خبر فوری

 
 
دستگیری عامل حمله تروریستی کرایست چرچ
کد خبر :1841188356

19:28 1397/12/25


برچسب ها : اسلام, تروریست, تروریسم, حمله, مسجد, مسلمان, نیوزیلند,

عامل حمله تروریستی به مساجد نیوزیلند شخص 28 ساله به نام برینتن تیرنت پس از 26 دقیقه حمله به دو مسجد نیوزیلند و قتل عام 50 تن از مسلمانان دستگیر، و امروز ( شنبه ) در نخستین جلسه دادگاه خود احضار و متهم به قتل شد.


 

 

به گزارش راز نیوز، عامل حمله تروریستی به مساجد نیوزیلند  شخص 28 ساله به نام برینتن تیرنت پس از 26 دقیقه حمله به دو مسجد نیوزیلند و قتل عام 50 تن از مسلمانان دستگیر، و امروز ( شنبه ) در نخستین جلسه دادگاه خود احضار و متهم به قتل شد. گفتنی است وی از شهروندان استرالیایی است که امروز در نخستین روز دادگاه خود در لباس زندانیان در دادگاه حاضر شد. سفید پوست استرالیایی محکوم به قتل شده، و دادگاه جلسه بعدی را موکول به تاریخ 15 اردیبهشت 98 کرده است.
 
 
مقامات پلیس نیوزیلند ابراز داشتند که در جلسه بعدی دادگاه، اتهامات بیشتری علیه این شخص اثبات خواهند شد. پس از نخستین حضور متهم " تیرنت " در دادگاه ، در ادامه ، پرونده او در دادگاه عالی شهر کرایست چرچ بررسی خواهد شد.
مقامات پلیس افزودند که عامل حمله تروریستی "برینتن تیرنت" ابتدا به مسجد النور حمله کرد و پس از 7 دقیقه به مسجدی در کرایست چرچ حمله کرد. درپی حملات متعدد متهم به مسلمانان، دست‌کم 50 تن از مسلمانان شهید و تعدادی نیز زخمی شدند.
براساس گفته نخست وزیر نیوزیلند، افراد کشته شده از شهروندان کشورهای پاکستان، ترکیه، عربستان سعودی، اندونزی، مالزی و برخی نیز از شهروندان محلی تازه مسلمان شده بودند.
 
از طرفی مقامات پلیس از عدم وجود شواهدی برخلاف 3 مظنون دستگیر شده دیگر خبر داده و گفتند که افراد دستگیر شده از استرالیا و نیوزیلند هستند.
"برینتن تیرنت" متهم دستگیر شده، متهم به انجام فعالیت های نژاد پرستانه در فضای مجازی نیز است.
حمله روز گذشته منجر به واکنش منفی مقامات بسیاری از کشورهای جهان شده است. مردم منطقه لن وود شهر کرایست برای ادای احترام به شهدا و ابراز همدردی با خانواده شهدا، دسته گل هایی را در نزدیکی مسجد قرار دادند.
 

 

 

ایمیل به نخست وزیر

 

 
از طرفی خبرها حاکی از آن است که عامل حمله تروریستی، دقایقی قبل از حمله به مسلمانان و هدف قرار دادن مساجد، نامه الکترونیکی به نخست وزیر نیوزیلند و 70 مقام سیاسی دیگر این کشور ارسال کرده بود. طبق ادعای خبرگزاری دیلی پاکستان، نخست وزیر نیوزیلند نیز خبر دریافت ایمیل را تایید کرده است.
سی ان ان در این زمینه از ارسال ایمیل 87 صفحه ای عامل تروریستی " برینتن" به نخست وزیر نیوزیلند خبر داد و اذعان داشت که در این نامه، مهاجم با لحن تندی اقلیت های دینی، مهاجران و مسلمانان را با عنوان مهاجمین خوانده و از این اقدام خود هیچ گونه پشیمانی ابراز نداشته است .
 
 
تماس تلفنی دونالد ترامپ با جاسیندا آردرن
 
پس از حمله تروریستی شهر کرایست چرچ نیوزیلند، رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ طی برقراری تماس تلفنی و گفتو با نخست وزیر نیوزیلند جاسیندا آردرن، پیشنهاد کمک داد. نخست وزیر نیوزیلند نیز در پاسخ از وی خواستار ابراز همدردی و عرض تسلیت به جامعه مسلمان شده و اظهار داشت که شما از این طریق باید هماهنگی و اتحاد بین ادیان ایجاد کنید.
 
پاکستان
 
دکتر محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پیامی از تدفین پدر و پسر پاکستانی شهید شده در این حمله تروریستی در شهر کرایست چرچ خبر داد و افزود : خانواده شهدای حادثه تروریستی می توانند درخواست ویزا دهند. وی از تلاش برای بازگرداند اجساد دیگر شهدا به پاکستان گفت و خاطر نشان کرد که خانواده های شهدا و قربانیان حادثه می توانند با مراجعه به سایت ویزا، درخواست ویزا دهند.
قابل ذکر است که کشور پاکستان قربانیان این کشور در حادثه تروریستی را 9 تن اعلام کرده است.

 

ارسال نظر

 
1