خبر فوری

 

کابل: به گزارش راز نیوز | اداره امنیت ملی افغانستان (NDS) ده تبعه چین را به ظن جاسوسی بازداشت کرده است که ادعا می شود این افراد با کمک سرویس اطلاعاتی پاکستان (ISI) یک گروه تروریستی را در کابل پایتخت افغانستان اداره می کردند.

به گزارش هندوستان تایمز، اتباع چینی بازداشت شده متعلق به سازمان جاسوسی چین هستند.

بنا به گزارشات افراد آگاه، پکن با مذاکرات با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان سعی در حل و فصل کردن این موضوع دارد که این موضوع باعث خجالت یک کشور کمونیست است.

یک دیپلمات ارشد در کابل گفته است که از 10 تبعه چینی 2 تن از آن ها با گروه تروریستی شبکه حقانی در تماس بوده اند.

به گفته یکی از مقامات مبارزه با تروریسم، یکی از جاسوسان چینی به نام لی یانگ از ماه ژوئیه و اوت درحال فعالیت جاسوسی بوده است، لی در حال جمع آوری اطلاعات در مورد القاعده ، طالبان و اویغورها در استان های کنر و بدخشان بود که در تاریخ 10 دسامبر برابر با 20 آذر توسط اداره امنیت ملی افغانستان دستگیر شد. بازداشت شده دیگر به نام شاهنگ یک رستوران در منطقه شیرپور کابل اداره می کرد.

امرالله صالح معاون رئیس جمهور افغانستان، وانگ یو نماینده چین در افغانستان را راجع به بازداشت جاسوسان مطلع کرده است.

معاون رئیس جمهور افغانستان، پکن را تهدید کرده است که اگر از افغانستان به دلیل نقض هنجارهای بین المللی رسماً عذرخواهی نکند، افغانستان می تواند به طرف اقدامات نظامی پیش برود.

همچنین تیم های اداره امنیت ملی افغانستان (NDS) اسکان، مهمات، پودر کتامین و سایر اقلام غیرقانونی را از محل اسکان جاسوسان کشف و ضبط کرده اند.

یک گزارش DNA می گوید که جاسوسان چینی در حال کار بر روی طرحی برای هدف قرار دادن و از بین بردن رهبران اویغور در افغانستان از طریق تروریست ها بودند. جاسوسان میخواستند از خاتمه شورش علیه حزب کمونیست چین (CPP) اطمینان حاصل کنند.

گفتنی است افغانستان با شهر سنکیانگ چین، سنگر مسلمانان اویغور که به این کشور پناه می برند هم مرز است. دولت کمونیست چین اویغورهای افغان را هنگام ورود به سنکیانگ بازداشت میکند.

برخی از مقامات بر این باورند که بازداشت شدگان (جاسوسان) در حال ایجاد یک ماژول جعلی برای جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) بودند، جنبش اسلامی ترکستان شرقی یک گروه کوچک جدایی طلب اسلامی توسط مسلمانان تأسیس شده است که گفته می شود در سنکیانگ فعالیت می کند و به اویغور ها معروف است.

یورو آسیا تایمز پیش از این از نشت اطلاعات 2 میلیون عضو حزب کمونیست چین خبر داده بود که گفته می شود اعضای بزرگترین شرکتهای جهان از جمله بانکها، پیمانکاران دفاعی و شرکتهای دارویی هستند.

ارسال نظر

 
1