خبر فوری

 
درگیری میان طالبان و گروه شیعه محلی و بی خانمان شدن هزاران نفر
کد خبر :831409921

17:33 1401/05/02


برچسب ها : افغانستان, تروریست, تروریسم, درگیری مسلحانه, سرپل, شیعیان هزاره, طالبان افغانستان, معدن ذغال سنگ, هزاره, کابل,

درگیری میان طالبان و یک گروه محلی شیعه به سرکردگی مهدی مجاهد باعث بی خانمان شدن 27 هزار نفر در استان سرپل شده است...


 

کابل: به گزارش راز نیوز| زمانی که ماه گذشته درگیری مسلحانه میان طالبان و یک گروه انشعابی از آن شروع شد ، خانم زهرا و خانواده اش به همراه هزاران نفر برای فرار از خشونت به کوه ها گریخته اند.

آنها این مسیر سخت را بدون توجه به این نکته که زمانی که به استان سرپل خود بازخواهند گشت، وضعیت چگونه خواهد بود، طی می کردند. خانم زهرای 35 ساله می گوید: ما نمی خواستیم در این درگیری و خشونت سهیم باشیم، اگر آنجا می ماندیم کشته می شدیم.

براساس گزارش منتشر شده، خانواده زهرا از جمله هزاران خانواده ای هستند که به دلیل درگیری در ولایت بامیان بین طالبان و شبه نظامیان تحت حمایت مهدی مجاهد رئیس اسبق استخبارات، مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

منابع ذغال سنگ علت درگیری

در این گزارش تنش قومی، فرقه گرایی مذهبی و ذخایر ذغال سنگ در ولسوالی بلخ از دلایل اصلی این درگیری شمرده شده است. نعمت الله تحلیلگر امور مربوطه می گوید: تمامی  این عوامل باعث گسترش بیشتر این خشونت می شوند.

مهدی مجاهد یک شیعه از قوم هزاره است که سال 2019 میلادی به طالبان افغانستان با اکثریت مذهب سنی پیوست، و طالبان پس از روی کار آمدن وی را به عنوان رئیس استخبارات در استان بامیان منصوب کرده بود.

قوم هزاره شیعه مذهب سال ها است که در افغانستان از سوی گروه تروریستی طالبان هدف حملات قرار می گیرد. درحالیکه گروه تروریستی داعش نیز قوم هزاره شیعه مذهب را هدف حملات تروریستی خود قرار می دهد.

انتصاب مجاهد از سوی طالبان به منزله دادن نمایندگی به اقلیت ها تلقی می شد اما مجاهد به زودی از طالبان جدا شد. براساس گزارش برخی رسانه ها، جدایی مجاهد از طالبان به دلیل کنترل بیشتر کابل بر تجارت ذغال سنگ بوده است.

بلخاب منبع چندین معدن ذغال سنگ است و بحران انرژی در پاکستان در ماه های اخیر باعث افزایش تقاضا برای ذغال سنگ از افغانستان را ایجاد کرده است. به گفته گزارش، فرماندهان محلی طالبان همانند مقامات دولت قبل از کامیون هایی که به پاکستان می رفتند، مبلغ اضافی دریافت می کنند، اما زمانیکه مجاهد در برابر تلاش های کابل برای توقف این عمل مقاومت کرد، وی اخراج شد.

 

بی خانمان شدن چند هزار نفر

این درگیری که در ماه ژوئن آغاز شد تنها چند روز به طول انجامید اما سازمان ملل متحد گفته است که این درگیری باعث بی خانمان شدن 27 هزار نفر شده است که حدود 10 هزار نفر از آنها از قوم هزاره هستند. نتیجه این درگیری به بحران انسانی می انجامد که باعث تکاپوی نهادهای امدادی برای مقابله با آن شده است.

به گفته زهرا: "ما تشنه و گرسنه می خوابیدیم و با وارد شدن به روز بعدی مجددا در همان وضعیت به راهمان ادامه می دادیم."

عنایت الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع طالبان می گوید که مجاهد و جنگجو های او به سمت کوه های بلخاب گریخته اند و درحال حاضر جنگ متوقف شده است. اما گروه حقوق بشر عفو بین المللی، نیروهای طالبان را به اعدام غیرنظامیان در این منطقه متهم کرده است که کابل آن را رد کرد. یک شخص محلی به شرط عدم افشای هویتش می گوید: مردم ترسیده اند، و به همین دلیل این مردم همچنان به بلندی ها و کوه ها پناه برده اند و درحال حاضر نیز در آنجا هستند.

ارسال نظر

 
1