خبر فوری

 
سازمان ملل: ایمن الظواهری زنده است
کد خبر :1636779682

11:41 1401/04/31


برچسب ها : افغانستان, ایمن الظواهری, سازمان ملل متحد, طالبان افغانستان, گروه القاعده, گزارش, کابل,

سازمان ملل متحد طی گزارشی اعلام کرد که ایمن الظواهری معاون اسامه بن لادن در زمان حادثه ی 11 سپتامبر، علاوه بر زنده بودن آزادانه ارتباط برقرار می کند.


کابل: به گزارش راز نیوز | سازمان ملل متحد طی گزارشی اعلام کرد که ایمن الظواهری معاون اسامه بن لادن در زمان حادثه ی 11 سپتامبر، علاوه بر زنده بودن آزادانه ارتباط برقرار می کند.

سایت لانگ وار ژورنال FDD در مورد گزارش « تیم پشتیبانی تحلیلی و نظارت بر تحریم‌ها » در سازمان ملل اعلام کرده است که ایمن الظواهری علاوه بر زنده بودن آزادانه ارتباط برقرار می کند. البته در گزارش مذکور مشخص نشده که ور در افغانستان است یا خیر. برخی از کارشناسان مسائل تروریسم ادعا کرده بودند که ایمن الظواهری در نوامبر سال 2020 فوت کرده است.

این سایت اعلام کرد: کشورهای عضو سازمان ملل متحد اعلام کرده اند که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ایمن الظواری با آزادی بیشتری پیام رسانی می کند.

این سایت همچنین اعلام کرد: القاعده با گروه های جهادی در افغانستان بخصوص با حزب اسلامی ترکمنستان و گروه نصرالله همکاری می کند. ترکستانی رهبر گروه ترکستانی القائده و گروه های وابسته به طالبان عید فطر را در افغانستان جشن گرفت. وی توسط وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی القاعده معرفی شده بود.

در گزارش سازمان ملل متحد به طور مفصل در مورد گروه های وابسته به القاعده در افغانستان پرداخته شده و اسامی نامزدهای احتمالی برای رهبری القاعده و جانشینی ایمن الظواهری اعلام شده است. سیف العادل گزینه اول رهبری القاعده بوده و پس از وی عبد الرحمن المغربی، رهبر القائده در مغرب اسلامی، یزید مبراک و احمد دریه از شاخه الشباب دیگر گزینه های جانشینی ایمن الظواهری هستند.

« تیم پشتیبانی تحلیلی و نظارت بر تحریم‌ها » در سازمان ملل اعلام کرده است که روابط طالبان افغانستان و القاعده تقویت شده و القائده با مولوی هیبت الله آخوند زاده رهبر عالی طالبان افغانستان بیعت خود را تجدید کرده اند. هیچ نشانی از قطع ارتباط بین طالبان افغانستان و القاعده وجود ندارد.

در تازه‌ ترین گزارش سازمان ملل متحده تاکید شد که القاعده در سراسر این کشور مستقر شده است. در این گزارش آمده است: مبارزانی از القاعده در شبه قاره هند و شاخه القاعده در جنوب آسیا، در میان واحدهای جنگی طالبان در سطح فردی حضور دارند.

براساس گزارش‌ها، اعضای القاعده در جنوب و شرق افغانستان، جایی که این گروه حضور تاریخی دارد، باقی مانده‌اند. برخی از کشورهای عضو به جابجایی احتمالی اعضای اصلی به سمت غرب به ولایت‌های فراه و هرات اشاره کردند. یکی از کشورهای عضو گزارش داد که القاعده قصد دارد موقعیتی در شمال افغانستان ایجاد کند، مبارزان جدید را بسیج و منابع بیشتری تولید کند.

حضور القاعده در شمال افغانستان به خوبی شناخته شده است. این گروه از طریق گروه‌های بنیادگرای متحد در آسیای میانه مانند حزب اسلامی ترکستان و جماعت انصارالله تاجیکستان فعالیت می‌کند. بهار امسال، عبدالحق ترکستانی، رهبر حزب اسلامی ترکستان که با طالبان و القاعده ارتباط دارد، عید فطر را در افغانستان جشن گرفت؛ ترکستانی قبلاً توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی القاعده یا کمیته اجرایی شناسایی شده بود.

این گزارش سازمان ملل همچنین تاکید کرد که القاعده در موقعیت بهتری برای جانشینی داعش و "به رسمیت شناخته شدن دوباره به عنوان رهبر جهاد جهانی" قرار دارد.

سازمان ملل گزارش داد که "تبلیغات القاعده اکنون برای رقابت با داعش، به عنوان بازیگر کلیدی در الهام بخشیدن به محیط تهدید بین‌المللی، بهتر توسعه یافته است و ممکن است در نهایت به منبع بزرگتری از تهدید هدایت‌شده تبدیل شود."

در نهایت اینکه، گزارش سازمان ملل بینشی در مورد خط جانشینی القاعده ارائه داد. سیف العدل، رهبر قدیمی و کهنه‌کار القاعده، پس از الظواهری در رده دوم قرار دارد. در ردیف بعدی عبدالرحمن المغربی، یزید مبارک، امیر القاعده در مغرب اسلامی و احمد دیریه، رهبر الشباب که شاخه القاعده در شرق آفریقاست، قرار دارند.

تسلط طالبان بر افغانستان مزیتی برای القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی متحد آن بوده است. افغانستان اکنون در کنترل کامل طالبان است و القاعده از همان غنایمی برخوردار است که این گروه قبل از ۱۱ سپتامبر داشت؛ پناهگاه امن، توانایی سازماندهی مجدد، فراغت و آموزش نیروهایش، در حالی که نقشه و برنامه‌ریزی برای اجرای حملاتی علیه غرب دارند.

ارسال نظر

 
1