خبر فوری

 
 
روزنامه نگار ارشد پاکستانی خبر داد: فشار ریاض بر مقامات اسلام آباد برای کاهش سطح مناسبات با چین و عدم همکاری در سرمایه گذاری پکن در ایران
کد خبر :1734523946

12:48 1399/05/27


برچسب ها : CPEC, پاکستان و آمریکا, پاکستان و ایران, پاکستان و چین, پاکستان و عربستان سعودی, پروژه سی پک, شاه محمود قریشی, شاهد میتلا,

یک روزنامه نگار پاکستانی از اعمال فشار عربستان سعودی بر مقامات پاکستان جهت پایان حمایت از چین در مناقشه مرزی وی با هند و عدم همکاری در سرمایه گذاری پکن در ایران خبر داد.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| یک روزنامه نگار پاکستانی از اعمال فشار عربستان سعودی بر مقامات پاکستان جهت پایان حمایت از چین در مناقشه مرزی وی با هند و عدم همکاری در سرمایه گذاری پکن در ایران خبر داد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، شاهد میتلا یک روزنامه نگار ارشد پاکستانی طی سخنانی در برنامه تحلیلی خود در شبکه "نیوز وان" گفت: شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان مواضع تندی را نسبت به عربستان سعودی به علت عدم برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی در زمینه مسئله کشمیر اتخاذ نمود، اما این مسئله اصلی مورد اختلاف میان اسلام آباد و ریاض نیست.

این روزنامه نگار پاکستان اظهار داشت: مقامات عربستان سعودی به پاکستان هشدار داده اند در جریان تنش های مرزی میان دهلی نو و پکن به حمایت های خود از چین پایان داده و نیز هیچ گونه همکاری در زمینه سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران نداشته باشد.

وی افزود: عربستان سعودی مقامات پاکستان را تحت فشار قرار داده اند تا اسلام آباد روابط و مناسبات خود با چین را به پایین ترین حد ممکن کاهش دهد و شور و جذبه موجود در روابط دو کشور باید کاهش یابد، علاوه بر این عربستان سعودی از پاکستان خواسته است حمایت های خود از چین در زمینه مناقشه مرزی میان دهلی نو و پکن را متوقف کند و پاکستان چین را به صورت کامل تنها بگذارد، امری که یقینا تحت هیچ شرایطی برای پاکستان امکان پذیر نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت ریاض همچنین از پاکستان درخواست کرده است با فراموش نمودن مسئله کشمیر روابط و مناسبات خود با هند را به حالت عادی بازگرداند.

طبق گفته شاهد میتلا شرایط اعلام شده از سوی عربستان سعودی هیچ گاه برای پاکستان قابل اجرا نخواهد بود، رویکرد عربستان سعودی بر اساس ضوابط دیپلماتیک بسیار تند و گستاخانه است که پیش از این دیده نشده است، عربستان سعودی حتی مبلغ یک میلیارد دلار خود را نیز از پاکستان بازپس گرفته است.

وی ادامه داد: رویکرد جابرانه عربستان سعودی برخلاف عرف و ضوابط دیپلماتیک است، همچنین گفته می شود تمامی این فشارها با دستور مستقیم آمریکا علیه پاکستان اعمال شده است و نقش عربستان سعودی در این میان تنها به عنوان یک واسطه است.

لازم به ذکر است سرمایه گذاری چین در ایران با استقبال گرم اسلام آباد مواجه گردید، زیرا با این سرمایه گذاری هند از ایران خارج خواهد شد و بر همین اساس پاکستان هیچ گاه چین را در مقابله با هند تنها نخواهد گذاشت.

ارسال نظر

 
1