خبر فوری

 
 
رئیس جمهور پاکستان: می خواهیم طالبان علاوه بر سی پیک در دیگر پروژه ها نیز مشارکت داشته باشد
کد خبر :614876575

16:04 1400/06/20


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, ایالات متحده آمریکا, پاکستان, پروژه سی پیک, دکتر عارف علوی, رئیس جمهور پاکستان, طالبان افغانستان, مصاحبه, کریدور اقتصادی,

دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان طی گفتگو با برنامه "خبر سِ خبر" خبرگزاری دان نیوز ضمن ابراز امیدواری جهت برپایی دولت مسالمت آمیز در افغانستان، اظهار داشت که ما می خواهیم طالبان نه تنها در کریدور اقتصادی پاکستان-چین (سی پیک)، بلکه در دیگر پروژه ها نیز مشارکت داشته باشد....


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان طی گفتگو با برنامه "خبر سِ خبر" خبرگزاری دان نیوز  ضمن ابراز امیدواری جهت برپایی دولت مسالمت آمیز در افغانستان، اظهار داشت که ما می خواهیم طالبان نه تنها در کریدور اقتصادی پاکستان-چین (سی پیک)، بلکه در دیگر پروژه ها نیز مشارکت داشته باشد. اگر افغانستان صلح آمیز باقی بماند و یک دولت مسالمت آمیز جلوی مداخله هند را بگیرد، در این صورت برای پاکستان "پاداش" وجود دارد. در زمان صلح داخل افغانستان به توسعه بسیار نیاز است، این ایالات متحده برای توسعه تلاش می کرد، جنگ و توسعه در کنار هم ادامه داشتند و پول ها نیز به سرقت می رفتند. داستان بزرگی است، اگر آنجا توسعه آغاز شود، برای پاکستان پاداش وجود دارد.

وی افزود: در جنگ، بیشترین خسارت به مردم افغانستان وارد آمد و سپس در رتبه دوم بیشترین خسارت متوجه پاکستان بود، دومین کشور قربانی پاکستان بود. ما می گوییم که 150 میلیارد دلار در اقتصاد ما خسارت وارد شد و حدود 100 هزار افراد ما در این جنگ با تروریسم شهید شدند، سپس 3.5 الی 4 میلیون پناهجوی افغان مقیم پاکستان شدند که در اقتصاد ما تاثیر گذاشت. صلح در افغانستان بزرگترین پیروزی ما خواهد بود، بیشترین منفعت آن ابتدا به آنها (افغان ها) و سپس به ما خواهد رسید. تمام توسعه، بازسازی، جاده ها، ساختمان ها، زیر ساخت های تجاری و سپس همه دیاسپور آنها در اینجا است. تمامی جمعیت افغانستان از امور پاکستان آگاه است، از تکنولوژی پاکستان آگاه است، پاکستان در مقایسه با افغانستان دارای پایگاه عظیمی از همه چیز از جمله اطلاعات است، زمینه ساخت و ساز نیز وسیع است و افراد ما در آن دخیل خواهند بود.

دکتر عارف علوی افزود: افغانستان نخست به صورت شفاف به آمریکا گفت که سرزمین ما برای اقدامات تروریستی علیه شما استفاده نخواهد شد، در رتبه دوم به چین گفت، سپس به پاکستان و به کشورهای همسایه اش هم این را گفت، بلکه خطاب به هند با استفاده از کلمات هشدار دهنده گفت که سرزمین ما را علیه پاکستان استفاده نکنید. به ما می گویند که جنگ در افغانستان را به خاطر شما باختیم، این کاملا اشتباه است، آنها به دلیل تصمیمات نادرست و خراب جنگ را باختند. آمریکا بعد از هزینه کردن مبلغ 2 الی 3 تریلیون دلار حرف عمران خان و پاکستان را فهمید، بعد از هزینه های گزاف و شهید کردن صدها هزار نفر و گسترش نابودی، امروز متوجه شده است.

 

"رئیس جمهور سابق و هیئت های افغانستان اطلاعات اشتباه به من دادند "

  افغانستان حتی در اختیار دولت افغانستان نیز نبود، بلکه من شهادت می دهم که رئیس جمهور سابق و هیئت های افغانستان که اینجا آمدند من را نیز به اشتباه انداختند، یک روز گفتند که 10، 15 و 20 هزار طالبان را طی یکماه گذشته کشته ایم. وی با اشاره به دولت سابق افغانستان، اظهار داشت که به نظر من آنجا اطلاعات اشتباه، عدم صداقت تمامی اینها آنجا جریان داشت و پول نیز از آمریکا می آمد و به جای برعهده گرفتن شکست هایشان، پاکستان را مقصر می دانستند، سیاست آمریکایی شکست خورده است، سخت است که کشور یا شخصی اشتباه خود را بپذیرد.

وی گفت: اکنون تحریک طالبان پاکستان TTP مسئله ما است، تی تی پی یک خطر است، خط نخست رهبری آنها نه بلکه خطوط دوم و سوم رهبران تی تی پی این سخن را گفته اند که آنها به ما می گویند نزد ما بمانید مگر فعالیتی علیه پاکستان نداشته باشید.

علوی بیان داشت: دولت پاکستان گفته است که پاکستان ضمن به رسمیت شناختن کسانی که می خواهند سلاح خود را بر زمین گذارند و از قانون اساسی پاکستان تبعیت کنند، در مورد اینکه آیا آنها را عفو کند یا نه، مورد بررسی قرار خواهد داد، این نیز یک مرحله است، پاکستان یک عفو عمومی را در نظر خواهد گرفت، اگر کسی تسلیم شود. حصار کشی مرزی فایده زیادی داشته است، اشرف غنی در پاسخ به این سوال که چه مشکلی در خصوص پاکستان داری، گفت: شما ها در مرز حصار می زنید.

رئیس جمهور پاکستان در پاسخ به سوالی درباره مشارکت طالبان در سی پیک، اظهار داشت که می توان درباره عضویت آنها فکر کرد، پاکستان می تواند از طریق خاک افغانستان به آسیای میانه متصل شود، نه فقط سی پیک، بلکه در تمام پروژه های دیگر نیز ما می خواهیم آنها شریک شوند.

 

"نقش هیئت حاکمه در سیاست همواره بوده است"

دکتر عارف علوی در خصوص سوال مطرح شده در زمینه نقش هیئت حاکمه در کشور، گفت: از لحاظ صلح و ثبات، در امور سیاسی و روزهای انتخابات بسیار نیاز احساس می شود، آنجا هیئت حاکمه نقش ایفا می کند. براساس قانون اساسی نقش هیئت حاکمه باقی خواهد ماند، نقش آن بوده و همواره بوده است، اما الان کم شده است درحالیکه همیشه بوده.  اما من دوست دارم که نقش هیئت حاکمه در محدوده قانونی بوده است.

ارسال نظر

 
1