خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| وزرای امور خارجه کشورهای عربستان، قزاقستان، ترکمنستان و گامبیا در حاشیه نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به صورت جداگانه دیدار نمودند.

طبق بیانیه دفتر وزارت امور خارجه پاکستان، شاه محمود قریشی و فیصل بن فرحان آل سعود خود در خصوص مناسبات دوجانبه، گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف و دیگر موضوعات منطقه ای و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه پاکستان در این دیدار ابراز داشت: پاکستان از تمامیت ارضی و استقلال عربستان سعودی حمایت می کند، علاقه عمیق عربستان سعودی به آرمان های امت مسلمان به ویژه مسئله کشمیر، فلسطین و افغانستان قابل تقدیر است.

وی افزود: پاکستان از نامزدی عربستان سعودی برای میزبانی نمایشگاه جهانی اکسپو 2030 استقبال می کند.

شاه محمود قریشی با تاکید بر لزوم برقراری روابط نزدیک و دوستانه میان پاکستان و عربستان سعودی جهت مقابله با چالش های پیش روی بین المللی خاطرنشان کرد: پاکستان در حال اجرای دستورکار مشارکت در تلاش های مربوط به گسترش صلح است.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین در دیدار همتای قزاقستانی خود ضمن تقدیر از شرکت وی در نشست سازمان همکاری اسلامی اظهار داشت: این سفر جناب عالی به تقویت بیش از پیش روابط دوجانبه میان پاکستان و قزاقستان منجر خواهد شد.

وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار به بررسی سطح همکاری های دوجانبه در زمینه های اقتصادی، تجاری، امنیتی و دفاعی پرداختند و نسبت به سطح روابط موجود ابراز رضایت نمودند.

وزیر امور خارجه پاکستان خاطرنشان کرد: ظرفیت های وسیعی در جهت توسعه روابط و گسترش همکاری های دوجانبه میان پاکستان و قزاقستان در زمینه های کشاورزی، فناوری اطلاعات و دیگر بخش های وجود دارد.

دو طرف در ادامه این دیدار نسبت به برقراری پروازهای مستقیم میان دو کشور جهت تقویت روابط مردمی توافق نمودند.

علاوه بر این مامادو تانگارا وزیر امور خارجه گامبیا نیز در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دو طرف در زمینه مناسبات دوجانبه و موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در این دیدار ابراز داشت: همکاری دوستانه میان پاکستان و گامبیا در بسترهای مختلف جهانی نشان دهنده روابط مستحکم میان دو کشور است.

وزرای امور خارجه پاکستان و گامبیا در این دیدار نسبت به پیشبرد توافقات مربوط به همکاری فنی در زمینه دفاعی، لغو روادید میان دو کشور و مشاوره های سیاسی اعلام آمادگی نشان دادند.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه این دیدار حمایت همه جانبه خود از برگزاری احتمالی پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا در ژوئن 2022 را اعلام و برای مردم و رهبران این کشور آرزوی موفقیت روز افزون نمود.

همچنین رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز که با هدف شرکت در نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در پاکستان حضور دارد با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار مناسبات دوجانبه میان اسلام آباد و عشق آباد و سطح همکاری ها میان دو کشور مورد بحث از سوی طرفین قرار گرفت، مقامات دو کشور همچنین به بررسی تحولات منطقه ای و جهانی به ویژه امور سیاسی و امنیتی پرداختند.

وزیر امور خارجه پاکستان در این دیدار پیروزی بردی محمد اف در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکمنستان را به همتای ترکمن خود تبریک گفت.

شاه محمود قریشی اظهار داشت: پاکستان بر اساس سیاست توسعه روابط با کشورهای آسیای میانه خواهان تقویت مناسبات با ترکمنستان و تمامی کشورهای این حوزه می باشد.

وزرای امور خارجه دو کشور در ادامه این دیدار نسبت به تعمیق روابط دوجانبه در زمینه های تجاری، فرهنگی، آموزشی، امنیتی، دفاعی و گردشگری توافق نمودند.

قریشی همچنین حمایت های اسلام آباد از خط لوله انتقال گاز موسوم به تاپی را اعلام داشت.

مقامات پاکستان و ترکمنستان همچنین بر اهمیت تداوم تعامل جامعه جهانی با افغانستان برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشور تاکید کردند. دو طرف همچنین در خصوص همکاری دوجانبه در مجامع مختلف منطقه ای و بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، اکو و سازمان همکاری شانگهای بحث و رایزنی نموده و نسبت به انجام تلاش های مشترک در جهت تقویت بیش از پیش این همکاری توافق نمودند.

ارسال نظر

 
1