خبر فوری

 
 
آزادی ۹ تن از اعضای شبکه حقانی در نتیجه مذاکرات طالبان و آمریکا
کد خبر :750208938

20:39 1397/09/30


برچسب ها : آزادی, افغانستان, آمریکا, حقانی, زندانی, شبکه حقانی, طالبان, مذاکرات,

آزادی ۹ تن از افراد شبکه حقانی توسط دولت افغانستان، طالبان هم زندانی های غربی را رها خواهد کرد


 

 

آزادی  ۹ تن از اعضای شبکه حقانی در نتیجه مذاکرات طالبان و آمریکا

 

رهایی ۹ تن از افراد شبکه حقانی توسط دولت افغانستان، طالبان هم زندانی های غربی را رها خواهد کرد

 

ابو ظهبی به گزارش راز نیوز به نقل از روزنامه جنگ دولت افغانستان ۹ تن از اعضای شبکه حقانی که زندانی دولت افغانستان بودند را رها کرد۔

 

یکی از افرادی که رها شده اند برادر سراج الدین حقانی انس حقانی هم می باشد۔ همچنین دو روز قبل طالبان افغانستان از دولت افغانستان خواسته بود که چند تن از رهبران مهم طالبان را آزاد کنند۔

 

نا گفته نماند که طالبان افغانستان نیز وعده آزادی چند تن از اسیران اروپایی را داده است۔

 

نا گفته نماند که علاوه بر آزادی انس حقانی ۹ تن اعضای دیگر شبکه حقانی توسط دولت افغانستان آزاد شده اند۔

 

طبق اطلاعات بدست رسیده انس حقانی در سال ۲۰۱۴ از ایالت خوست بدست نیروهای افغانستان دستگیر شده بود و تا به حال زندانی دولت افغانستان بود۔

 

نا گفته نماند که این آزادی نتیجه مذاکرات طالبان و آمریکا می باشد مذاکرات اخیر طالبان و آمریکا باعث ایجاد تفاهم بین طالبان و دولت افغانستان شده است و آزادی اسیران توسط هر دو طرف یکی از مهم ترین بخش این تفاهم می باشد۔

 

 

 

گزارشی مختصر از شبکه حقانی

 

 

شبکه حقانی، گروهی متشکل از شورشی‌های مستقل افغان است که با طالبان ارتباط نزدیکی دارد و به نوعی، متحد آنان به شمار می‌آیند.

 

 

 

در اواسط دهه 90 میلادی، «مولوی جلال‌الدین حقانی»، شبکه حقانی را در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان تشکیل داد و به همراه پسرش، سراج‌الدین حقانی به اداره آن پرداخت.

 

 

 

 

 

«سراج الدین حقانی» رهبر شبکه حقانی

 

 

بنابر این گزارش، فعالیت‌های همسو و همسان شبکه حقانی و طالبان، مرز مشخص میان آنان را دست‌کم در افکار عمومی از میان برده است، ولی در این باره باید گفت که اهداف، استراتژی، تاکتیک‌ها و نبردهای هر یک از آنان در افغانستان یکسان بوده و تفاوت‌های مشخصی در فعالیت‌های این گروه به چشم نمی‌‌خورد؛ اما از نظر تاریخی و مبانی شکل‌گیری، هر یک از این گروه‌ها با هم تفاوت دارند و هر کدام محورهای رهبری جداگانه‌ای دارند، ولی با ده سال جنگ و گریز در افغانستان، همه این نیروها کاملا درهم آمیخته شده و هیچ گونه تمایزی در فعالیت‌ها، استراتژی‌ها، تاکتیک و نبردهای آنان دیده نمی‌شود.

 

شبكه حقاني در دوره جهاد عليه ارتش سرخ اتحاد شوروي سابق، بخشي از حزب اسلامي به نام شاخه «يونس خالصي» و از حزب اسلامي «گلبدين حكمتيار» برگرفته شده بود.

 

در سال‌هاي بعد، جلال‌الدين حقاني با سازمان القاعده ارتباطاتي برقرار كرد و از اين راه به برخي از كشورهاي عرب نزديك شد و از كمك‌هاي مالي آنها بهره گرفت. به همين دليل، جزو نخستين افرادي بود كه از عرب ـ افغان‌ها در تحولات بعدي حمايت كرد و مناطق تحت نفوذ خود در «وزیرستان شمالي» و «ولايات پكتيا»، «پكتيا» و «خوست» را ـ كه مناطق استراتژيك كوهستاني در مناطق قبایلي دو سوي مرز «ديولاند» پاكستان و افغانستان به شمار مي‌آيند ـ در اختيار عرب، افغان‌ها گذارد.

 

این گزارش می‌افزاید، بی‌گمان، دخالت نظامي آمريكا در افغانستان و فرار رهبران طالبان و القاعده به مناطق قبايلي پاكستان، از جمله وزيرستان شمالي، موقعيت شبكه حقاني را تقويت كرد؛ اما قدرت اين گروه به دلیل تداوم حضور عرب ـ افغان‌ها در وزيرستان شمالي، به تنهايي نیست، بلکه در واقع در پيوند با «آي.اس.آي» پاكستان تعريف مي‌شود.

 

 

گروهی از نیروهای تحت امر شبکه حقانی

 

البته مقامات پاكستاني هر گونه ارتباط با شبكه حقاني را انكار مي‌كنند، ولي منابع اطلاعاتي هندوستان و افغانستان بر اين باورند كه شبكه حقاني، نزديكترين گروه از ميان مخالفان دولت حامد كرزاي به ارتش پاكستان است.

 

آمريكايي‌ها نيز به تازگی به چنين باوري رسيده‌اند و پس از آنكه ژنرال پترائوس، شبكه حقاني را در در رديف گروه‌هاي تروريستي قرار داد، اين شبكه در نگاه آمريكايي‌ها، اهميت بيشتري پيدا كرده و فشار بر پاكستان براي حمله ارتش پاكستان به گروه حقاني افزايش يافته است.

 

پس از ترور ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، احتمال دست داشتن شبکه حقانی در این عملیات مطرح شده است؛ با وجود این، این گروه مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفته است.

ارسال نظر

 
1