمان ملل به شهروندان یمنی گفت:کمک و امداد رسانی به جمعیت 29 میلیون نفری یمن،امری ناممکن است.

ارسال نظر

 
1