خبر فوری

 
 
دیدار حسینی سفیر ایران با وزیر علوم و فناوری دولت فدرال پاکستان
کد خبر :1486569658

11:35 1401/04/31


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و ایران, حسن بلوچ, دولت فدرال پاکستان, سفیر ایران در پاکستان, سید محمد علی حسینی, مرز ایران و پاکستان, وزیر علوم و فناوری,

سید محمد علی حسینی سفیر ایران در اسلام آباد روز پنجشنبه با آقا حسن بلوچ وزیر علوم و فناوری دولت فدرال پاکستان دیدار کرد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سید محمد علی حسینی سفیر ایران در اسلام آباد روز پنجشنبه با آقا حسن بلوچ وزیر علوم و فناوری دولت فدرال پاکستان دیدار کرد.

طبق بیانیه وزارت علوم و فناوری پاکستان، دو طرف در این دیدار در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه میان اسلام آباد و تهران و گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در زمینه‌های گوناگون به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر علوم و فناوری پاکستان در این دیدار از ضمن خوشامدگویی به سفیر ایران و هیئت همراه به تشریح روابط دوستانه و برادرانه میان پاکستان و ایران و پیوندهای فرهنگی و مذهبی میان دو کشور پرداخت.

وی اظهار داشت: پاکستان همواره بر روابط برادرانه با کشورهای همسایه خود توجه داشته است، روابط میان پاکستان و ایران در زمینه‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی و تبادل هیئت‌های عالی رتبه در این زمینه با سرعت بسیار خوبی در حال رشد می‌باشد.

آقا حسن بلوچ خاطرنشان کرد: دو کشور می‌توانند از تجارب و مهارت‌های یکدیگر در بخش‌های مختلف در جهت منافع مشترک خود بهره‌مند شوند، پاکستان و ایران از کشورهای بنیان‌گذار سازمان اکو به شمار می‌روند و بنیاد علوم سازمان همکاری اقتصادی(ECO) از جمله نهادهای بین‌المللی به شمار می‌رود که تحت سرپرستی وزارت علوم و فناوری پاکستان فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه ایران نخستین کشوری بود که پاکستان را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت افزود: دو کشور دارای تاریخ و ادبیات مشترک بوده و مواضع دو کشور در زمینه مسائل منطقه‌ای به ویژه مسئله فلسطین و کشمیر یکسان می‌باشد، دو کشور همچنین خواهان اتخاذ رویکرد مشترک و واحد برای مقابله با موج رو به افزایش اسلام هراسی برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه هستند.

وزیر علوم و فناوری پاکستان در ادامه اظهارات خود به تشریح ظرفیت‌های گسترده برای ارتقای همکاری میان پاکستان و ایران پرداخت و گفت: پاکستان می‌تواند از تجارب و مهارت‌های ایران در زمینه علم و فناوری بهره‌مند شود و ما خواهان توسعه همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف با ایران هستیم.

سید محمد علی حسینی سفیر ایران نیز در این دیدار ابراز داشت: پیوندها و اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی، مذهبی، زبانی، هنری دو کشور برای گسترش روابط علمی، آموزشی و دانشگاهی دو کشور مناسب است.

وی از آمادگی دانشگاه تهران برای راه اندازی پارک علم و فناوری در اسلام آباد خبر داد و گفت: یادداشت تفاهم‌ها میان دانشگاه‌های پاکستان و ایران باید هرچه فوری اجرایی شوند تا بتوان توسعه تبادل علم و مهارت میان دو کشور گسترش یابد.

سفیر ایران افزود: دو کشور دارای 900 کیلومتر مرز مشترک هستند و دو کشور باید برای تقویت و رشد خود از ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده نمایند، زیرا ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های انرژی، تجارت و علوم وجود دارد.

سپس وزیر علوم و فناوری پاکستان با تمجید از تمایل دولت حاکم و اقدامات آن در زمینه علوم و فناوری گفت: گشایش گذرگاه‌های مرزی جدید میان پاکستان و ایران و عملیاتی شدن نخستین بازارچه مرزی در منطقه مند-پشین به توسعه روابط میان ملت‌های دو کشور و افزایش سطح تجارت میان مردم محلی کمک خواهد نمود.

وی افزود: دو کشور باید تمامی اقدامات لازم برای توسعه تجارت مرزی در سرتاسر خط مرزی را به کار بگیرند، ایجاد گذرگاه‌های مرزی در نقاط مختلف خط مرزی می‌تواند به توسعه تجارت محلی در مناطق تفتان، تربت، بلیده و پنجگور کمک نماید.

 

ارسال نظر

 
1