خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سلیم صافی تحلیلگر و روزنامه نگار ارشد پاکستانی طی گفتگو در برنامه "جرگه" شبکه خبری جیو نیوز با محوریت عمران خان نخست وزیر اسبق پاکستان، اظهار داشت: برای بهتر شناختن عمران خان باید به روابط او با کشورهای اروپایی پرداخت و حقایق تاریخی را بیان کرد.

وی افزود: عمران خان پس از ازدواج با خانم جمائما گولداسمیت به صورت ناگهانی تصمیم برای وارد شدن به سیاست گرفت.

شایان ذکر است خانم جمائما گولداسمیت از خانواده ثروتمند گولداسمیت انگلیسی است که این خاندان پس زمینه آلمانی و یهودی دارد.

وی در ادامه می گوید: حیثیت ارتش به دلیل حمایت از عمران خان در خطر بود. اخیرا عمران خان اساس سیاست خود را بر مبنای روایت "توطئه آمریکا" بنا کرده بود. زیرا به گفته او، وی پس از مخالفت های صریح خود با آمریکا توسط ایالات متحده از قدرت برکنار شده است.

 

سلیم صافی در ادامه با برجسته سازی پیشینه درخشان عمران خان در بازی کریکت، گفت: عمران خان محبوب ترین بازیکن کریکت و کاپیتانی است که تیم ملی پاکستان به رهبری او در سال 1992 میلادی قهرمان جام جهانی شد و او با مهارت تمام قهرمانی تیم ملی را به اسم خود ثبت کرد و به همین دلیل است که او نه تنها در پاکستان، بلکه در سطح بین المللی یک چهره شناخته شده، می باشد. اما تا آن زمان نظر او در مورد ورودش به سیاست اینگونه بود که می گفت: "شما باید درمورد خودتان آشنایی داشته باشید، من میدانم که نمی توانم سیاستمدار باشم." او می گفت: من در رابطه با سیاست فکر کرده بودم، حتی ژنرال ضیا به من پیشنهاد وزارت را نیز داده بود اما به نظر من، من نمی توانم سیاستمدار شوم.

سلیم صافی می گوید: اما زمانیکه عمران خان با خانم جمائما گولداسمیت ازدواج کرد، پس از مدتی ناگهان تصمیم مرموزی برای ورود به عرصه سیاست را گرفت که براساس آن افرادی چون ژنرال (بازنشسته) حمید گل، محمد علی درانی و دکتر فاروق خان در ایجاد حزب و چارچوب آن به وی کمک کردند. زمانیکه عمران خان شعار خود را "ضد فساد" و "حمایت از حسابرسی" بلند کرد، ژنرال حمید گل و محمد علی درانی جنبش حسابرسی او را چارچوب خود و شعار های وی را به شعار خودشان تبدیل کردند. اما وقتی او به انگلیس رفت و پس از دیدار با جمائما به پاکستان بازگشت، ژنرال حمید گل را از خود دور کرد.

به گفته سلیم صافی، خورشید شاه و مولانا فضل الرحمن مدعی شده اند که هنری کسینجر وزیر خارجه وقت ایالات متحده از مقامات پاکستانی من جمله بی نظیر بوتو خواسته بود تا از عمران خان حمایت کنند. عمران خان مدعی است که او مخالف حمایت و همکاری ژنرال پرویز مشرف (فرمانده وقت ارتش پاکستان) با آمریکا در جنگ افغانستان بود، اما باید یادآوری شود که ژنرال مشرف حمایت خود را در سال 2001 میلادی اعلام کرده بود درحالیکه عمران خان تا انتخابات عمومی سال 2002 میلادی در کنار ژنرال بود. عمران خان حتی پس از جدایی از جمائما/جمیما، برای انتخاب زک گلداسمیت برادر جمائما به عنوان شهردار لندن تلاش کرده و کمپین حمایت به راه انداخته بود و در این رابطه می گفت که من برای برادر کوچکتر خودم و با توجه به شناختی که از او دارم، از او حمایت می کنم.

سلیم صافی در ادامه گفته هایش گفت: اکبر اس بابر (ازسیاستمداران برجسته پاکستانی و عامل شناخته شده به عنوان تامین کننده بودجه خارجی برای حزب تحریک انصافPTI) ضمن یاد کردن سوگند گفته است که عمران خان به من گفته بود که من برای پیروزی جورج بوش در انتخابات دو رکعت نماز خوانده ام.

 

سلیم صافی می گوید: عمران خان که در سال 2014 میلادی تحصن و تظاهراتی که علیه دولت نواز شریف انجام داده بود، در لندن طرح ریزی شده بودند و عمران خان به همین منظور پس از دیدار با چودری شجاعت، چودری پرویز الهی و طاهر القادری، تصمیم به راه اندازی جنبش علیه دولت نواز شریف را اتخاذ کرده بود.

این تحلیلگر خاطر نشان ساخت که رقابت واقعی آمریکا با چین است و پروژه عظیم کریدور سی پیک در دولت عمران خان جنجالی شد زیرا وی جزئیات توافقات سی پیک را با صندوق بین المللی پول IMF در میان گذاشته بود درحالیکه چین نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده بود زیرا نمی خواست این جزئیات را با این صندوق بین المللی یا نهادهای مالی غربی به اشتراک گذارد. اگر با این عینک به دولت او نگاه کنیم، در دور حکومت عمران خان به آمریکا خدمت شد. زمانیکه عمران خان از سفرش به ایالات متحده بازگشت، با افتخار گفت که من در جام جهانی قهرمان شده ام.

روزنامه نگار ارشد پاکستانی در ادامه اظهاراتش مدعی شد که روابط عمران خان آن قدر با آمریکا نزدیک و دوستانه بود که سعی داشت آمریکا را با ایران آشتی دهد، از طرفی سید ذوالفقار بخاری از وزرای دولت عمران خان روابط خوبی را با داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا برقرار کرده بود و داماد ترامپ در جهان به حمایت از اسرائیل معروف است درحالیکه برخی از زیردستان عمران خان شروع به بیانیه هایی در حمایت از اسرائیل نیز کرده بودند. اظهارات سردار تنویر الیاس و اسماء از اعضای حزب تحریک انصاف در پارلمان در این رابطه در فضای مجازی ثبت شده اند.

ارسال نظر

 
1