خبر فوری

 
دوری پاکستان از آمریکا
کد خبر :1331346261

15:51 1397/09/06


برچسب ها : آمریکا, پاکستان,

رفتار نامناسب آمریکا با پاکستان، منجر به کشیده شدن پاکستان به سوی کشورهای دشمن آمریکا همچون : روسیه، چین و حتی ایران می‌شود.


رفتار نامناسب آمریکا با پاکستان، منجر به کشیده شدن پاکستان به سوی کشورهای دشمن آمریکا همچون : روسیه، چین و حتی ایران می‌شود. جنگ تویتی عمران خان و ترامپ با یکدیگر باعث روشن شدن برخی مسائل شد. در پی تویت تحقیر آمیز آمریکا نسبت به پاکستان، نه تنها نخست وزیر پاکستان عمران خان ،رئیس کل ارتش پاکستان و دیگر سیاستمداران نسبت به این اقدام ترامپ واکنش نشان داده و انتقاد کردند، بلکه احزاب سیاسی مخالف عمران خان نیز به سخن آمده و پاسخی کوبنده به ترامپ دادند. پس از این اقدام ترامپ و تویتش در رابطه با پاکستان منجر به فضا سازی ضد آمریکایی در پاکستان شده است. احساسات ضد آمریکایی در سرتاسر پاکستان به حد کافی موجود است که سیاستمداران پاکستانی از آن استفاده می کنند.

پاکستان در گذشته سیاست دوگانه ای نسبت به آمریکا داشته است یعنی هم احساس ضد آمریکایی را در کشورش حفظ کرد و هم آمریکا را کمک کرد. اما پاسخ کوبنده عمران خان به آمریکا طی تویتی نشان از آن است که پاکستان در حال دور شدن از سیاست دوگانه خود است.

یکی از علت های اینکه عمران خان را به ترامپ تشبیه می‌کنند، سخنرانی و بیان آزاد وی در رابطه با آمریکا است، از طرفی قطع کمک مالی ترامپ منجر به افزایش نفرت ملت پاکستان نسبت به آمریکا شده است. گفتنی است با کاهش کمک مالی آمریکا نسبت به پاکستان باعث آن شده است تا پاکستان نیز اهمیتی برای منافع آمریکا قائل نباشد.

ناگفته نماند که چنین فضای مبارزه ای میان دوکشور پاکستان و آمریکا تاکنون پیش نیامده بود. از طرفی افزایش روابط عمران خان با چین و عربستان سعودی نشان از آن دارد که اکنون کمک های مالی آمریکا ارزش چندانی برای پاکستان ندارد. این درحالی است که پاکستان نیز می‌داند که منافع وی تنها از عربستان سعودی و چین تکمیل می شوند، چندی پیش نیز عربستان سعودی بسته کمک مالی به مبلغ 6 بیلیون دلار را به پاکستان داده بود. گفتنی است پکن نیز بزرگترین سرمایه گذاری تاریخی خود را در پاکستان انجام داده است.

اکنون تنها یک مسئله باقی مانده است، افغانستان.
چندی پیش نیز یکی از شخصیت های مهم پاکستان به قتل رسیده بود، 'سمیع الحق'، وی به لقب 'پدر طالبان' نیز معروف بود و می توانست نقش مهمی در صلح افغانستان ایفا کند. پس از قتل سمیع الحق اکنون طالبان در مسکو مذاکرات می‌کند، درحالی که امیدوار است نقش روسیه در این مذاکرات چیزی بیش از یک میانجیگر نباشد. از طرفی خریداری اسلحه از روسیه توسط پاکستان باعث شدیدتر شدن اختلافات میان پاکستان و آمریکا می شود. پاکستان را به عنوان مسبب تمامی مشکلات منطقه دانستن توسط ترامپ منجر به نزدیکی بیشتر پاکستان به چین و روسیه شده است.

گفتنی است پاکستان درحال ساخت استراتژی جدیدی مبنی بر انتقال گروه های جهادی به افغانستان و استفاده از آنها علیه هند است، تا به این وسیله این گروه های جهادی را بتواند از سرمایه گذاری چین در پاکستان دور نگه دارد تا این سرمایه گذاری در محیطی امن انجام شود.


پس از دوری پاکستان از آمریکا، اکنون پاکستان خواهان نزدیک شدن به ایران نیز است. پروژه خط گازی ایران _ پاکستان در حالی درحال پیشرفت است که آمریکا علیه ایران تحریم هایی را اعمال کرده است و پاکستان با نادیده گرفتن این تحریم ها درحال از سر گیری این خط گازی است.

ارسال نظر

 
1