خبر فوری

 
 
ریاض : عربستان سعودی نخستین پروژه هسته ای را بنیان نهاد
کد خبر :247417040

19:32 1397/08/15


برچسب ها : عربستان سعودی,

ریاض : ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان، نخستین پروژه هسته ای و 7 پروژه دیگر را بنیان نهاد. عربستان سعودی قصد دارد تا سال 2032 از نیروگاه هسته ای 17 هزار گیگاوات انرژی تولید کند.


ریاض : ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان، نخستین پروژه هسته ای و 7 پروژه دیگر را بنیان نهاد. عربستان سعودی قصد دارد تا سال 2032 از نیروگاه هسته ای 17 هزار گیگاوات انرژی تولید کند.

براساس جزئیات ، بنیان نهادن راکتور هسته ای طی مراسمی در شهرک علم و فناوری عبد العزیز انجام شد. گفتنی است ولیعهد عربستان در این زمان از 7 پروژه مهم دیگر نیز رونمایی کرد. این پروژه ها شامل : انرژی تجدید پذیر، تصفیه آب، شناسه ژنتیک و صنعت هواپیما سازی بود.

با ورود ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان به ستاد شهرک عبدالعزیز مقاماتی همچون : رئیس هیئت مدیره، وزیر انرژی، وزیر صنعت و منابع طبیعی مهندس خالد بن عبدالعزیز الفالح و رئیس شهرک فناوری ترکی بن سعود بن محمد از وی استقبال کردند.

همچنین باتوجه به پیشرفت در زمینه طب، بن سلمان آزمایشگاه مرکزی ژنوم انسان عربستان را نیز افتتاح کرد. در این آزمایشگاه، طبق یک نقشه دقیق، سوابق ژنتیکی جامعه سعودی تعیین خواهد شد. علاوه بر آن به کمک این آزمایشگاه قادر به شناسایی علل بیماری‌های موروثی نیز خواهند بود.

ولیعهد عربستان همچنین ایستگاه تصفیه آب به کمک انرژی خورشیدی در شهر خفجی را نیز افتتاح کرد. این ایستگاه قادر به تصفیه روزانه 60 هزار متر مکعب آب است. برای بررسی کیفیت پنل های خورشیدی یک آزمایشگاه راه اندازی خواهد شد. همچنین برای بررسی استانداردهای ISO 9001 این پنل ها آزمایشگاه مجهز دیگری نیز تاسیس خواهد شد.

بن سلمان همچنین در شهر ینبع پروژه تصفیه آب توسط انرژی خورشیدی را نیز بنیان نهاد. توسط این پروژه روزانه 5200 متر مکعب روزانه آب تصفیه خواهد شد. گفتنی است این نخستین پروژه تصفیه آب توسط فناوری روز جهان است.

با ورود بن سلمان به شهرک عبدالعزیز، به طور فوری وی را از تحقیقات و پیشرفت های انجام شده در زمینه علم و صنعت، سرمایه گذاری و پروژه های مختلف مطلع کردند . وی همچنین از پروژه های رادار و فضا نیز بازدید به عمل آورد. گفتنی است بن سلمان از پیشرفت فن آوری کامپیوتر، سیستم، اتوماسیون، روبات ها و اینترنت در کارخانه هوشمند مرکز نوآوری برای صنعت نیز بازدید کرد.

لازم به ذکر است وی را از پروژه های تحقیقاتی فضایی عربستان همچون 5A و 5B آگاه کردند. همچنین درباره موضوعاتی همچون : امنیت ملی سیستم های ارتباطی تاکتیکی، تبادل اینترنتی، شبکه با سرعت بالا برای موسسات آموزشی، آزمایشگاه فیبر کربن، آب برای پروژه های متالوژی مدرن و مناطق کم آب و پروژه های انرژی ولیعهد عربستان را آگاه کردند.

لازم به ذکر است که عربستان سعودی درصدد تلاش برای آن است که تا سال 2030 دولتی باتکنولوژی بالا را بسازد تا از این طریق بتواند به جز نفت بر زمینه های اقتصادی جدیدی نیز اتکا کند. این تفکر و ایده بن سلمان باعث مقبولیت بی‌نظیر وی در میان نوجوانان عربستانی شده است. این درحالی است که وقایعی همچون خاشقچی و دستگیری شاهزاده ها نتوانسته از محبوبیت وی بکاهد.

 

 

ارسال نظر

 
1