خبر فوری

 
 
رضا ربانی: اجازه دهید به جای ارتش، پارلمان پاکستان سیاست خارجی را تعیین نماید
کد خبر :2006009937

13:45 1397/10/01


برچسب ها : ارتش پاکستان, پارلمان, رضا ربانی,

ما میدانیم سیاست های خارجی پاکستان، از کجا تعیین میگردد، فلذا ما خواهان آن هستیم مرکز تعیین سیاست های خارجی از راولپندی( دفتر مرکزی ارتش پاکستان) به پارلمان انتقال داده شود و اجازه دهند پارلمان پاکستان، سیاست های خارجی را تعیین نماید.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری جیو، رضا ربانی از رهبران ارشد حزب مردم و رئیس سابق مجلس سنای پاکستان با انتقاد از وضعیت سیاست گذاری خارجی در پاکستان در سخنانی کنایه ای اظهار داشت: ما میدانیم سیاست های خارجی پاکستان، از کجا تعیین میگردد، فلذا ما خواهان آن هستیم مرکز تعیین سیاست های خارجی از راولپندی( دفتر مرکزی ارتش پاکستان) به پارلمان انتقال داده شود و اجازه دهند پارلمان پاکستان، سیاست های خارجی را تعیین نماید.

رضا ربانی طی سخنانی در مجلس سنای پاکستان گفت: هر سازمانی به دنبال دخالت در امور سازمان دیگر است و اختیارات قانونی داده شده به هر سازمان، به تمسخر گرفته شده است، سازمان ها و نظام حکومتی، زمانی مستحکم خواهند شد که مطابق با قانون اساسی عمل نمایند.

وی افزود: پارلمان بالاترین سازمان موجود در پاکستان است و نخستین سازمان تشکیل شده تحت قوانین اساسی پاکستان، شورای مشترک و پس از آن کمیسیون ملی امور مالی(NFC) است و کمیته انتخابات پاکستان(ECP) و سازمان بازرسی عمومی پاکستان(AGP) نیز از جمله سازمان های تشکیل شده تحت قوانین اساسی پاکستان میباشند و متاسفانه هیچکدام از این سازمان ها با هماهنگی با یکدیگر فعالیت نمیکنند.

رضا ربانی اظهار داشت: تمامی سازمان های حکومتی، ملزم به ارائه پاسخ به پارلمان هستند، اما متاسفانه تلاش میشود که پارلمان را به انزوا بکشانند.

وی گفت: بسیار متاسف شدم زمانی که وزیر خارجه گفت بعضی موضوعات وجود دارند که قابل مطرح کردن نمیباشند، چه موضوعی است که از پارلمان مخفی نگاه داشته میشود؟

وی با اظهار اینکه ما برای سیاست گذاری در اینجا حضور داریم، خواستار تشکیل فوری کمیسیون امنیت ملی پارلمان پاکستان شد.

وی در ادامه با درخواست کاهش دایره اختیارات سازمان بازرسی ملی(NAB) گفت: سازمان های دادگستری در هر دادگاه، شعبه مخصوص رسیدگی به ظلم و ستم صورت گرفته از سوی ماموران سازمان بازرسی ملی(NAB) در دوران بازداشت تشکیل گردد و تنها در این صورت میتوان مدعی حسابرسی شد.

وی گفت: ما میدانیم سیاست های خارجی پاکستان، از کجا تعیین میگردد، فلذا ما خواهان آن هستیم مرکز تعیین سیاست های خارجی از راولپندی( دفتر مرکزی ارتش پاکستان) به پارلمان انتقال داده شود و اجازه دهند پارلمان پاکستان، سیاست های خارجی را تعیین نماید.

وی افزود: ربوده شدن شهروندان پاکستانی به موضوعی عادی تبدیل گشته است، بخش روزنامه نگاری با محدودیت و سانسور مواجه است، اگر ما سکوت اختیار کنیم، تاریخ هیچگاه ما را نخواهد بخشید و پارلمان بزرگترین مجرم در این زمینه شناخته خواهد شد.

وی در ادامه با انتقاد از سیاست های تبعیض گرایانه سازمان های حکومتی اظهار داشت: سازمان های حکومتی پاکستان تاکنون نتوانسته اند پرویز مشرف را مجبور به حضور در دادگاه نمایند و قوانین برای افراد نظامی و غیرنظامی متفاوت است.

رضا ربانی گفت: روشی که سازمان های حکومتی پیش گرفته اند، احزاب را مجبور به ترک میدان میکند، تاریخ پاکستان بسیار تلخ است، تلاش سازمان های حکومتی برای کنترل احزاب سیاسی، باعث بدتر شدن نظام سیاسی پاکستان گردیده است، انحلال اجباری احزاب سیاسی و تبدیل آنان به گروه های مخالف یکدیگر تجربه ای بسیار دشوار بوده است.

وی افزود: حسابرسی نباید مختص به سیاست مداران باشد و نظام عدالتی، ارتش، سازمان های دولتی و سازمان های اجرایی نیز باید مورد حسابرسی قرار گیرند.

ارسال نظر

 
1