خبر فوری

 
 
دستگیری حافظ محب الله از فرماندهان مهم طالبان افغانستان
کد خبر :2041793297

20:01 1397/10/25


برچسب ها : ارتش, افغانستان, پاکستان, طالبان,

، ارتش پاکستان یکی از فرماندهان مهم طالبان افغانستان حافظ محب الله را از پیشاور پاکستان دستگیر کرده است.


 

به گزارش راز نيوز به نقل از بی بی سی، ارتش پاکستان یکی از فرماندهان مهم طالبان افغانستان حافظ محب الله را از پیشاور پاکستان دستگیر کرده است.
گفتنی است این اقدام ارتش پاکستان در زمانی واقع شده است که نماینده خصوصی آمریکا برای ماموریت صلح افغانستان وارد پاکستان می شود.
طالبان افغانستان در حال آمادگی برای مذاکرات با آمریکا است، چندی پیش نیز زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا برای ماموریت صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در امارات متحده عربی و قطر دیدار کرده بود.

گفتنی است آمریکا در گذشته در دفعات متعددی از پاکستان خواستار آن شده بود تا پناه دادن به طالبان افغانستان در کشور خود را ایان برساند، این درحالی است که پاکستان در هر دفعه این خبرها را تکذیب کرده بود.



دستگیری حافظ محب الله


منابع طالبان افغانستان در گفت و گو با بی بی سی ابراز داشتند که حافظ محب الله از مدت ها مقیم پیشاور پاکستان بود.
دو تن از رؤسای طالبان افغانستان در گفت و گو با بی بی سی به شرط عدم افشای نامشان درخصوص دستگیری این فرمانده مهم گروه خود اظهار داشتند که، دستگیری حافظ محب الله زمانی به وقوع پیوسته است که وی در حال وارد کردن فشار بر طالبان برای مذاکرات و دیدار با زلمی خلیل زاد و دولت افغانستان بوده است.

قابل ذکر است که طالبان افغانستان به دلیل عدم اهمیت دولت افغانستان در نزد خود تاکنون حاضر به مذاکرات با نمایندگان دولت افغانستان نشده اند، طالبان در این خصوص معتقد به این موضوع است که دولت افغانستان چیزی جز عروسک خیمه شب بازی قدرت های بیگانه نیست، به همین دلیل این گروه تنها با مقامات آمریکایی مذاکرات کرده است.

طبق مدعای منابع خبری، پاکستان و عربستان سعودی در تلاش هستند تا گروه تروریستی طالبان مقداری از موضع خود عقب نشینی بکند.

یکی از رهبران ارشد طالبان در مصاحبه ای با BBC در ارتباط با حافظ محب الله و دستگیری وی گفته است که این دستگیری حامل پیغامی از جانب آنها برای طالبان است.

همچنین یکی از اعضای شورای رهبران طالبان گفت : " در رابطه با مذاکرات صلح افغانستان دیداری با مقامات پاکستانی داشته ایم اما متاسفانه پایان خوشی نداشت. پس از این مذاکرات، پاکستان با یورش های متعدد حافظ محب الله را دستگیر کرد، که پس از آن رهبر ما هیبت الله به همه هشدار آماده باش را داده است."

طالبان در گذشته گفته است که درصورتی با دولت افغانستان مذاکرات خواهد کرد که زمان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان مشخص شود.



فشار بر پاکستان از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی است



تحلیل گر احمد رشید در مصاحبه ای با بی بی سی ابراز داشت، به نظر می رسد که سیاست پاکستان تغییر کرده است.

وی افزود : " به نظر می رسد که ارتش و سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI درحال جلب رضایت طالبان درخصوص مذاکرات با آمریکا و دولت افغانستان است. فشار اصلی بر پاکستان از جانب آمریکا نیست، بلکه این فشار از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی متوجه پاکستان شده است."

لازم به ذکر است که چندی پیش دو کشور نامبرده برای بهبودی وضعیت بحرانی اقتصاد پاکستان به وی میلیاردها دلار قرض داده بودند.

پاکستان به طور مداوم بر این موضع خود پافشاری کرده است که تاثیر این کشور بر طالبان همچون گذشته نیست، اما او نیز خواستار برقراری امنیت و مستحکم شدن افغانستان است.

قبل از این نیز در مهر ماه سال جاری پاکستان با آزادی یکی از بنیانگذاران طالبان ملا برادر خواستار آن بود تا وی بتواند نقش خود در مذاکرات را ایفا بکند.

احمد رشید همچنین اظهار داشت، تاکنون نیز تجهیزات زیادی از پاکستان برای طالبان ارسال می شود اما نمی‌دانم که آیا پاکستان این اقدام خود را متوقف کرده است یا خیر.

از طرفی رؤسای طالبان با ابراز عدم اطمینان خود از دولت پاکستان اظهار داشته اند که پاکستان در عوض آنکه گروه طالبانی را حمایت بکند که در قطر دفتر سیاسی دارد، آن گروه از طالبان را مورد حمایت خود قرار داده است که برای وی مفید باشد.

طالبان اظهار داشت درصورت افزایش فشار ها به مذاکرات پایان خواهیم داد.

ارسال نظر

 
1