خبر فوری

 
 
رئیس بنیاد مسعود افغانستان: سیاست های اسلام آباد در قبال افغانستان مثبت است
کد خبر :794736253

14:37 1399/12/04


برچسب ها : احمد شاه مسعود, احمد ولی مسعود, پاکستان و افغانستان, رئیس بنیاد مسعود افغانستان, روند صلح افغانستان,

رئیس بنیاد مسعود افغانستان در گفتگو با یکی از خبرگزاری های محلی پاکستان با بیان اینکه سیاست های اسلام آباد در قبال صلح افغانستان مثبت است ابراز داشت: خواهان گسترش روابط میان ملت های افغانستان و پاکستان هستیم.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| رئیس بنیاد مسعود افغانستان در گفتگو با یکی از خبرگزاری های محلی پاکستان با بیان اینکه سیاست های اسلام آباد در قبال صلح افغانستان مثبت است ابراز داشت: خواهان گسترش روابط میان ملت های افغانستان و پاکستان هستیم.

بر اساس جزئیات منتشر شده، احمد ولی مسعود رئیس بنیاد مسعود افغانستان و برادر احمد شاه مسعود رهبر ملی افغانستان که در صدر هیئت عالی رتبه سیاسی در پاکستان به سر می برد در گفتگو با یکی از خبرگزاری های محلی این کشور اظهار داشت: مقامات عالی رتبه افغانستان با دعوت دولت اسلام آباد موفق شدند با مردم پاکستان ارتباط بگیرند، سیاست های دولت پاکستان در قبال افغانستان مثبت و مفید است.

وی افزود: احمد شاه مسعود نیز بر این نکته تاکید داشت: زمانی که سیاست های فریبکارانه پاکستان در قبال افغانستان تغییر یابد درهای ما به رویشان باز است، من پس از به روی کار آمدن عمران خان بر سر قدرت وی را به عنوان مرکز امید معرفی نمودم، عمران خان صراحتا سیاست های پاکستان را اعلام نمود و اکنون وقت آن رسیده است دو کشور از فرصت طلایی به وجود آمده بهره مند شوند.

احمد ولی مسعود خاطرنشان کرد: روابط و مناسبات دو کشور در بخش های مختلف و به صورت همه جانبه گسترش و تقویت گردد، ما خواستار افزایش همکاری ها میان دو کشور همسایه در بخش های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی هستیم، امنیت و ثبات دو کشور با یکدیگر گره خورده است، شرایط و اوضاع خوب هر کشور تاثیرات مستقیمی را بر کشور دیگر دارد.

وی تصریح کرد: هیچ مسئله ای میان ملت های پاکستان و افغانستان وجود ندارد، اما به طور قطع سیاست دولت و سازمان های دو کشور با یکدیگر متفاوت است، تمامی اختلافات دو کشور به دلیل سیاست های فریبکارانه بوده است، اهداف فریبکارانه دو کشور و تلاش برای حفظ قدرت خود مهمترین دلیل بروز اختلافات در گذشته بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مهاجران افغان مقیم پاکستان اشاره نمود و گفت: پاکستان صدها هزار نفر از مهاجران افغان را در سرزمین خود پناه داد و خاندان من و خود بنده تا چندین سال در پاکستان مقیم بودیم، من مردم پاکستان را همچون برادر خود و افرادی مهمان نواز میدانم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات بین الافغان اظهار داشت: ما هیچ روزنه امیدی را پس از توافقنامه صلح دوحه مشاهده نکردیم، توافقنامه صورت گرفته میان آمریکا و چند کشور خارجی دیگر موثر و مفید به نظر نمی آید، مذاکرات بین الافغان باید در خود  افغانستان صورت بگیرد، پس از انجام مذاکرات میان طرف های سیاسی افغان مذاکرات با گروه مسلحی همچون طالبان نیز امکان پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه نقش پاکستان برای فراهم سازی زمینه جهت انجام مذاکرات میان نمایندگان دولت کابل و طالبان افغانستان قابل ستایش است گفت: پاکستان تلاش های خوبی برای ایجاد موقعیت جهت انجام مذاکرات انجام داد، اما این اقدامات هیچگونه نتیجه نهایی و مثبت را به همراه نداشت، هدف تمامی مذاکرات خواه مذاکرات دوحه یا مذاکره میان دولت کابل و طالبان تنها کسب برتری سیاسی نسبت به دیگر طرف ها می باشد.

احمد ولی مسعود گفت: دولت اشرف غنی و طالبان افغانستان مسیر فرار از صلح را در پیش گرفته اند، مردم افغان از یک سو به دولت اشرف غنی بی اعتماد بوده و از سوی دیگر از طالبان افغانستان خوف و هراس به دل دارند، شورای امنیت به ریاست دکتر عبدالله عبدالله نماینده تمام طرف های افغان نیست بلکه خود این شورا نیز دارای اختلافات داخلی و دو دستگی است، بر اساس سیستم فعلی صلح، یک مجموعه موقت متشکل از همه احزاب افغانستان باید تشکیل شود.

وی افزود: بر اساس این سیستم انتقالی، یک شورا یا اتحاد باید با اجماع تشکیل گردد که مورد اعتماد همه افغان ها باشد، زیرا در صورت توافق طالبان و اشرف غنی اختلافات جدیدی بروز خواهد کرد.

ارسال نظر

 
1