خبر فوری

 
 
دی بلوچستان پست: کشتن ملا عمر توسط نیروهای پاکستان، چراغ سبزی برای ایران است
کد خبر :932661079

16:17 1399/08/29


برچسب ها : ارتش پاکستان, بلوچستان, تروریست, تروریسم, سازمان های امنیتی, شبه نظامیان بلوچ, ملا عمر, ملا عمر شاهوزهی,

وب سایت خبری "دی بلوچستان پست" در گزارشی، به طور مختصر به حمایت ارتش و نیروهای ضد شیعی پاکستان از ملا عمر برای فعالیت علیه ایران و شبه نظامیان آزادی خواه بلوچ پرداخته است.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| وب سایت خبری "دی بلوچستان پست" در گزارشی، به طور مختصر به حمایت ارتش و نیروهای ضد شیعی پاکستان از ملا عمر شاهوزهی برای فعالیت علیه ایران و شبه نظامیان آزادی خواه بلوچ پرداخته و نوشته است: ملا عمر بلوچ یک شخصیت جنجالی در بلوچستان غربی و شرقی، مورخ 27 آبان ماه طی تیراندازی مشکوک نیروهای امنیتی در تربت پاکستان به هلاکت رسید. ملا عمر، شخصیتی است که به گفته بلوچ های آزادی خواه پاکستانی وی از فرماندهان گروه افراط گرای مذهبی (جیش العدل) و تحت حمایت ارتش پاکستان است، این درحالی است که وی این سخنان را تکذیب کرده و مدعی بود که او یک آزادی خواه بلوچ است و درحال مبارزه علیه ایران برای بلوچ ها است.

گفتنی است ملا عمر به همراه دو فرزند پسر خود در چند قدمی فرودگاه بین المللی تربت در حوالی شهرک ستلایت شهر تربت مرکز استان کیچ به هلاکت رسیده است. پس از این اقدام، نیروی سپاه مرزی نیز که پاسگاه آن در نزدیکی محل عملیات بود با حضور در محل، به سمت خودروی ملا عمر و دو پسرش تیراندازی کرد، که بدین ترتیب پلیس و نیروی سپاه مرزی FC بلوچستان طی عملیاتی مشترک عنصر تروریستی را به هلاکت رساندند.

دی بلوچستان پست در ادامه نوشت: نیروی پلیس از عصر سه شنبه مورخ 27 آبان ماه، تیم های گشتی خود در شهرک ستلایت را افزایش داده بود و در برخی مناطق نیز نیروی پلیس و اف سی درحالت آماده باش حضور داشتند. به گفته منابع محلی، ملا عمر که به عنوان مهمان سازمان های امنیتی پاکستان در بلوچستان پاکستان حضور داشت، تحت توافقی سری برنامه قتل او طرح ریزی شده بود. برخی منابع موثق نیز اظهار داشتند که "روز سه شنبه، ملا عمر دو مرتبه تماس تلفنی از یک سازمان امنیتی به منظور ملاقات دریافت کرده بود، اما او حضور نیافت. همچنین نیروی سپاه مرزی نیز عصر همان روز سه شنبه وی را به ستاد اف سی در تربت احضار کرد، اما این دفعه نیز ملا عمر از رفتن امتناع ورزید. شاید ملا عمر متوجه شده بود که جان او در خطر است یا چه برنامه ای برای او طرح ریزی شده بود، برای همین وی علیرغم اینکه مهمان سازمان های امنیتی بود، از اجرای دستورات سر باز می زد."

طبق اظهارات منابع نزدیک به ملا عمر، وی عصر سه شنبه که احساس خطر کرد، به همراه دو پسرش قصد فرار کردند، اما چون پلیس و نیروی اف سی به دنبال وی بود و در جای جای منطقه ایست بازرسی تشکیل داده بود، به موقع او را طی تیراندازی، به همراه دو پسرش به قتل رساندند.

 

ملا عمر که بود؟

دی بلوچستان پست در ادامه گزارش خود با اشاره به شخصیت تروریستی ملا عمر بلوچ ایرانی، نوشت: چند سال قبل، سال 2013 میلادی، همان طور که خورشید در حال طلوع کردن بود، صدای انفجار های مهیب در روستای کلاهو واقع در 60 کیلومتری غرب تربت، ساکنین روستا را نگران کرد. تا طلوع خورشید، مشخص شد که حمله بزرگی علیه منزل ملا عمر در این روستا صورت گرفته است. در حقیقت پهپاد های ایرانی پس از شناسایی منزل، آن را هدف قرار داده بودند که منجر به جان باختن دختر خردسال ملا عمر شده بود، درحالیکه وی جان سالم به در برد. وی پس از این حمله، تحت حمایت و امنیت کامل سازمان های امنیتی پاکستان، به شهرک ستلایت واقع در پوش شهر تربت منتقل شد و تا زمان کشته شدن همان جا ساکن بود. وی غالبا در این منطقه بدون محافظ و اسلحه و به تنهایی در یک خودرو، رفت و آمد داشت، به گونه ای که احساس امنیت کامل می کرد. ادعا می شود که ملا عمر از همین جا بود که علیه جنبش آزادی طلب بلوچ مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته منابع، او یک شبکه قدرتمند را اداره می کرد که شامل جوخه محلی مرگ نیز بود که توسط آژانس های اطلاعاتی پاکستان تشکیل شده بود و تامین بودجه آن، برعهده ملا عمر بود. در این جوخه، شخصیتی به اسم یاسر بهرام نیز حضور داشت که به صورت علنی جوخه مرگ در استان کیچ را رهبری می کرد. طبق گزارش منابع بلوچ، چند سال قبل درگیری شدیدی میان جوخه مرگ به رهبری ملا عمر و یاسر بهرام و گروه های مسلح آزادی خواه بلوچ در روستایی به اسم کهیرن نگور صورت گرفت به نحوی که این خبر در سراسر ایالت بلوچستان منتشر شد و نیروی سپاه مرزی FC روز بعد با ارسال نیرویی با تعداد بالا به منطقه، نیروهای خود را با حفاظت از محل درگیری خارج و در منطقه ستلایت اسکان داد.

 

ملا عمر از کجا آمد؟

ملا عمر ملقب به عمرک از اتباع ایرانی و استان سیستان بلوچستان بود. وی به دلیل فعالیت های ضد دولتی در چندین پرونده تحت تعقیب نیروهای ایران بود. او از فرماندهان ارشد گروه (تروریستی) جیش العدل بود. جیش العدل مدعی است که درحال فعالیت برای احیای حقوق بلوچ های سنی مذهب در کشور ایرانی است که اکثریت آن شیعه است. گروه های مقاومت بلوچ که در برابر ایران فعالیت می کنند، بلوچستان شرقی را همیشه پناهگاه تاریخی امن قلمداد می کنند و گفته می شود از سوی پاکستان و نیروهای ضد شیعه مورد حمایت قرار می گیرند.

ملا عمر فعالیت های ضد ایرانی خود را زمانی آغاز کرد که برادر او در ایران اعدام شد، وی نقش مسلحانه خود را از سپاه رسول الله به رهبری مولا بخش درخشان ملقب به ملا ملوک شروع کرد، پس از هلاکت ملا ملوک توسط نیروهای ایرانی در سال 2006 میلادی، رهبری جیش رسول الله به ملا عمر رسید و پس از آن او به عضویت گروه تروریستی جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی درآمد. پس از اعدام ریگی در سال 2010 میلادی، جند الله به هم ریخت و به گروه های مختلفی تقسیم شد. ملا عمر به عضویت جیش العدل درآمد.

ملا عمر دست راست حاجی حسن ایرانی که متهم به دست داشتن در حملات بمبئی و فرستادن اجمل قصاب به هند است، به حساب می آمد. حاجی حسن ایرانی، چندین سال است که تحت تعقیب ایران است و از مدتی طولانی ساکن تربت است، اما محل سکونت اصلی او شهر های کراچی و لاهور است.

ادتیا راج کوا روزنامه نگار معروف هندی، پس از هلاکت ملا عمر، در پیام توییتری خود نوشت: "کسی که کلبوشن یادیو (جاسوس هندی) را (از ایران) ربوده و تحویل ارتش پاکستان داد، ملا عمر بود."

منابع بلوچ در خصوص هلاکت ملا عمر مدعی هستند که میان هیئت های عالی رتبه دو کشور طی سفر جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به پاکستان، توافقنامه ای در رابطه با کشتن یا تحویل دادن افرادی که علیه کشور های مقابل فعالیت می کنند، صورت گرفته است. براساس اظهارات منابع، پاکستان گویا با کشتن ملا عمر، چراغ سبز برای احیای روابط  را به ایران نشان داده است.

ارسال نظر

 
1