خبر فوری

 
 
رایزنی نخست وزیر پاکستان با شی جن پنگ رئیس جمهور چین
کد خبر :1921269906

09:33 1401/08/11


برچسب ها : بازپرداخت وام, پاکستان و چین, پکن, رئیس جمهور چین, شی جن پنگ, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان,

نخست وزیر پاکستان روز گذشته با رئیس جمهور چین در پکن پایتخت این کشور به دیدار و رایزنی پرداخت.


 

پکن: به گزارش راز نیوز| نخست وزیر پاکستان روز گذشته با رئیس جمهور چین در پکن پایتخت این کشور به دیدار و رایزنی پرداخت.

بر اساس جزئیات منتشر شده، محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان که در صدر هیئت عالی رتبه به پکن سفر کرده است، در نخستین روز از سفر خود با شی جن پنگ رئیس جمهور چین دیدار نمود.

دو طرف در این دیدار پیرامون ابعاد مختلف روابط استراتژیک دوجانبه میان اسلام آباد و پکن به بحث و تبادل نظر پرداختند و در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه در تمام زمینه‌ها به ویژه سی پک و تقویت مشارکت استراتژیک توافق نمودند.

مقامات پاکستان و چین در ادامه این دیدار در زمینه انجام اقدامات مشترک برای آغاز خط ریلی ام ال 1 به عنوان یک پروژه ابتدایی در سی پک توافق نمودند.

رهبران پاکستان و چین همچنین به بررسی پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه روابط دوجانبه پرداختند و در خصوص موضوعات مشترک مورد علاقه منطقه‌ای و جهانی نیز بحث و گفتگو نمودند.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در این دیدار انتخاب مجدد شی جین پینگ به عنوان دبیرکل بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین را به وی تبریک گفت.

وی از کمک‌ها و همکاری‌های ارزشمند دولت چین در زمینه امدادرسانی به سیل زدگان و بازسازی مناطق آسیب دیده تقدیر نمود و بر تعهد خود به مشارکت استراتژیک میان دو کشور که در برهه‌های حساس پشتیبان یکدیگر بوده‌اند تأکید ورزید.

نخست وزیر پاکستان افزود: دو کشور برای اجرای چشم اندازی مشترک در جهت ایجاد ثبات، توسعه و آبادانی در کنار یکدیگر حضور دارند.

وی با تأکید بر عزم خود برای تقویت روابط دوستانه دیرینه و ایجاد امنیت و ثبات منطقه‌ای خاطرنشان کرد: روابط دوستانه اسلام آباد و پکن از حمایت همه‌جانبه سیاسی در پاکستان برخوردار است و این نمونه‌ای از مناسبات میان حکومت‌های دو کشور است.

محمد شهباز شریف با تبریک به شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای ایفای نقش در جهت تقویت رهبری چین و نیز توسعه روابط دوجانبه خاطرنشان کرد: پاکستان از توسعه اجتماعی-اقتصادی چین و تعهد ملی به توسعه و شکوفایی این کشور الهام گرفته است.

مقامات اسلام آباد و پکن در ادامه این دیدار در خصوص همکاری در زمینه‌های دفاعی، تجارت و سرمایه گذاری، کشاورزی، بهداشت، آموزش، انرژی پاک، علم و فناوری و مقابله با بلایای طبیعی به بحث و رایزنی پرداختند.

نخست وزیر پاکستان در بخش دیگری از اظهاراتش بر تعهد خود برای اجرای کامل پروژه سی پک تأکید کرد و افزود: توسعه عالی ناشی از پروژه سی پک روابط دوجانبه میان پاکستان و چین را تقویت خواهد کرد.

شهباز شریف و شی جین پینگ توافق نمودند هر دو طرف تلاش‌های لازم برای راه اندازی فوری پروژه خط ریلی ML1 در چارچوب طرح سی پک را به کار بندند.

آنان همچنین بر لزوم پروژه حمل و نقل انبوه در کراچی تأکید و توافق نمودند تمام اقدامات لازم برای نهایی کردن راه اندازی قطار شهری در کراچی صورت گیرد.

مقامات دو کشور امضای چندین توافقنامه همکاری میان پاکستان و چین را نیز تمجید نمودند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز در این دیدار نسبت به تداوم همکاری‌ها با اسلام آباد و استفاده از تمامی توانمندی‌ها اطمینان بخشی نمود و از اختصاص بسته کمکی جدید برای سیل زدگان پاکستانی به ارزش 500 میلیون یوآن خبر داد.

رهبران دو کشور در ادامه این دیدار بر اهمیت اجرای امنیت و ثبات در افغانستان برای ثبات و توسعه اقتصادی منطقه تأکید ورزیدند و اعلام داشتند توسعه پروژه سی پک تا افغانستان به توسعه اقدامات در زمینه روابط منطقه‌ای کمک خواهد کرد.

لازم به ذکر است نخست وزیر پاکستان روز گذشته در صدر هیئت عالی رتبه در سفری دو روزه وارد پکن شد، این نخستین سفر وی به چین پس از بر عهده گرفتن مقام نخست وزیری پاکستان به شمار می‌رود.

تحلیلگران و کارشناسان سفر هیئت عالی رتبه پاکستانی به چین با توجه به بحران شدید اقتصادی در پاکستان و وقوع سیل در این کشور که منجر به تشدید بحران شده است را بسیار حائز اهمیت می‌دانند.

اسلام آباد در تلاش است تا پکن را در زمینه تمدید مهلت بازپرداخت وام دریافتی از چین به مبلغ 6.3 میلیارد دلار متقاعد نماید.

ارسال نظر

 
1