خبر فوری

 
رونما شدن تاثیرات اشغال کابل توسط طالبان در پاکستان، مسجد لعل: در پاکستان امارت اسلامی برپا خواهیم کرد
کد خبر :1487032097

16:36 1400/06/11


برچسب ها : ارتش پاکستان, افراط گرایی, امارت اسلامی, پاکستان, تروریست, تروریسم, جامعه حفصه, طالبان افغانستان, مسجد لعل, مولوی عبدالعزیز,

تاثیرات اشغال کابل توسط طالبان به سرعت در حال رونما شدن در اسلام آباد پایتخت پاکستان هستند. در همین راستا پیروان افراط گرای مولانا عبدالعزیز افراط گرا سخنران مسجد لعل پرچم های امارت اسلامی طالبان افغانستان را در مدرسه دینی جامعه حفصه وابسته به مسجد لعل نصب کردند...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| تاثیرات اشغال کابل توسط طالبان به سرعت در حال رونما شدن در اسلام آباد پایتخت پاکستان هستند. در همین راستا پیروان افراط گرای مولانا عبدالعزیز افراط گرا سخنران مسجد لعل پرچم های امارت اسلامی طالبان افغانستان را در مدرسه دینی جامعه حفصه وابسته به مسجد لعل نصب کردند.

سخنگوی مسجد لعل اظهار داشت: مولانا عبدالعزیز غازی سخنگوی مسجد لعل(لال) و سرپرست جامعه حفصه ضمن اعلام برگزاری کنفرانس "نفاذ شریعت و فتح مبین" در روز جمعه، ابراز امیدواری کرد که به زودی در پاکستان نیز همچون طالبان افغانستان، امارت اسلامی برپا خواهد شد.

درحالیکه مدیریت اسلام آباد پایتخت پاکستان در واکنش به این اظهارات از واکنش سخت مقابل این اظهارات خبر داده است، اما حقیقت این است که پس از عملیات نظامی علیه مسجد لعل در سال 2007 میلادی، مسجد لعل و جامعه حفصه هر دو تاکنون در اشغال مولانا عبدالعزیز و همراهان او است و طی 18 سال گذشته هیچگونه اقدامی نسبت به آنان انجام نشده است. عملیات نظامی علیه افراط گرایان در سال 2007 میلادی که مسجد لعل را اشغال کرده بودند به عنوان نقطه آغاز تروریسم سراسری در پاکستان بود و پس از آن موجی هولناک از بمب گذاری های انتحاری که در ده سال پس از آن چشم انداز امنیتی پاکستان را به طور اساسی تغییر داد، آغاز شد. 5 ماه پس از این عملیات نظامی یعنی دسامبر 2007 میلادی تحریک طالبان پاکستان بنیانگذاری شد که درپی آن تروریسم در سراسر پاکستان آغاز و جان هزاران شهروند بیگناه پاکستانی را گرفت. اما پاکستان ده سال طول کشید تا تحریک طالبان بوجود آمده پس از عملیات نظامی علیه مسجد لعل را شکست دهد. پس از پیروزی طالبان افغانستان در جنگ 20 ساله علیه ایالات متحده آمریکا، حامیان طالبان در پاکستان اکنون شتاب و قدرت خود را افزایش می دهند و نصب پرچم های امارت اسلامی طالبان افغانستان در جامعه حفصه نشانه و گواهی بر این امر است. امر قابل تاسف این است که مسجد لعل باوجود خونریزی و عملیات نظامی 2007 میلادی، همچنان در چنگ مولانا عبد العزیز است.

حمزه شفقات معاون کمیسر اسلام آباد ضمن محکوم کردن اقدام نصب پرچم های امارت اسلامی افغانستان در جامعه حفصه، آن را یک اقدام غیرقانونی خواند و افزود: نصب چنین پرچم هایی مجاز نیست و برداشته می شوند، اقدامات قانونی علیه عاملان انجام می شود.

 

شایان ذکر است مسجد لعل که در منطقه جی6 و نزدیکی بازار آب پاره اسلام آباد قرار دارد از بیش از یکسال گذشته خیابان مسجد با سیم های خاردار و موانع بتنی مسدود شده و هرچند نماز پنجگانه در این مسجد برگزار می شود، اما بجز آن اجازه اجتماع ندارد. مولانا عبدالعزیز سخنران مسجد لعل هرچند مدتی است از منصب سخنرانی این مسجد برکنار شد، اما همچنان خطبه های نماز جمعه را ایراد می کند.

مسئله مسجد لعل سال 2007 میلادی در اسلام آباد زمانی بوجود آمد که دولت قصد تخریب چند مساجد در نقاط مختلف اسلام آباد را داشت و در همین راستا میان مدیریت اسلام آباد و مسجد لعل درگیری پیش آمد. این جنجال در عرض چند روز به مناقشه جهانی تبدیل شد، در این زمان ژنرال پرویز مشرف فرماندهی ارتش پاکستان را برعهده داشت و با عملیات نظامی علیه مدیریت مسجد لعل موافقت نمود. هرچند تلاش نخست برای حل و فصل این درگیری از طریق گفتمان بود، اما به دلیل بی نتیجه بودن آن، عملیات نظامی آغاز شد که در نتیجه آن به همراه مولانا عبدالرشید غازی ده ها نفر از افراط گرایان به هلاکت رسیدند درحالیکه چندین نیروی نظامی نیز جان خود را از دست دادند. مولانا عبدالعزیز که با پوشش زنانه حین عملیات قصد فرار از محل را داشت توسط نیروهای نظامی دستگیر شد. گفتنی است پس از این عملیات نظامی علیه مسجد لعل، 88 مورد بمب گذاری و انفجار انتحاری در سراسر پاکستان رخ داد که به نوبه خود رکورد بود و دراثر آن 1188 نفر جان باختند.

ارسال نظر

 
1