خبر فوری

 
 
دیدار نخست وزیر پاکستان با نمایندگان شرکت های پیشرو چین
کد خبر :1537426377

12:31 1401/08/11


برچسب ها : پاکستان و چین, پکن, دیدار, سرمایه گذار, سرمایه گذاری خارجی, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, نمایندگان شرکت های چینی,

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با نمایندگان شرکت های پیشرو چین دیدار و گفتگو کرد و از آن ها برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف پاکستان دعوت نمود.


پکن: به گزارش راز نیوز | محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با نمایندگان شرکت های پیشرو چین دیدار و گفتگو کرد و از آن ها برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف پاکستان دعوت نمود.

نخست وزیر پاکستان طی این دیدار به نمایندگان شرکت های پیشرو چین پیشنهاد داد که در طرح تولید هزار مگاوات برق از انرژی خورشید در پاکستان سرمایه گذاری کنند. وی همچنین طی این دیدار اطمینان داد که برای تکمیل پروژه احداث فرودگاه  بندر گوادر تا پایان سال تلاش زیادی خواهد کرد.

وی افزود: در سال های گذشته مسائلی پیش آمد که ما از این بابت عذرخواهی می کنیم. دولت ما پس از به قدرت رسیدن در 22 فروردین 1401 (11 آوریل سال 2022) مشکلات شرکت های چینی را حل کرد.

وی گفت: ما 160 میلیارد روپیه پولی که باید به شرکت های چینی پرداخت می شد، پرداخت کردیم. 50 میلیارد روپیه روز گذشته پرداخت شد و یک صندوق گردان از 50 میلیارد روپیه نیز ایجاد شده است. این صندوق گردان بر اساس مشاوره محمد اسحاق دار وزیر خزانه داری پاکستان ایجاد شد. پس از پرداخت بدهی ها، 50 میلیارد روپیه به آن اضافه خواهد شد.

وی همچنین از مسائل پیش آمده در پرداخت بدهی های ذغال سنگ در گذشته ابراز تاسف کرد و اطمینان داد که مسائل مربوط به تملک زمین برای پروژه سد دیامر باشا حل خواهد شد. وی از مورد حمله قرار گرفتن شهروندان چینی ابراز تاسف کرد و گفت که ما افرادی را که در این حملات نقش داشته اند، دستگیر کرده ایم و آن ها را مجازات خواهیم کرد.

وی سپس گفت: دولت پاکستان بهترین اقدامات ممکن را برای محافظت از سرمایه گذاران چینی انجام خواهد داد. برای محافظت از شهروندان چینی که در طرح های پروژه سی پک یا طرح های دیگر در حال کار هستند نیز یک استاندارد امنیتی تعیین خواهد شد. امنیت برادران و خواهران چینی برای ما مانند امنیت برادران و خواهران مان مهم است.

وی همچنین برای حل مسائل پیش آمده در مورد سد مهمند اطمینان داد و گفت که تامین آب شرب سالم برای شهر کراچی با 20 میلیون نفر جمعیت یک مسئله بسیار مهم است. دولت فدرال پاکستان با همکاری دولت ایالت سند در این زمینه همکاری خواهد کرد.

وی علاوه بر این، نمایندگان شرکت های پیشرو چین را در جریان طرح تولید 10 هزار مگاوات برق از انرژی خورشید در پاکستان قرار داد و از آن ها خواست تا در این پروژه سرمایه گذاری کنند.

وی در ادامه گفت که با کاهش هزینه های سوخت می توان از خروج مقدار زیادی ارز که برای واردات نفت و گاز صرف

 می شود، جلوگیری کرد. وی همچنین برای همکاری با سرمایه گذاران چینی به منظور افزایش روابط چین و پاکستان اعلام آمادگی کرد.

وی گفت که من طی 6 ماه 3 بار از بندر گوادر بازدید کرده ام. وی همچنین از دولت چین و سرمایه گذاران این کشور برای تمایل به همکاری با پاکستان در پروژه های مختلف از جمله پروژه خط اصلی-یک ((ML1 و کمک های بشردوستانه به سیل زدگان پاکستان تشکر کرد.

نمایندگان شرکت های پیشرو چین نیز طی این دیدار از سرمایه گذاری در طرح های مشترک بویژه طرح های انرژی خورشیدی و زیرساخت ها ابراز علاقه کردند. آن ها همچنین اطمینان دادند که در پروژه فراهم کردن آب شیرین برای شهر کراچی و پروژه های بزرگ دیگر در پاکستان سرمایه گذاری خواهند کرد.

ارسال نظر

 
1