خبر فوری

 
 
رهبری نظامی پاکستان حامی روابط خوب با آمریکا است
کد خبر :512706731

16:57 1400/04/12


برچسب ها : آی اس آی, پارلمان, سپهبد فیض حمید, قمر جاوید باجوا, نشست,

یک نشست در روز پنجشنبه توسط کمیته امنیت ملی در ساختمان پارلمان برگزار شد که در آن اعضای پارلمان و قمر جاوید باجوا رئیس ارتش پاکستان و سپهبد فیض حمید مدیر کل سازمان امنیت پاکستان ISI حضور داشته اند


اسلام آباد : به گزارش راز نیوز | یک نشست در روز پنجشنبه توسط کمیته امنیت ملی در ساختمان پارلمان برگزار شد که در آن اعضای پارلمان و قمر جاوید باجوا رئیس ارتش پاکستان و سپهبد فیض حمید مدیر کل سازمان امنیت پاکستان ISI حضور داشته اند. در این جلسه رهبری نظامی پاکستان و اطلاعاتی در جلسه کمیته امنیت ملی پارلمان نسبت به اظهارات اخیر دولت ، رویکرد بحث برانگیزتری نسبت به آینده روابط با آمریکا داشته اند.

 

در مورد این نشست ، برخی از رهبران پارلمان كه در این جلسه حضور داشتند ، گفتند كه رهبران نظامی و اطلاعاتی تأكید كرده اند همان طور روابط با چین قوی است و نمی توان آن را فدا کرد با آمریکا هم نیز مثل چین ارتباط مان باید قوی شود.

 

بحث و گفتگو در این نشست درمورد وضیعت منطقه ، چالشهای استراتژیک پیش روی کشور و اوضاع داخلی و امنیتی بود.  

 

سپهبد فیض حمید مدیر کل سازمان امنیت پاکستان ISI در این جلسه سخنرانی کرد.

 

نمایندگان مجلس علاقه مند به آگاهی از دیدگاه های نظامی پاکستان در مورد روابط با آمریکا بودند که در بحث بر سر خروج نیروهای خارجی از افغانستان و درگیری های فزاینده بین آمریکا و چین درگیر شده است.

 

طیف وسیعی از سناریوهای ممکن به کمیته ارائه شد و به آنها گفته شد که باید انتخاب های عاقلانه ای انجام شود که به نفع کشور باشد.

 

نگرانی ها در مورد افزایش همکاری های استراتژیک آمریکا ، هرج و مرج به جا مانده برای بی ثبات کردن منطقه در افغانستان و سیاست واشنگتن در مورد توانایی چین مطرح شد.

 

در عین حال ، بر لزوم حفظ روابط تجاری با آمریکا تأکید شد.

 

یکی از اعضای اپوژیسیون گفت که رهبری نظامی و اطلاعاتی واقع بینانه تر از سخنان اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان در مورد آمریکا به نظر می رسد.

 

یکی دیگر از رهبران ارشد پارلمان گفت که اگرچه نشانه های واضحی از تغییر در سیاست خارجی به دلیل پیشرفت جغرافیائی سیاسی وجود دارد ، اما همچنین واضح است که تمایلی برای طرفدار چین بودن وجود ندارد.

 

نمایندگان مجلس احساس کردند در حالی که پاکستان از میزبانی پایگاه پهپاد های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا CIA برای عملیات ضد تروریستی در آینده امتناع ورزیده بود ، آینده همکاری های امنیتی در حال بحث و بررسی است و احتمالا پیشرفت وجود دارد.

 

گفته می شود که خط ارتباطی هوایی و زمینی ، که آمریکا از آن برای پشتیبانی از نیروهای خود در افغانستان استفاده می کند ، براساس یک تفاهم نامه سال 2015 اداره می شود که هر ساله تمدید می شود.

 

گفته شد که این توافق نامه مواد غیر کشنده ای را حمل می کند ، اما آمریکا حداقل در دو نوبت آن را نقض کرده است.

 

در این جلسه گفته شد که پاکستان نمی خواهد طالبان را مانند سال 1990 به شکل امارات ببیند ، اما قابل توجه است که طالبان که از زمان آغاز عقب نشینی نیروهای خارجی بسیاری از مناطق را اشغال کرده اند ، آنها متوقف نمی شوند.

 

وی گفت: تفكر قرن 18 قابل قبول نیست.

 

در بیانیه ای که پس از نشست اول ماه مه بین آمریکا ، روسیه ، چین و پاکستان صادر شد ، آمده است که استقرار هر دولتی در افغانستان با زور پشتیبانی نخواهد شد.

 

هدف اصلی استراتژیک پاکستان در افغانستان استفاده نکردن از خاک افغانستان در برابر آن است.

 

یک نگرانی عمده برای اسلام آباد این است که در صورت سقوط کابل ، حدود 6500 جنگجوی تحریک طالبان پاکستان که در حال حاضر در افغانستان مستقر هستند ، می توانند دوباره با طالبان افغانستان ارتباط برقرار کنند.

 

علاوه بر این ، پیروزی طالبان در افغانستان می تواند به عنوان یک تشویق برای سازمان های افراط گرای خشن در پاکستان باشد که می تواند پایگاه پشتیبانی آنها را تغییر شکل دهد و به آنها استخدام و بودجه جدیدی بخشد.

 

در این جلسه تحریک طالبان پاکستان و طالبان افغانستان به دلیل اختلاف عقیدتی دو روی یک سکه توصیف شدند.

 

در این جلسه گفته شد که نفوذ پاکستان بر طالبان افغانستان بسیار محدود است.

 

مقامات امنیتی می ترسند که در هفته ها و ماه های آینده افغانستان به خشونت های بیشتری تبدیل شود و بی ثباتی در آنجا نیز می تواند بر پاکستان تأثیر بگذارد.

 

بیم آن می رفت که 700،000 مهاجر افغان دیگر به پاکستان بیایند ، در حالی که پاکستان در حال حاضر میزبان 3 میلیون نفر است.

ارسال نظر

 
1