خبر فوری

 
 
رایزنی تلفنی وزیر امور خارجه پاکستان با همتای بریتانیایی خود پیرامون اوضاع افغانستان
کد خبر :762622045

11:53 1400/06/06


برچسب ها : پاکستان و بریتانیا, دومینیک راب, روند صلح افغانستان, شاه محمود قریشی, گفتگوی تلفنی, وزیر امور خارجه انگلیس, وزیر امور خارجه پاکستان,

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان روز جمعه با دومینیک راب همتای بریتانیایی خود به صورت تلفنی در خصوص اوضاع افغانستان به گفتگو پرداخت.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان روز جمعه با دومینیک راب همتای بریتانیایی خود به صورت تلفنی در خصوص اوضاع افغانستان به گفتگو پرداخت.

بر اساس جزئیات منتشر شده، دو طرف در این گفتگوی تلفنی پیرامون مناسبات دوجانبه میان اسلام آباد و لندن و تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان و امنیت منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

طبق گفته سخنگوی دفتر وزارت امور خارجه پاکستان، شاه محمود قریشی در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه بریتانیا را از جزئیات گفتگوهای تلفنی صورت گرفته با همتایان آلمانی، هلند، بلژیک، دانمارک، سوئد و همچنین رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا در خصوص اوضاع افغانستان آگاه ساخت.

وزیر امور خارجه پاکستان سپس طی سخنانی حمله تروریستی در فرودگاه کابل و جان باختن شماری از شهروندان افغان در نتیجه این حمله را به شدت محکوم نمود.

قریشی ابراز داشت: تمام پیش بینی های صورت گرفته در خصوص اوضاع افغانستان اشتباه ثابت شد، تغییر ناگهانی اوضاع افغانستان برای همه حیرت آور بود، اقدام طالبان برای اعلام پایان جنگ، اعلام عفو عمومی و همچنین حفاظت از حقوق بشر به همراه عدم اجازه به گروه های مختلف برای استفاده از خاک افغانستان باعث افزایش سطح امیدواری به اوضاع افغانستان شده است.

وی افزود: امنیت و ثبات در افغانستان به دلیل همسایه بودن از اهمیت ویژه ای برای پاکستان برخوردار است، در حال حاضر تامین امنیت مردم افغانستان و حفاظت از حقوق آنان امری ضروری است.

وزیر امور خارجه پاکستان خاطرنشان کرد: پاکستان حامی حل و فصل سیاسی و جامع مسئله افغانستان است، جامعه جهانی باید با دوری گزیدن از اشتباهات گذشته خود نباید اجازه منزوی شدن به افغانستان دهد و هرگونه همکاری در این زمینه را مبذول بدارد، در مقطع حساس کنونی ما باید مراقب تمامی عناصری که دنبال کننده سیاست تخریب تلاش های متعلق به صلح هستند باشیم.

شاه محمود قریشی در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی، همتای بریتانیایی خود را از جزئیات سفر دوره ای به چهار کشور منطقه برای تدوین استراتژی منسجم با محوریت افغانستان آگاه ساخت و گفت: پاکستان در حال همکاری با کشورهای مختلف برای خارج نمودن کارکنان دیپلماتیک، اعضای نهادهای بین المللی و نمایندگان رسانه ها از افغانستان است.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این گفتگوی تلفنی از همکاری های پاکستان برای خارج نمودن شهروندان بریتانیایی از کابل تمجید و از مقامات این کشور از جمله شاه محمود قریشی تقدیر و تشکر نمود.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه این گفتگوی تلفنی به طرح مشکلات پیش روی شهروندان پاکستانی مقیم بریتانیا و همچنین دانشجویان پاکستانی شاغل به تحصیل برای سفر به این کشور پرداخت و خواستار همکاری دولت بریتانیا در این زمینه شد.

وی با بیان اینکه اوضاع شیوع کرونا در پاکستان بهبود یافته است گفت: ما امیدواریم دولت بریتانیا با در نظر داشت شرایط موجود در تصمیم خود برای افزودن نام پاکستان به فهرست قرمز ممنوعیت سفر تجدید نظر کند.

 

ارسال نظر

 
1