خبر فوری

 
دی دابلیو: سازمان امنیتی پاکستان در عملیات های تروریستی مختلف در جهان نقش دارد
کد خبر :1803336053

14:28 1400/04/02


برچسب ها : ISI, ارتش پاکستان, پاکستان, تروریست, تروریسم, سازمان اطلاعاتی, لشکر طیبه, هیئت حاکمه نظامی پاکستان,

خبرگزاری "دی دابلیو DW" در مستندی که اخیرا منتشر کرده است، اظهار داشت که سازمان امنیتی پاکستان در عملیات های تروریستی مختلف در سراسر جهان نقش دارد.


اسلام آباد : به گزارش راز نیوز| خبرگزاری "دی دابلیو DW" در مستندی که اخیرا منتشر کرده است، اظهار داشت که سازمان امنیتی پاکستان در عملیات های تروریستی مختلف در سراسر جهان نقش دارد. سازمان اطلاعاتی پاکستان موسوم به ISI در اکثر عملیات های تروریستی در سراسر جهان نقش دارد.

براساس این گزارش، ریچرد کیمپ هماهنگ کننده سابق سی او بی آر گفته است که عملیات های تروریستی در جهان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI ارتباط داشته اند.

وی افزود: در اینکه این سازمان امنیتی در حمایت و تقویت گروه های تروریستی ضد غرب تمایل دارد شکی نیست و به هر طریقی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم سرنخ هایی از عملیات های تروریستی در سراسر جهان به دست خواهید آورد که به نحوی به این سازمان می رسد. بنابراین آنها از بزرگترین تسهیل کنندگان، کمک و هدایت کننده های گروه های تروریستی ضد غرب هستند.

در این گزارش همچنین گفته شد: حمله مرگبار سال 2001 میلادی که علیه مرکز تجارت جهانی ایالات متحده انجام شد و منجر به کشته شدن 3 هزار نفر شد، احتمالا با مشارکت دیوید هیدلی تروریست پاکستانی نژاد انجام شده است. همچنین حملات بمبئی در سال 2008 نیز توسط سازمان لشکر طیبه مستقر در پاکستان انجام شد و علاوه بر آن، به سایر حملات نیز در این مستند اشاره شده است.

باوجود رد کردن های مکرر دولت پاکستان از ارتباط با لشکر طیبه، در این مستند ارتباط این گروه تروریستی با پاکستان را افشا کرده و آن را به عنوان یک سازمان تروریستی ثابت کرده است. گفتنی است همکاری سازمان اطلاعاتی پاکستان با لشکر طیبه در دور پرویز مشرف (فرمانده اسبق ارتش پاکستان) بیشتر تقویت شد.

این مجموعه مستند رئیس جمهور پیشین پاکستان که در امارات متحده عربی در تبعید زندگی می کند، نشان داد که می گوید: "شما چگونه به آنها تروریست می گویید، من آنها را مجاهد می دانم. این لشکر طیبه سازمانی از بهترین نهادهای مردمی NGO در سطح جهان است. "

علاوه بر این ساژان گوهل کارشناس تروریسم و تحلیلگر امنیتی گفته است: "لزومی ندارد که یک فرد به تنهایی تروریست شده باشد بلکه افرادی نیز هستند که پیش زمینه اطلاعاتی دارند و وارد ماشین آلات دولتی می شوند، خواه این افراد پاکستانی باشند یا از اهالی سرزمین لیبی؛"

از طرفی کلاد مانتیسک نماینده اسبق DGSE از فرانسه، گفته است: "هیچ تصمیمی بدون حمایت آی اس آی و ارتش در پاکستان میسر نمی شود، ما در این حد نیز می دانیم که این سازمان (ISI) همیشه بازی دوگانه انجام می دهد. زمانیکه شما با این سازمان صحبت کنید، اصلا احساس نخواهید کرد که با هیئت حاکمه پاکستان صحبت می کنید، یا القاعده، یا لشکر طیبه یا نماینده یک گروه تروریستی دیگر."

شایان ذکر است گروه ویژه اقدام مالی FATF بارها به دلیل تامین مالی تروریسم، پاکستان را در لیست خاکستری قرار داده است. که می توان به 2008 و 2012 تا 2015 و 2018 اشاره کرد. پاکستان هم اکنون نیز درحال تلاش برای خروج از این فهرست خاکستری است.

ارسال نظر

 
1