خبر فوری

 
دیدار هیئت پاکستانی به رهبری معاون وزیر تجارت با وزیر امور خارجه افغانستان
کد خبر :256750908

11:26 1401/04/30


برچسب ها : اسلام آباد, امیر خان متقی, پاکستان و افغانستان, تجارت, تجارت ترانزیتی, روابط تجاری, روابط دوجانبه, روادید, گذرگاه مرزی, مرز مشترک, وزیر امور خارجه افغانستان, کابل,

محمد صالح احمد فاروقی معاون وزیر تجارت پاکستان که در راس یک هیئت به کابل پایتخت افغانستان سفر کرده است، با امیر خان متقی وزیر امور خارجه افغانستان دیدار کرد.


کابل: به گزارش راز نیوز| محمد صالح احمد فاروقی معاون وزیر تجارت پاکستان که در راس یک هیئت به کابل پایتخت افغانستان سفر کرده است، با امیر خان متقی وزیر امور خارجه افغانستان دیدار کرد.

براساس جزئیات منتشر شده از این دیدار، طرفین در زمینه از سرگیری سرویس اتوبوس برای مسافران از ماه آینده، اتخاذ تدابیری جهت کارآمدتر کردن عبور از مرزها و رفع هرچه سریعتر موانع بر سر راه ترخیص تجارت ترانزیتی، توافق کردند. همچنین گفته شد که اقدامات به منظور آغاز سرویس اتوبوس مسافران از پیشاور تا جالندهر و از کویته تا قندهار درحال انجام می باشند و تلاش می شود که این سرویس اتوبوس مسافرتی تا اواخر ماه اوت سال جاری میلادی آغاز شود.

براساس بیانیه صادر شده از سوی سفارتخانه پاکستان در کابل: طی این سفر که از 27 الی 29 تیر انجام گرفت، ضمن بررسی اقداماتی برای بهبود تجارت متقابل، ترانزیت و اتصال و تسهیل تجارت، راهکارهایی برای حل مشکلات وارد و صادر کنندگان، تجار و جامعه تجاری دو کشور درنظر گرفته شد.

در بیانیه آمده است که تجارت ترانزیتی دوجانبه طی سال جاری مالی افزایش داشته است درحالیکه این روند باید بر مبنای سود متقابل حفظ و تقویت شود. براساس آمار ، حجم تجارت میان دوکشور در سال مالی جاری، 1.55 میلیارد دلار بود، افغانستان حدود 834 میلیون دلار و پاکستان حدود 750 میلیون دلار صادرات انجام دادند، بنابراین تراز تجاری به نفع افغانستان بوده است که بیش از 80 میلیون دلار می شود. دو کشور با اجرای سند ورود موقت TAD موافقت کردند که امکان تردد آزادانه وسایل نقلیه تجاری دوجانبه را فراهم می کند و در نتیجه نیاز به بارگیری و تخلیه وسایل حمل بار در مرز را از بین می برد و بدین ترتیب تجارت دوکشور افزایش می یابد. همچنین دوکشور توافق کردند که ساعات عملیاتی را در تمامی گذرگاه های مرزی مشترک افزایش دهند.

 

در ادامه این بیانیه گفته شد که روسای ادارات گمرک دو کشور توافق کردند تا با یکدیگر همکاری کنند و رویه ها و سیستم های گمرکی مرتبط را توسعه دهند تا کارایی ترخیص کالا را بهبود بخشند. طی همکاری های دوجانبه، مشکلات موجود در پروسه صدور روادید برطرف شوند.

شایان ذکر است به منظور پیشرفت قابل توجه در امور مرتبط، تمامی مقامات مرتبط با صحبت های انجام شده در هیئت پاکستان حضور داشتند.

ارسال نظر

 
1