خبر فوری

 
درگیری میان ارتش پاکستان و نظامیان طالبان افغانستان در منطقه مرزی چمن
کد خبر :290765344

10:32 1401/07/30


برچسب ها : ارتش پاکستان, خط مرزی دیورند, طالبان افغانستان, مرز پاکستان و افغانستان, مرز چمن, مناطق قبایلی, نیروهای مرزبانی افغانستان, نیروهای مرزبانی پاکستان,

درگیری میان نیروهای ارتش پاکستان و طالبان افغانستان در منطقه مرزی چمن در ایالت بلوچستان چندین زخمی به همراه داشت.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| درگیری میان نیروهای ارتش پاکستان و طالبان افغانستان در منطقه مرزی چمن در ایالت بلوچستان چندین زخمی به همراه داشت.

بر اساس جزئیات اعلام شده، نیروهای ارتش پاکستان و نیروهای مرزبانی طالبان افغانستان بار دیگر وارد درگیری در منطقه مرزی مشترک شدند، این درگیری که در پی اقدام مرزبانان طالبان افغانستان در برداشتن حصارهای مرزی آغاز گردید تا چندین ساعت به طول انجامید و طرفین اقدام به تیراندازی به یکدیگر نمودند.

به گفته منابع آگاه به منظور کنترل اوضاع نیروهای کمکی از سوی دو طرف فراخوانده شد.

لازم به ذکر است پاکستان و افغانستان دارای مرز مشترک زمینی به طول 2500 کیلومتر هستند که نزدیک به 1271 کیلومتر از آن در ایالت بلوچستان واقع است.

پاکستان به منظور مقابله با ورود تروریست ها به خاک خود عملیات حصارکشی در مرز مشترک را آغاز نموده است و تاکنون بیش از 90 درصد حصارکشی در مرز مشترک با افغانستان تکمیل شده است.

یک مقام ارشد امنیتی در کویته که خواست نامش فاش نگردد، در خصوص تنش مرزی میان پاکستان و افغانستان اظهار داشت: هیچ تلاشی برای رفع موانع و برداشتن حصار در خط مرزی مشترک پاکستان و افغانستان نتیجه بخش نخواهد بود.

وی افزود: مناقشه ایجاد شده در پی نصب حصار در مرز پاکستان و افغانستان قابل حل و فصل است، به اعتقاد من دولت افغانستان باید در خصوص امور امنیتی مرزی انعطاف نشان دهد. اقداماتی که پاکستان برای متوقف نمودن تردد غیر قانونی در مرز انجام داده است نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است.

این مقام امنیتی ناشناس خاطرنشان کرد: درگیری امروز مرزی نیز در پی اقدام افراد مسلح در برداشتن حصارهای مرزی آغاز گردید که از سوی نیروهای مرزبانی پاکستان نافرجام گذاشته شد. هدف اصلی نصب حصارهای مرزی مقابله با ورود شبه نظامیان به خاک پاکستان و کاهش فعالیت های تروریستی در منطقه است و مخالفت دولت افغانستان با این اقدام بر خلاف ضوابط است.

لازم به ذکر است بیش از نیمی از جمعیت روستاهای کلی شیخ لعل محمد، کلی قاری سید کریم، کلی محمد افضل و چندین روستای دیگر که در مرز مشترک پاکستان و افغانستان در چمن قرار دارند مقیم افغانستان و نیمی دیگر در خاک پاکستان سکونت دارند.

روزالدین 42 ساله مقیم روستای کلی شیخ لعل محمد در این خصوص می گوید حصارکشی در مرز مشترک باعث ایجاد مشکلات گسترده ای برای مردم قبایلی بومی شده است.

وی افزود: مناطق قبایلی که در مرز قرار دارند به دلیل حصارکشی به دو قسمت تقسیم شده اند و مردم برای رفت و آمد و دیدار با اقوام و خویشان خود دچار مشکل شده اند. دولت های دو طرف باید برای رفع مشکلات مردم بومی اقداماتی را به کار بندند.

وی خاطرنشان کرد: تقسیم آبادی های قبایلی موجود در مرز باعث ایجاد سوء تفاهم میان دو طرف شده است که عناصر مخالف صلح در حال بهره برداری از آن هستند. مردم قبایلی دوستدار صلح هستند و ما همواره برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه خود با نیروهای امنیتی دو طرف همکاری نموده ایم. انسداد مرزها باعث ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم منطقه و نیز سختی تردد شده است، مردم چگونه می توانند چنین تصمیمی که منجر به تقسیم قبایل آنان شده است را بپذیرند.

ارسال نظر

 
1