خبر فوری

 
دیدار امیر خان متقی با همتای چینی خود در دوحه
کد خبر :529025156

16:51 1400/08/05


برچسب ها : افغانستان و چین, امیر خان متقی, دوحه, قطر, مذاکرات, وانگ یی, وزیر امور خارجه افغانستان, وزیر امور خارجه چین,

مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه افغانستان روز گذشته 4 آبان با وانگ یی وزیر امور خارجه چین، در دوحه ملاقات کرد.


دوحه: به گزارش راز نیوز| مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه افغانستان روز گذشته 4 آبان با وانگ یی وزیر امور خارجه چین، در دوحه ملاقات کرد.

براساس گزارش، دو طرف در خصوص روابط دیپلماتیک، تجارت دوجانبه و ایجاد فرصت‌های آموزشی برای محصلین افغان در کشور چین و روابط میان دو کشور بحث و گفتگو نمودند.

طرف افغانستان ضمن اظهار سپاس از کمک‌های بشردوستانه چین، گفت که از خاک افغانستان علیه چین استفاده نخواهد شد. مولوی متقی از طرف مقابل خواست تا در رابطه با رسیدگی به مشکلات تجار افغان کمک نموده و برای صادرات سنگ اونیکس، گیاهای قیمتی، شکر، بادام، انجیر خشک، پسته و به‌ویژه چلغوز از افغانستان به چین، تسهیلات لازم را فراهم کند.  همچنین، طرف افغانستان از طرف چین خواست تا زمینه تحصیلات عالی برای محصلین افغان در چین را فراهم سازد. وزیر امور خارجه افغانستان از کشور چین، به خاطر اهدای بورسیه‌های تحصیلی در گذشته برای محصلین افغان اظهار امتنان کرد.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین از تحولات مثبت اخیر در افغانستان استقبال نمود و خاطرنشان ساخت که چین و افغانستان از روابط دیرینهٔ تاریخی برخوردار اند. آقای وانگ یی گفت که چین در آینده بر مبنای منافع مشترک دو کشور کار خواهد کرد و هیچ‌گاه در امور داخلی افغانستان مداخله نخواهد کرد. آقای وانگ یی گفت که کشور متبوعش به امنیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام دارد. در آخر، دو طرف توافق نمودند تا در آینده، نشست‌های مشترک را جهت ایجاد مکانیزم به‌منظور توسعه همکاری‌ها میان دو کشور در عرصه‌های مختلف، برگزار کنند.

ارسال نظر

 
1