خبر فوری

 
 
درگیری باجوا و عمران خان بر سر رئیس جدید سازمان اطلاعات پاکستان، مشکل حل شد
کد خبر :984698548

16:14 1400/07/21


برچسب ها : ISI, ارتش پاکستان, پاکستان, رئیس سازمان اطلاعات پاکستان, سپهبد فیض حمید, عمران خان, نخست وزیر پاکستان, هیئت حاکمه نظامی,

گزارشی از اختلافات میان ارتش و دولت پاکستان بر سر مسئله رئیس جدید سازمان اطلاعات پاکستان ISI


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| هفته گذشته روابط عمومی ارتش پاکستان در اعلامیه ای از انتصاب سپهبد ندیم انجم به سمت ریاست سازمان اطلاعات پاکستان ISI خبر داد، اما به طول انجامیدن صدور اعلامیه از سوی ساختمان نخست وزیری پاکستان در زمینه موافقت با این گزینه، گمانه زنی های مختلفی در فضای مجازی در خصوص اختلاف میان ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و عمران خان نخست وزیر پاکستان در این زمینه، منتشر شد.

تقریبا از دو روز گذشته رسانه های پاکستان این گمانه زنی ها در مورد اختلاف میان دو رهبر نظامی و سیاسی پاکستان را تایید کردند که پس از آن روز گذشته فواد چودری وزیر اطلاع رسانی ورسانه پاکستان در نشست خبری اظهارات در مورد این اختلافات را به نوعی تایید کرد و گفت که درحال حاضر مشکلی وجود ندارد و اختلافات برطرف شده است.

فواد چودری همچنین در پیام توییتری خود نوشت: "رایزنی میان نخست وزیر و فرمانده ارتش در مورد رئیس جدید ISI به پایان رسیده است، روند انتصاب جدید آغاز شده است و بار دیگر رهبری نظامی و مردمی ثابت کردند که همه نهادها برای ثبات، یکپارچگی و توسعه کشور متحد و برابر هستند."

براساس گزارش منتشر شده، عمران خان در نشستی که در این زمینه روز گذشته  با اعضای کابینه انجام داد، اظهار داشت که او می خواست رئیس فعلی سازمان اطلاعات پاکستان "فیض حمید" به دلیل چالش های خارجی که کشور با آن روبرو است و وضعیت افغانستان، باقی بماند.

وی در این نشست گفت:  انتصاب رئیس سازمان اطلاعات از اختیارات من است، اوضاع افغانستان می طلبد که ژنرال فیض حمید 6 ماه دیگر نیز باقی بماند، اگر ارتش عزت و احترام دارد دفتر نخست وزیری نیز دارد، من نخست وزیر انتخاب شده مردمی هستم و من تحمیل شده نیستم. براساس قانون باید اسامی سه نفر را به من بفرستند، من نیز از بین آنها تصمیم خواهم گرفت. این تصور که من نخست وزیر دست نشانده هستم اشتباه است، امکان دارد من از اسامی پیشنهادی، فردی را انتخاب کنم که گزینه پیشنهادی ارتش است، هیچکس بالاتر از قانون نیست، اگر من نگران نیستم، شما (اعضای کابینه) نیز نگران نباشید.

به گفته یکی از وزرای فدرال، عمران خان نخست وزیر پاکستان در این گفتگو همچنین گفته است که روابط خوبی میان او و فرمانده ارتش وجود دارد که مبنی بر احترام متقابل و همکاری های نهادی است. ارتش از دولت آنها حمایت می کند و چنین مثالی در گذشته وجود ندارد. عمران خان دیدار خود با فرمانده ارتش پاکستان در شامگاه دوشنبه 19 مهر را تایید کرد و گفت که پس از نشست با کابینه نیز دیدار خواهد داشت. عمران خان افزود: می خواهم ژنرال فیض حمید برای مدتی باقی بماند، زیرا چند هفته آتی از نظر چالش های خارجی به طور کلی و وضعیت افغانستان به طور خاص بسیار مهم است. نخست وزیر به کابینه گفت که ژنرال فیض حمید از اوضاع افغانستان آگاه است مخصوصا که او با مقامات مهم کشورهای خارجی در این زمینه در تماس است. رئیس جدید آی اس آی برای درک و ایجاد ارتباط نیاز به زمان خواهد داشت، درحالیکه چند هفته آتی مهم هستند. مسئله حل می شود و جای هیچگونه نگرانی نیست، ژنرال فیض حمید سه الی چهار هفته دیگر نیز به کار خود ادامه می دهد.

شایان ذکر است براساس آخرین گزارش های منتشر شده در رسانه های پاکستان، این مسئله حل شده است.

 

بخوانید: انتصاب سپهبد ندیم انجم به عنوان بیست و پنجمین رئیس سازمان اطلاعات پاکستان

ارسال نظر

 
1