خبر فوری

 
رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان isi ، در آینده چه کسی خواهد بود
کد خبر :1770997572

20:35 1397/07/09


برچسب ها : ارت, پاکستا, سازمان اطلاعات,

پس از بازنشستگی رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان نوید مختار چه کسی پس از وی این سمت را برعهده خواهد گرفت ؟


سپهبد ژنرال نوید مختار رئیس مهم ترین سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI امروز 1 اکتوبر بازنشست خواهد شد.
امروز دوشنبه طی نشستی در پایگاه اصلی ستاد ارتش پاکستان در لاهور، علاوه بر سپهبد ژنرال نوید مختار ،مراسم الوداعی با 5 سپهبد دیگر ارتش پاکستان نیز برگزار شد.

با بازنشست شدن این مقامات ارتش پاکستان، ارتش پاکستان طی هفته گذشته درجه 6 تن از سرلشکران ارتش را به درجه سپهبد ارتقاء داده بود.

پس از ارتقاء درجه در ارتش پاکستان، همچنان 4 صندلی و سمت این ارتش خالی است. که این سمت ها عبارتند از : بازرس کل ارتش، رئیس ستاد تدارکات، منشی نظامی، رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI .

فرمانده کل ارتش پاکستان قمر جاوید باجوه در طی دیدار با نخست وزیر پاکستان عمران خان در هفته گذشته در مورد تعیین شخصی برای سمت رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI به طور مفصل گفتو گو کرده بود.

براساس گذارشات به دست آمده برای سمت رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI فرماندهان ارشد پاکستان با اسامی، سپهبد ژنرال ندیم زکی منج، عاصم منیر، وسیم اشرف، عبدالعزیز و محمد عدنان، نامزد قرار داده شده اند .

اسامی تحت بررسی

 


سپهبد عاصم منیر از نیروی دریایی ارتش پاکستان ، درحال‌حاضر مدیرکل اطلاعات نظامی (MI) است. وی قبل از این در سیاچن، دوره کماندوی ویژه را نیز سپری کرده بود. علاوه بر آن وی درمناطق عملیاتی فرمانده تیپ نیز بوده است.
عاصم منیر فارغ التحصیل از آکادمی نظامی پاکستان PMA نیست بلکه وی فارغ التحصیل مدرسه آموزش افسران بوده است.


 


سپهبد ژنرال ندیم زکی منج متعلق به بخش زرهی ارتش پاکستان است. وی در زمانی که راحیل شریف رئیس کل ستاد ارتش پاکستان بوده است، سمت رئیس آژانس اطلاعاتی نظامی را بر عهده داشت. وی نیز در بلوچستان فرماندهی تیپ را برعهده داشته است.

 


نامزد سوم به نام سپهبد وسیم اشرف است. وی درحال حاضر بازرس کل نیروی FC پاکستان در ایالت خیبر پختون خوا است. براساس اطلاعات، وی از اعضای سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI نیز بوده است. برادر وی، ژنرال نعیم اشرف درحال حال حاضر به عنوان فرمانده ارشد در شهر ملتان درحال خدمت است.

 


سپهبد عبدالعزیز متعلق به بخش توپخانه ارتش پاکستان است. وی درحال حاضر عضو سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI است. زمانیکه وی درماه سپتامبر سال 2013، فرمانده تیپ بوده است، وی از حمله ای که فرمانده ثناءالله در آن کشته شده بود، به سختی زنده مانده است.

 


سپهبد محمد عدنان پس از طی کردن دوره طولانی مدت آموزشی خود موفق به کسب نشان شمشیر افتخار شده بود. او در زمان ریاست جمهوری آصف علی زرداری، مشاور نظامی وی بوده است. این درحالی است که محمد عدنان در زمان رئیس جمهور نظامی سابق، پرویز مشرف نیز سمت معاونت وزیر نیرو را بر عهده داشته است. اما وی در تمام مدت خدمت در ارتش، هیچ گونه سمتی در سازمان اطلاعاتی پاکستان نداشته است.

درحال حاضر تنها ژنرال اشفاق پرویز است که فرماندهی سازمان اطلاعات پاکستان ISI را برعهده داشته است.

لازم به ذکر است که تعیین بازرس کل سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI زیر نظر نخست وزیر پاکستان است. این درحالی است که سازمان اطلاعاتی پاکستان نیز براساس قانون تحت امر نخست وزیر پاکستان است.

کارشناسان ملاقات رئیس ستاد ارتش پاکستان قمر جاوید باجوه با نخست وزیر پاکستان را حائز اهمیت قرار داده و گفته اند که، قبل از این برای تعیین شخصی به عنوان رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان، ارتش خود تصمیم می‌گرفت و تنها نخست وزیر پاکستان زیر مجوز شخص مورد نظر امضاء می‌کرد.

ناگفته نماند که نخست وزیر پاکستان عمران خان، درطی دوره نخست وزیری خود، دو بار رئیس ارتش پاکستان را انتخاب خواهد کرد. رئیس کل ارتش پاکستان قمر جاوید باجوه در سال 2019 بازنشست خواهد شد، این درحالی است که شخصی که پس از وی این سمت را برعهده می‌گیرد در سال 2022 بازنشست خواهد شد.

گفتنی است که نوید مختار رئیس سابق سازمان اطلاعاتی پاکستان را رئیس کل ارتش پاکستان قمر جاوید باجوه برای این سمت تعیین کرده بود. نوید مختار قبل از آن فرمانده ارشد ارتش در شهر کراچی بوده است و تقریبا حدود 2 سال براین سمت بوده است.

ارسال نظر

 
1