خبر فوری

 
دیدار وزیر امور خارجه چین با شاه محمود قریشی در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد
کد خبر :978435371

18:01 1401/01/06


برچسب ها : اجلاس سازمان همکاری اسلامی, دیدار, روابط دوجانبه, شاه محمود قریشی, نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی, همکاری دوجانبه, وانگ یی, وزیر امور خارجه پاکستان, وزیر امور خارجه چین,

وانگ یی وزیر امور خارجه چین به همراه هیئت خود روز دوشنبه 1 فروردین (21 مارس) با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در اسلام آباد دیدار کردند.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | وانگ یی وزیر امور خارجه چین به همراه هیئت خود روز دوشنبه 1 فروردین (21 مارس) با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در اسلام آباد دیدار و وزرای خارجه دو کشور بر تعهد خود برای حفظ و توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مورد علاقه تاکید کردند.

در این دیدار، وزرای خارجه دو کشور درباره همکاری های راهبردی، اقتصادی و امنیتی دوجانبه، وضعیت جاری ویروس کرونا، اوکراین و مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دوجانبه بحث و بررسی کردند.

شاه محمود قریشی گفت: این روز برای دوستی چین و پاکستان حائز اهمیت می باشد، زیرا برای اولین بار است که وزیر امور خارجه چین در نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی شرکت می کند.

در ادامه، شاه محمود قریشی از طرف نخست وزیر و مردم پاکستان به دلیل سقوط هواپیما روز دوشنبه در چین و از دست دادن جان تعداد زیادی از مسافرین به نخست وزیر، وزیر امورخارجه و مردم این کشور تسلیت و تعزیت عرض کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان از حضور وانگ یی همتای چینی خود در چهل و هشتمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی و شرکت در رژه روز ملی پاکستان قدردانی و استقبال کرد و گفت: دو کشور همیشه در هر مقطع حساسی در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و رویای توسعه با کیفیت بالا در چارچوب پروژه سی پیک فاز دوم به دلیل انسجام و تعهد رهبری هر دو کشور محقق خواهد شد.

وزرای خارجه دو کشور در مورد وضعیت اوکراین گفتگو و بر لزوم استفاده از راه حل مذاکره و دیپلماسی برای صلح پایدار تاکید کردند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه چین را از نقض شدید حقوق بشر در جامو و کشمیر اشغالی و رفتار غیرمسئولانه توسط هند مطلع ساخت. وی همچنین با ابراز نگرانی عمیق از حادثه موشکی هند در 9 مارس، نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت در رابطه با این حادثه نوشت و خواستار تحقیق و بررسی شد و گفت: رفتار غیرمسئولانه هند مانع اصلی صلح و امنیت در منطقه خواهد بود.

در ادامه، وانگ یی وزیر امور خارجه چین از دعوت شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به دلیل حضور در چهل و هشتمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی تشکر به عمل آورد.

در پایان، توافقی میان پاکستان و چین برای ارتقای همکاری های دوجانبه در زمینه های مورد علاقه از جمله آموزش و کشاورزی در وزارت امور خارجه پاکستان با حضور شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و وانگ یی همتای چینی وی به امضاء رسید.

ارسال نظر

 
1